تغییر ساده رژیم غذایی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده را در مردان کاهش دهد


تغییر ساده رژیم غذایی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده را در مردان کاهش دهد

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد ایجاد تغییرات ساده‌ای در رژیم غذایی می‌تواند موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در مردان شود.

غذاهای گیاهی با مزیت‌های سلامتی مختلفی مانند کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی، فشار خون بالا و دیابت نوع دو همراه هستند. مصرف منظم میوه و سبزیجات ممکن است خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان‌ها را نیز کاهش دهد.

مطالعه جدیدی روی ۷۹۹۵۲ مرد در ایالات متحده نشان داد که رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و دانه‌ها با ۲۲ درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، درمقایسه‌با افرادی که کمترین مقدار غذاهای گیاهی را می‌خوردند، همراه بود.

پژوهش جدید مشاهده‌ای است، یعنی دانشمندان هنوز نمی‌دانند که چرا برخی از غذاها با سلامت بهتر روده مرتبط هستند، اگرچه ایده‌هایی در رابطه با این موضوع دارند. با‌این‌حال، این یافته‌ها نشان می‌دهند که به‌طورکلی کاهش مصرف غذاهای حیوانی، غلات تصفیه‌شده و قندها می‌تواند مزیت‌های مادام‌العمری داشته باشد.

جالب اینکه پژوهشگران ارتباطی بین رژیم‌های غذایی گیاهی و سرطان روده بزرگ در ۹۳۴۷۵ زن در ایالات متحده پیدا نکردند. جی هی کیم، پژوهشگر تغذیه و رژیم غذایی در دانشگاه کیونگ هی کره جنوبی توضیح می‌دهد:

حدس می‌زنیم که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در غذاهایی مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل می‌توانند با سرکوب التهاب مزمن به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ کمک کنند. ازآن‌جا که معمولاً خطر ابتلای مردان به سرطان روده بزرگ بیشتر از زنان است، این موضوع می‌تواند به توضیح این مسئله کمک کند که چرا مصرف مقادیر بیشتری از غذاهای گیاهی سالم با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در مردان مرتبط بود، اما این ارتباط در زنان دیده نشد.

زنان همچنین به‌طورکلی نسبت‌به مردان غذاهای گیاهی بیشتری مصرف می‌کنند، بنابراین مصرف مقدار بیشتر میوه و سبزیجات ممکن است لزوما محافظت دربرابر سرطان را به شیوه‌ی قابل تشخیصی افزایش ندهد. این گروه خاص از زنان ممکن است از قبل از مزیت‌های سلامتی رژیم غذاهای گیاهی بهرمند شده باشند.

در مطالعات گذشته در کشورهای دیگر نیز نابرابری جنسی مشابهی دیده شده است. برای مثال، در مطالعه‌ای از بیوبانک بریتانیا، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ در مردانی که کمتر گوشت می‌خوردند، نسبت‌به گوشت‌خواران عادی ۹ درصد پایین‌تر بود. مزیت‌های مشابهی در زنان مشاهده نشد.

پژوهش حاضر به‌عنوان پژوهشی در سطح جمعیت، بسیار جامع بود، اما تمرکز آن بر مقدار گوشت در رژیم غذایی بود و نه بر مصرف غذاهای گیاهی خاص. کاهش مصرف گوشت لزوما به معنای افزایش مصرف گزینه‌های غذایی سالم‌تر نیست.

برخی از غذاهای گیاهی نسبت‌به غذاهای گیاهی دیگر ازنظر تغذیه‌ای مفیدتر هستند. برای مثال، مطالعات گذشته نشان داده‌اند که غلات کامل، سبزیحات و فیبر غلات می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند، درحالی‌که غلات تصفیه‌شده برای سلامتی معایبی دارند.

متأسفانه مطالعه فعلی بین انواع مختلف غذاهای حیوانی تفاوتی قائل نشد که با توجه به این که برخی غذاها مانند ماهی و لبنیات ممکن است واقعاً مفید باشد، کمی محدودکننده است. علاوه‌بر‌این، رژیم غذایی شرکت‌کنندگان در این مطالعه بلندمدت با استفاده از یک پرسشنامه ارزیابی شد که مصرف غذای طولانی‌مدت را درنظر نمی‌گیرد.

اگرچه یکی از نقاط قوت این مطالعه این است که شامل گروه‌های قومی مختلف می‌شود.

در سرتاسر جهان، سرطان کولورکتال سومین سرطان شایع است و با‌این‌حال همه به یک اندازه درمعرض خطر ابتلا قرار ندارند. پژوهشگران دریافتند که رژیم غذایی گیاهی با بیشترین پیشرفت در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ درمیان ژاپنی آمریکایی‌ها و مردان سفید پوست، نسبت‌به آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار همراه بود.

احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ در سنین پیری در میان مردان سفیدپوستی که سالم‌ترین غذاهای گیاهی را مصرف می‌کردند، ۲۴ درصد کمتر از افرادی بود که در سوی دیگر طیف رژیم غذایی قرار داشتند. در مردان ژاپنی آمریکایی، خطر ابتلا ۲۰ درصد کاهش می‌یافت. نویسندگان می‌نویسند:

این الگوی ارتباط ممکن است به تفاوت در عوامل خطر سبک زندگی غیر رژیم غذایی در میان قومیت‌های مختلف نسبت داده شود. در این گروه خاص، مردان آمریکایی آفریقایی‌تبار نسبت‌به مردان ژاپنی آمریکایی و مردان سفیدپوست بالاترین نرخ چاقی و سیگار کشیدن را داشتند و فعالیت بدنی کمتری داشتند.

برای کشف عوامل ژنتیکی و محیطی که ممکن است در نرخ سرطان روده بزرگ نقش داشته باشند و اینکه رژیم غذایی در کجای این ترکیب قرار می‌گیرد، لازم است پژوهش‌های بیشتری انجام شود.

این مطالعه در مجله‌ی BMC Medicine منتشر شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در