تسریع در روند آسفالت‌ریزی؛ پرونده ویژه شهرداری تهران


تسریع در روند آسفالت‌ریزی؛ پرونده ویژه شهرداری تهران

یکی از کلان‌پروژه‌هایی که شهرداری تهران آن را دنبال می‌کند، افزایش میزان تولیدات آسفالت و به‌سازی هرچه سریع‌تر آسفالت معابر و مسیرهای بزرگراهی پایتخت است.

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ شاید حداقل برای یکبار در روز هم شده، هنگام گذر از معابر و مسیرهای بزرگراهی شهر تهران در چاله‌هایی که ناشی از تخریب آسفالت معبر است بیافتید و یا مجبور باشید برای فرار از این چاله‌ها در مسیر صاف، مارپیچ رانندگی کنید. گرفتاری در این چاله‌های کوچک و بزرگ، گاهی می‌تواند در مسیر بزرگراهی خطرآفرین باشد و در کاهش اصطکاک خودروهای شهروندان اثر گذارد.

با نگاهی که به وضعیت آسفالت معابر و خیابان‌های پایتخت در ماه‌های گذشته می‌انداختیم، وضعیت اسفناکی را مشاهده می‌کردیم که انگار در دوره قبلی مدیریت شهر تهران، اقدام زیادی برای به‌سازی و روکش آسفالت صورت نگرفته بود. یکی از کلان پروژه‌ها و پرونده‌های مهمی که شهرداریِ زاکانی آن را دنبال می‌کند، بحث افزایش میزان تولیدات آسفالت و به‌سازی هرچه سریع‌تر آسفالت معابر و مسیرهای بزرگراهی پایتخت است. اقدامی که در طرح خدمت به طور ویژه دنبال شد و فقط در ۱۱ هفته ۱.۲۲۶.۳۹۶ مترمربع از معابر پایتخت به‌سازی شد.

بهسازی ۱۲۵۵ معبر در طی ۷۷ شبانه‌روز

در طرح خدمت روند به‌سازی معابری که تخریبی زیادی داشتند به سرعت به سرانجام رسید و طبق اعلام مدیرکل اداره هماهنگی فنی و عمرانی سازمان‌ها و مناطق شهرداری تهران، ۱۵۰۱ اکیپ در طی ۷۷ شبانه‌روز در تهران کار کردند و ۱۸۲۲ بازدید ناظران کیفی صورت گرفته و ۱۲۵۵ معبر به‌سازی شده است که متراژ این معابر یک میلیون و ۲۲۶ هزار و ۳۹۶ مترمربع محسوب می‌شود.

تسریع در روند آسفالت‌ریزی؛ پرونده ویژه شهرداری تهران

سیدمحمد فیاض با اشاره به اینکه ۱۸۶ هزار تن آسفالت معادل ۱۲۴۰۰ بار کامیون برای اجرای طرح مورد استفاده قرار گرفت، گفت: در طول یک هفته اجرای «طرح خدمت» معادل ۳۵ درصد آسفالت ۱۴۰۰ فقط در یک منطقه و معادل ۴۵ درصد آسفالت شش ماهه اول سال ۱۴۰۱، عملیات آسفالت‌ریزی صورت گرفت.

در کنار تسریع در روند به‌سازی افزایش میزان تولید آسفالت از دیگر برنامه‌های مهم مدیریت شهری است، در حال حاضر شهرداری تهران چهار کارخانه تولید آسفالت دارد که کارخانه‌های ۶، ۷ و ۹ در منطقه شادآباد و کارخانه شماره ۸ در شهریار است. کارخانه شماره ۶ ظرفیت تولید ۱۶۰ تن آسفالت در ساعت، کارخانه شماره ۹ ظرفیت تولید ۲۴۰ تن آسفالت در ساعت، کارخانه شماره ۷ ظرفیت تولید ۲۰۰ تن آسفالت در ساعت و کارخانه شماره ۸ نیز ظرفیت تولید روزانه ۲۰۰ تن آسفالت را دارد و در مجموع روزانه چهار هزار تن آسفالت در شهر تهران تولید می‌شود.

حدود ۱۰ درصد سطح شبکه نیاز به به‌سازی و روکش مجدد آسفالت دارد

در همین رابطه مسعود حق لطفی مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به حجم تولیدات آسفالت توسط شهرداری تهران، گفت: شهر تهران ۷۳۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و ۱۱۰ کیلومتر مربع بزرگراه‌های اصلی، خیابان‌های اصلی و فرعی هستند. حدود ۱۱ کیلومتر مربع یعنی حدود ۱۰ درصد سطح شبکه نیاز به به‌سازی و روکش مجدد آسفالت دارد. در واقع ۱.۶ تا ۲ میلیون تن آسفالت در سال برای نگهداشت وضعیت موجود نیاز داریم.

وی در ادامه با بیان اینکه شهرداری تهران و سازمان عمران وظیفه نگهداشت سطح شهر تهران دارد، افزود: بر اساس آن ۴ کارخانه آسفالت داریم که البته پاسخگوی همه آسفالت مورد نیاز شهر تهران نیست با توجه به اینکه توان ما بین ۶۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار تن تولید است سایر نیازها را از طریق دستگاه‌های دیگر تأمین می‌‎کنیم.

تسریع در روند آسفالت‌ریزی؛ پرونده ویژه شهرداری تهران

حق لطفی بیان کرد: در حال حاضر در حال خرید دو کارخانه با ظرفیت ۲۴۰ هزار تن هستیم و دستگاه‌ها در حال حرکت به سمت تهران است امیدوار هستیم در سال ۱۴۰۲ افزایش تولیدات داشته باشیم. در مجموع تا تولید یک میلیون تن فاصله داریم و با خرید این دستگاه‌ها کمبودها رفع خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران با اشاره به جزئیات مساحت کارخانه‌های آسفالت، گفت: ۱۴ هکتار مساحت کارخانه ۶.۷.۹ و ۷.۵ هکتار مساحت کارخانه شماره ۸ است و در کنار آن، کارگاه شماره ۴ که تولید بتن غلتکی را انجام می‌دهد.

تولید ۶۲۰ هزار تن آسفالت از ابتدای سال تاکنون

وی اضافه کرد: از ابتدای سال تا به امروز ۶۲۰ هزار تن تولید داشتیم که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش تولید است. ما سالانه حدود ۱.۵ میلیون تن آسفالت نیاز داریم اجرای عملیات آسفالت ریزی در شبکه بزرگراهی توسط سازمان عمران و معابر و خیابان‌ها توسط شهرداری مناطق، عملیات آسفالت ریزی انجام می‌شود درواقع تولید را ما انجام می‌دهیم.

حق لطفی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کارخانه‌ها تولید آسفالت در شهر آلودگی ایجاد نمی‌کند، گفت: کارخانه‌های جدید که قرار است راه اندازی شود، هیچ نوع آلایندگی ندارد و این کارخانه‌های فعلی نیز در منطقه شادآباد هم آلودگی ندارند و سعی کردیم با رعایت نکات محیط زیستی و کمترین ایجاد آلودگی هم ایجاد نشود.

تسریع در روند آسفالت‌ریزی؛ پرونده ویژه شهرداری تهران

از دیگر مسائل مهمی که در کنار لزوم افزایش در حجم تولیدات کارخانه‌ها، افزایش تعداد دستگاه‌های تولید آسفالت و تسریع در فرآیند آسفالت سازی جهت به‌سازی هرچه سریع‌تر و نگهداشت روکش آسفالت معابر پایتخت توسط شهرداری تهران دنبال می‌شود، «اورهال» دستگاه‌های کارخانه تولید آسفالت است که در توسط سازمان عمرانی شهر تهران پیگیری می‌شود؛ چرا که با اورهال دستگاه‌ها، از توقف تولید جلوگیری و بهره‌وری نیز افزایش خواهد یافت.

دستگاه‌های آسفالت‌سازی اورهال می‌شوند

در همین رابطه مهدی آبشاری معاون اجرایی سازمان مهندسی و عمران شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره اورهال دستگاه‌های آسفالت سازی، گفت: اورهال‌ها بستگی به کار کارخانه دارد و بسته به میزان خرابی دستگاه‌ها، اورهال انجام می‌شود. هیچگاه کارخانه‌های ما به جهت اورهال تعطیل نمی‌شوند.

وی ادامه داد: قراردادی ۲۰ میلیاردی برای اورهال داریم که شارژ انباری ما محسوب می‌شود بعد از تهیه قطعات مورد نیاز دستگاه‌ها، برحسب نیاز هر دستگاه تعویض قطعات و اورهال صورت می‌گیرد.

به دنبال اهمیت موضوع تولید و اجرای آسفالت در پایتخت در دوره فعلی مدیریت شهری، اصحاب رسانه در هفتم آذرماه بازدیدی از کارخانه‌های ۶.۷.۹ آسفالت سازی شهرداری داشتند و در روند جریان فعالیت این کارخانه‌ها و تولید آسفالت برای شهر تهران قرار گرفتند.

توجه ویژه شهرداری تهران در این دوره به بحث به‌سازی و روکش مجدد آسفالت معابر و مسیرهای بزرگراهی قطعاً اقدام مؤثر در جلب رضایت شهروندان خواهند بود چراکه هرچه میزان تخریبی مسیرهای تردد شهروندان بیشتر شود، انتقاداتشان نسبت به مدیریت شهری افزایش خواهد یافت و نوعی نارضایتی نسبت به عملکرد شهرداری خواهند داشت به همین منظور این اقدام شهرداری از جمله خدماتی است که به صورت ملموس و عینی شهروندان آن را احساس می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه شهری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور