گفتگوی امنیتی وزرای دفاع ترکیه و آمریکا درباره مسائل منطقه


گفتگوی امنیتی وزرای دفاع ترکیه و آمریکا درباره مسائل منطقه

وزرای دفاع ترکیه و آمریکا درباره مسائل دفاعی و امنیتی گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، «خلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه و «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه در تماسی تلفنی درباره مسائل دفاعی و امنیتی دوجانبه و منطقه‌ای گفتگو کردند.

براساس بیانیه وزارت دفاع ملی ترکیه، آکار در این گفتگو تاکید کرد که ترکیه و آمریکا متحدان مهمی هستند. آکار همچنین با اشاره به عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق و سوریه گفت: عملیات ضد تروریستی در راستای حق دفاع از خود بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل برای تضمین امنیت ملت ترکیه و ملت ترکیه انجام می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد که تنها هدف در این عملیات تروریست‌ها بوده و ترکیه هرگز نیروهای ائتلاف یا غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهد.

وزیردفاع ترکیه با بیان اینکه همکاری و همبستگی در مبارزه با تروریسم به صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: در این زمینه ترکیه آماده همکاری علیه داعش و سایر سازمان‌های تروریستی است.

اخیراً، ترکیه عملیات نظامی تحت عنوان پنجه شمشیر را در شمال عراق و سوریه آغاز کرده است که در آن حملاتی را در خاک ترکیه برنامه ریزی و اجرا می‌کنند. این در حالی است که عملیات‌های نظامی ترکیه در شمال عراق و سوریه با مخالفت دولت‌های بغداد و دمشق روبرو شده و عراق و سوریه خواستار توقف تجاوزات ترکیه هستند.

پیشتر نیز پس از آغاز عملیات هوایی در ۲۰ نوامبر، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه نیز از عملیات زمینی در شمال عراق و شمال سوریه برای از بین بردن تهدید تروریستی خبر داده بود.

از سوی دیگر، برخی گزارش‌ها حاکی از برنامه ریزی ترکیه برای آغاز عملیات نظامی در سوریه است. «عبدالقادر سلوی» ستون نویس روزنامه حریت روز پنجشنبه در مطلبی اعلام کرد که عملیات جدید مرزی ترکیه در سوریه ممکن است پس از ماه دسامبر آغاز شود.

بنا به نوشته این روزنامه ترکیه‌ای، نیروهای مسلح این کشور در حال اجرای عملیات نظامی در عراق هستند. همچنین انتظار می‌رود این عملیات در ماه دسامبر به پایان برسد. در نتیجه پس از آن شمارش معکوس برای عملیات زمینی نیروهای ارتش ترکیه در سوریه باید آغاز شود. به پیش بینی این روزنامه نگار ترک، این بار عملیات نظامی بسیار بزرگ‌تری برای اجرا در سوریه در نظر گرفته شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید