شیمی درمانی احتمال ابتلا به بیماری را در نسل بعد افزایش می دهد


شیمی درمانی احتمال ابتلا به بیماری را در نسل بعد افزایش می دهد

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که داروی شیمی‌درمانی رایج می‌تواند ارثی سمی برای کودکان و نوه‌های بازماندگان سرطان به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از ساینس دیلی، مطالعه محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن نشان داد موش‌های صحرایی نر که داروی «ایفوسفامید» را در دوران نوجوانی دریافت کرده‌اند، فرزندان و نوه‌های با افزایش احتمال ابتلاء به بیماری داشته‌اند.

در حالی که تحقیقات دیگر نشان داده است که درمان‌های سرطان می‌تواند احتمال ابتلاء به بیماری‌های دیگر را در بیماران در سنین بالاتر افزایش دهد، این یکی از اولین مطالعات شناخته شده است که نشان می‌دهد این آسیب پذیری می‌تواند به نسل سوم فرزندان هم منتقل شود.

«مایکل اسکینر»، سرپرست تیم تحقیق، می‌گوید: «یافته‌ها حاکی از آن است که اگر بیمار شیمی‌درمانی دریافت کند و بعداً صاحب فرزند شود، نوه‌ها و حتی نتیجه‌هایش ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض شیمی‌درمانی اجدادشان، مستعد ابتلاء به بیماری شوند.»

اسکینر تاکید کرد که این یافته‌ها نباید بیماران سرطانی را از انجام شیمی درمانی منصرف کند زیرا می‌تواند یک درمان بسیار مؤثر باشد. داروهای شیمی درمانی سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند و از تکثیر آنها جلوگیری می‌کنند، اما عوارض جانبی زیادی دارند زیرا کل بدن از جمله سیستم تولیدمثل را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

با توجه به نتایج این مطالعه، محققان توصیه می‌کنند بیماران سرطانی که قصد دارند بعداً بچه دار شوند، اقدامات احتیاطی مانند استفاده از انجماد برای منجمد کردن اسپرم یا تخمک قبل از انجام شیمی درمانی انجام دهند.

این واقعیت که این تغییرات را می‌توان در فرزندان و نوه‌ها مشاهده کرد، که هیچ تماس مستقیمی با داروی شیمی درمانی نداشتند، نشان می‌دهد که اثرات منفی از طریق وراثت اپی ژنتیک منتقل شده است.

اسکینر می‌گوید: «افزایش دانش و آگاهی از تغییرات اپی ژنتیک شیمی درمانی می‌تواند به اطلاع بیماران از احتمال ابتلاء به بیماری‌های خاص کمک کند و امکان راهبردهای پیشگیری و درمان زودتر را ایجاد نماید.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا