مردم هنگام تماشای نبرد گلادیاتورها چه می‌خوردند؟ / عکس


مردم هنگام تماشای نبرد گلادیاتورها چه می‌خوردند؟ / عکس

دیجیاتو نوشت: باستان‌شناسان در بررسی‌هایی که در مجراهای فاضلاب زیر کولوسئوم در رم ایتالیا داشته‌اند، باقی‌مانده میوه، آجیل و تنقلاتی را از ۱۹۰۰ سال پیش پیدا کرده‌اند که ظاهراً تماشاچیان مبارزات گلادیاتورها آن‌ها را مصرف می‌کردند.

پژوهشگران همچنین استخوان‌های حیواناتی را پیدا کرده‌اند که در میان آن‌ها سگی شبیه نژاد داشهوند هم دیده می‌شود.

تماشای مبارزه جنگجویان احتمالاً باعث گرسنگی تماشاچیان می‌شده، چون باستان‌شناسان در کندوکاو در سیستم فاضلاب کولوسئوم دانه‌های انجیر، انگور، هندوانه و آثار زیتون و گردو پیدا کرده‌اند. «آلفونسینا روسو»، رئیس پارک باستان‌شناسی کولوسئوم می‌گوید این اکتشاف درک ما از تجربه و عادات کسانی را که به دیدن این مسابقات می‌آمدند، افزایش می‌دهد.

مردم هنگام تماشای نبرد گلادیاتورها چه می‌خوردند؟ / عکس

محققان تحقیق در کولوسئوم را از ابتدای سال جاری میلادی آغاز کردند تا با سازوکار سیستم فاضلاب در این سازه ۲۰۰۰ ساله بیشتر آشنا شوند. آن‌ها با کمک ربات به بررسی این مجراها پرداختند و آثار به‌جامانده از آخرین سال‌های فعالیت این آمفی‌تئاتر باستانی را ثبت کردند.

کولوسئوم حتی میزبان حیوانات بوده است

دانشمندان می‌گویند افزون بر این خوراکی‌ها، استخوان حیواناتی مثل خرس، شیر، پلنگ و حتی سگ را پیدا کرده‌اند. برخی از این سگ‌ها شبیه نژاد داشهوند بودند که اهالی روم باستان از آنها برای شکار روباه و گورکن استفاده می‌کردند.

روسو می‌گوید: «فکر می‌کنیم درست مثل سیرک‌های امروزی، از این [سگ‌ها] برای اجرای ترفندهای آکروباتیک استفاده می‌شده است. شاید هم بخشی از یک نمایش شکار برنامه‌ریزی‌شده یا برای مقابله با خرس‌ها و حیواناتی از این دست بوده‌اند.» این سگ‌ها درواقع اجداد سگ‌های سوسیسی به حساب می‌آیند.

از دیگر اقلامی که در این کندوکاوها پیدا شده است، می‌توان به حداقل ۵۳ سکه برنزی از اواخر دوره امپراتوری روم در حوالی سال‌های ۲۵۰ تا ۴۵۰ پس از میلاد مسیح و سکه‌های نقره‌ای به یادبود «مارکوس اورلیوس» از حوالی سال ۱۷۰ یا ۱۷۱ پس از میلاد اشاره کرد.

کولوسئوم در دوره فعالیت خود می‌توانست از ۵۰ هزار نفر میزبانی کند.

۵۸۵۸

کد خبر 1701633

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عاشقانه گوگوش با جذابترین شوهرش + عکس ها ، بیوگرافی گوگوش و 4 شوهر رسمی اش