هوش مصنوعی دیزنی در یک‌چشم‌به‌هم‌زدن سن چهره‌ها را در ویدیو تغییر می‌دهد


هوش مصنوعی دیزنی در یک‌چشم‌به‌هم‌زدن سن چهره‌ها را در ویدیو تغییر می‌دهد

شبکه‌ی عصبی جدید دیزنی که بر پایه‌ی دیتابیسی از چهره‌های غیرواقعی تعلیم داده شده است، در زمانی سریع سن چهره‌ی بازیگران را در ویدیو تغییر می‌دهد.

در سال‌های نه‌چندان دور تغییر سن بازیگران در فیلم‌ها و سریال‌ها اتفاق قابل توجهی بود. در آن دوران شرکت‌های تولیدکننده‌ی فیلم‌ و سریال، اصلاحات پساتولید بسیار زیادی انجام می‌دادند تا نتیجه‌ی نهایی واقع‌گرایانه شود. بااین‌حال اکنون به‌لطف پیشرفت فناوری، حتی تغییر سن نیز به‌سادگی قابل انجام شده است.

براساس گزارش ورج، پژوهشگران شرکت دیزنی ابزار جدیدی به نام FRAN معرفی کرده‌اند که با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند در کسری از زمان سن بازیگران را افزایش یا کاهش دهد. تصاویری که درنتیجه‌ی استفاده از این هوش مصنوعی خلق می‌شوند، تا حد زیادی واقع‌گرایانه به نظر می‌رسند.

شرکت تحقیقاتی Disney Research Studios می‌گوید FRAN (مخفف شبکه‌ی تغییر سن چهره) شبکه‌ای عصبی است که با استفاده از دیتابیس بزرگی شامل چهره‌های غیرواقعی در سنین مختلف تعلیم داده شده است. استفاده از این دیتابیس باعث شد که دیزنی مجبور نباشد سراغ استفاده از هزاران تصویر از چهره‌ی افراد واقعی در سنین مختلف برود.

هوش مصنوعی دیزنی در یک‌چشم‌به‌هم‌زدن سن چهره‌ها را در ویدیو تغییر می‌دهد

FRAN از روی دیتابیسش پیش‌بینی می‌کند که به هنگام افزایش سن، چه تغییراتی در ناحیه‌های مختلف چهره اعمال می‌شود. این شبکه‌ی عصبی سپس تغییرات موردبحث را در ویدیو اعمال می‌کند. به ادعای پژوهشگران دیزنی، FRAN اولین روش عملی، تمام‌خودکار و آماده برای تغییر سن چهره در ویدیو محسوب می‌شود.

ویدیوی منتشرشده توسط دیزنی به وضوح نشان می‌دهد که FRAN تا چه حد دقیق عمل می‌کند. شبکه‌ی عصبی دیزنی قطعاً رقیبی برای فیلتر تغییر سن در اپلیکیشن‌هایی مثل اسنپ‌چت محسوب می‌شود.

تماشا در یوتیوب

همان‌طورکه می‌شد انتظار داشت، شبکه‌ی عصبی FRAN یک‌سری محدودیت‌ها دارد. به‌علاوه آنچه دیزنی انجام داده، پروژه‌ی کاملاً منحصربه‌فرد و جدیدی نیست.

دیزنی می‌گوید که FRAN برای استفاده روی چهره‌‌ی افرادی که سن بسیار کمی دارند چندان مناسب نیست و همچنین نمی‌تواند سن افراد مسن را تا حد زیادی کاهش دهد. به‌علاوه، FRAN معیار سفیدی موی سر را به هنگام افزایش سن اعمال نمی‌کند. در دیتابیسی که برای تعلیم FRAN مورد استفاده قرار گرفت، سفیدی موی سر وجود نداشت.

با در نظر گرفتن این‌که جلوه‌های ویژه‌ی امروزی چنین محدودیتی ندارند، احتمالاً FRAN به‌این‌زودی‌ها به‌صورت گسترده در صنعت فیلم‌سازی استفاده نخواهد شد. با این‌وجود، عملکرد شبکه‌ی عصبی FRAN اگر بهتر از جلوه‌های ویژه‌ی چند سال اخیر نباشد، قطعاً بدتر نیست.

هوش مصنوعی دیزنی در یک‌چشم‌به‌هم‌زدن سن چهره‌ها را در ویدیو تغییر می‌دهد

شبکه‌ی عصبی FRAN حتی در صورت وجود جلوه‌های معمول ویدیویی نظیر تاری حرکت (موشن‌بلور) نیز می‌تواند سن سوژه را تغییر دهد

توسعه‌ی سیستم FRAN توسط دیزنی اتفاق جالبی است، چون این شرکت یکی از بزرگ‌ترین طرفداران جلوه‌های ویژه محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر استفاده از جلوه‌های ویژه برای شخصیت‌هایی نظیر نیک فیوری در دنیای سینمایی مارول افزایش پیدا کرده است. این موضوع در بین شماری از شخصیت‌های جنگ ستارگان نیز دیده می‌شود.

این نخستین باری نیست که دیزنی یک مدل هوش مصنوعی برای تغییر جزئیات چهره طراحی می‌کند. این شرکت در سال ۲۰۲۰ موفق شده بود ابزاری مبتنی‌بر دیپ فیک توسعه دهد که عملکردی بسیار واقع‌گرایانه داشت. شرکت Industrial Light Magic که تحت مالکیت دیزنی فعالیت می‌کند نیز روی سیستم‌هایی مشابه کار کرده است.

با وجود پتانسیل‌هایی که FRAN در صنعت فیلم‌سازی دارد، فعلاً مشخص نیست که دیزنی این ابزار را به‌صورت عمومی دردسترس قرار می‌دهد یا نه.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته