هفته داغ یونسکو/ از جایزه به بناهای تاریخی تا ثبت عود و یلدا


هفته داغ یونسکو/ از جایزه به بناهای تاریخی تا ثبت عود و یلدا

برگزاری کمیته میراث ناملموس و اعطای جایزه به بناهای تاریخی، ثبت جهانی یلدا و عود، تشریح طرح ساماندهی تعطیلات و واگذاری بناها از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ این هفته پر بود از خبرهای یونسکویی. از جایزه به دو بنای تاریخی در یزد گرفته تا برگزاری اجلاس میراث ناملموس. در این هفته مهمترین خبر میراث فرهنگی درباره برگزاری هفدهمین نشست کمیته بین الدول حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس بود که در شهر رباط مراکش از ۲۸ نوامبر برپا شده و تا سوم دسامبر ادامه دارد. در جریان برگزاری این نشست پرونده‌های میراث ناملموس که از سوی کشورها پیشنهاد شده، توسط کارشناسان یونسکو مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

هفته داغ یونسکو/ از جایزه به بناهای تاریخی تا ثبت عود و یلدا

در میان این پرونده‌ها، از طرف ایران و افغانستان نیز پرونده شب یلدا بررسی شد. این پرونده از سوی ایران به عنوان پرونده ملی ارائه شده بود اما مورد پذیرش قرار نمی‌گرفت تا اینکه این بار به صورت پرونده چند ملیتی با مشارکت کشور افغانستان به یونسکو برای ثبت در فهرست جهانی سال ۲۰۲۲ پیشنهاد شد و لحظاتی پیش با موافقت اعضای این کمیته در فهرست جهانی یونسکو به نام ایران و افغانستان ثبت شد.

پیش از این پژوهشکده مردم‌شناسی وابسته به پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ایران، درخواست‌هایی از سوی سازمان‌های غیردولتی برای درج «مراسم شب یلدا / چلا» در فهرست فهرست آثار ملی ایران دریافت کرد تا اینکه این عنصر به طور رسمی روز ۱۹ دسامبر ۲۰۰۸ در فهرست ملی ثبت شد.

هفته داغ یونسکو/ از جایزه به بناهای تاریخی تا ثبت عود و یلدا

یونسکو به ایران دو جایزه برای حفاظت از میراث فرهنگی داد

این هفته مراسم جوایز آسیا و اقیانوسیه یونسکو ۲۰۲۲ (آسیا پاسفیک) در شهر بانکوک تایلند برگزار شد. این جایزه هر سال به منظور حفاظت از میراث فرهنگی به آثار برتر داده می‌شود.

بازسازی قهرمانانه موزه چاتراپاتی شیواجی ماهاراج واستو سانگرهالایا، بخشی از مجموعه‌های گوتیک و هنر دکو ویکتوریایی میراث جهانی بمبئی در هند است که جایزه متعالی برای حفاظت از میراث فرهنگی را در جوایز یونسکو آسیایی دریافت کرده است.

۱۳ پروژه از ۶ کشور از جمله افغانستان، چین، هند، ایران، نپال و تایلند توسط هیئت داوران بین المللی در برنامه جوایز امسال مورد تقدیر قرار گرفتند. مذاکرات هیئت منصفه در نوامبر ۲۰۲۲ انجام شد، زمانی که اعضا در مجموع ۵۰ اثر از ۱۱ کشور از سراسر منطقه آسیا و اقیانوسیه را بررسی کرده بودند.

هفته داغ یونسکو/ از جایزه به بناهای تاریخی تا ثبت عود و یلدا

عود هم به نام ایران و سوریه در فهرست یونسکو قرار گرفت

پرونده عود یا بربط در فهرست میراث ناملموس یونسکو به نام ایران و سوریه قرار گرفت و ثبت جهانی شد.

درباره پرونده بربط یا عود آمده که در ایران کارگاه‌های متعددی وجود دارد. برخی از آنها وابسته به سازمان‌های دولتی است.

کارگاه‌های دیگری نیز در استان‌های جنوبی ایران وجود دارد که عود نوازی بخشی از زندگی روزمره مردم آنجا شده است. نوازندگان عود در استان‌های بوشهر، هرمزگان و خوزستان و خرمشهر از نظر آماری بیشتر از استان‌های دیگر است.

از نوازندگان معروف عود می‌توان به استاد بهروزی، استاد کامکار، استاد نریمان، خانم نگار بوبان، آقای سعید نایب محمدی، آقای هوتن شرف بیانی، آقای مجید ناظم پور اشاره کرد.

هفته داغ یونسکو/ از جایزه به بناهای تاریخی تا ثبت عود و یلدا

کاخ سعدآباد فردا هم تعطیل است

کاخ سعدآباد هشتم آذرماه تعطیل بود. چهارشنبه نیز این کاخ و مجموعه موزه‌های آن به دلیل سفر «محمد شیاع السودانی»، نخست‌وزیری عراق به ایران تعطیل اعلام شده است.

این کاخ هر بار به دلیل برگزاری مراسم تشریفات و استقبال از مهمانان ریاست جمهوری به روی بازدیدکنندگان بسته می‌شود. اطلاع رسانی درباره آن نیز معمولاً دیرهنگام انجام شده و بسیاری را با درهای بسته رو به رو می‌کند.

هفته داغ یونسکو/ از جایزه به بناهای تاریخی تا ثبت عود و یلدا

۶ بنای تاریخی از طریق مزایده الکترونیکی واگذار شد

مزایده صندوق توسعه و احیای میراث فرهنگی برای اولین بار به صورت مجازی و الکترونیکی و از طریق سامانه ستاد الکترونیکی دولت برگزار شد. در نخستین مزایده الکترونیکی بناهای تاریخی کاروانسرای جانانلوی کلیبر، کاخ ناصرالدین میرزای تهران، گراند هتل قزوین، خانه ضرابی و کوشک چشم علی دامغان حمام ارامنه همدان به مزایده گذاشته شد. این مزایده با محدودیت متقاضی رو به رو بوده و چهار بنا مجدد به دوره بعد موکول شده است.

در این باره حسین ساری مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی الکترونیکی شدن مزایده‌ها را باعث جلوگیری از صرف هزینه‌های بی مورد، رعایت عدالت، دسترسی همگانی، افزایش سرعت و دقت دانست.

ساری همچنین علت عدم استقبال از مزایده الکترونیکی را ناشی از عدم آگاهی کامل متقاضیان و برگزار کنندگان دانست و گفت: مخاطبان صندوق درباره فرایند واگذاری به بخش خصوصی مانند ما عادت به مزایده الکترونیکی نداشتند اما چون بناست که از این به بعد مزایده‌ها الکترونیکی باشد آموزش‌های لازم داده خواهد شد و تلاش می‌کنیم برخی نقاط ضعف در دوره‌های بعد تکرار نشود.

به این ترتیب با توجه به برگزاری الکترونیک مزایدات از طریق سامانه ستاد ایران زمان بندی فرایند مزایده شفاف و اعلام شد. براساس این برنامه ریزی به طور مداوم و ماهانه مزایدات متعددی در خصوص بناهای تاریخی برگزار شد که اولین دوره این مزایده الکترونیکی در آبان ماه انجام گرفت. البته علاقمندان به سرمایه گذاری می‌توانند با مراجعه به سایت صندوق توسعه و احیا اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق مراجعه به کاتالوگ مجازی دریافت کنند.

هفته داغ یونسکو/ از جایزه به بناهای تاریخی تا ثبت عود و یلدا

اعزام راهنمایان گردشگری ایران به جام جهانی قطر

این هفته همزمان با برگزاری جام جهانی قطر، خبر رسید وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای استفاده از ظرفیت جام جهانی راهنمایان گردشگری ایران را به قطر اعزام کرده است.

وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری برای استفاده از ظرفیت جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از اول برگزاری مسابقات اقدام به اعزام راهنمایان گردشگری برای تبلیغ و معرفی جاذبه‌های کشورمان در غرفه‌ای که برای ایران برپا شده، کرده است.

در مرحله اول تعدادی راهنما اعزام شده‌اند این راهنماها با لباس‌هایی واحد و طرح قلم زنی اصفهان حضور پیدا کرده‌اند قرار است تا آخر برگزاری مسابقات جام جهانی راهنماهای دیگری هم اعزام شوند.

غرفه ایران به صنایع دستی هنرمندان مشهور ایرانی مزین شده است و تعدادی هنرمند نیز کارگاه‌های معرق و تذهیب را برگزار کرده‌اند.

معاون گردشگری طرح ساماندهی تعطیلات را تشریح کرد

این هفته علی‌اصغر شالبافیان با اشاره به دو راهبرد توزیع زمانی و مکانی سفر در راستای توسعه گردشگری داخلی، تصریح کرد: معرفی مقاصد مکمل و جایگزین در ایام اوج سفر همچنین طرح سازمان‌دهی تعطیلات با هماهنگی وزارتخانه‌های ورزش و جوانان و آموزش و پرورش همچنین سازمان اداری استخدامی کشور و معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری در دستور کار معاونت گردشگری قرار گرفته است.

او با اشاره به پیگیری طرح ساماندهی تعطیلات با دو رویکرد استفاده بهتر از تعطیلات رسمی کشور برای رونق حوزه گردشگری و اضافه شدن یک روز به تعطیلات هفتگی، تصریح کرد: بخشی از این مأموریت در اصلاح ماده ۸۷ مدیریت خدمات کشوری که در دستور کار دولت قرار داشت، پیگیری و نهایتاً طی جلسات متعدد در تاریخ ۱۸ آبان ماه سال جاری توسط هیئت وزیران تصویب و توسط رئیس‌جمهوری در قالب لایحه‌ای برای تصویب تقدیم مجلس شد.

معاون گردشگری کشور با بیان اینکه تمامی هدف طرح سامان‌دهی تعطیلات در اصلاح ماده ۸۷ مدیریت خدمات کشور محقق نمی‌شد، افزود: در سند تحول دولت تکلیفی برای معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری تعیین شده بود که این فرصت را برای ما ایجاد کرد، بقیه اجزای طرح سامان‌دهی تعطیلات در قالب تشکیل کارگروهی در دستور کار قرار بگیرد.

شالبافیان در توضیح اهمیت پیگیری این طرح بیان کرد: اجرای طرح ساماندهی تعطیلات می‌تواند فرصتی برای سفرهای کوتاه مدت به شهرها و روستاهای کم‌تر شناخته شده اطراف شهرهای بزرگ را فراهم کند. با توجه به اینکه در حال حاضر برخی شهرهای بزرگ تنها یک روز تعطیل دارند، امکان برنامه‌ریزی چنین سفرهایی وجود ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ سلام فرمانده 3 ابوذر روحی