بابی که امام‌عصر(عج) برای ترک گناه گشوده‌اند


بابی که امام‌عصر(عج) برای ترک گناه گشوده‌اند

یک کارشناس مهدوی با بیان اینکه امام زمان(عج) با لسان دعا راه دستیابی به ایمان حقیقی را یادمان داده‌اند، گفت: نفس، انسان را مرتباً به بدی امر می‌کند مگر اینکه خدای متعال به ما رحم کند وگرنه نمی‌توان گناه را ترک کرد.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام «جواد نصرالله‌پور»، عضو هیئت مدیره مجمع راهبردی اندیشه مهدویت و کارشناس مهدوی در سلسله مباحثی به شرح دعای شریف «اللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفِیقَ الطّاعَةِ ...»، دعای مشهور به دعای امام زمان(عج) پرداخته است که در ادامه جلسه دوم آن مرور می شود:

حجت الاسلام نصرالله‌پور با بیان اینکه امام زمان(عج) در قالب 27 خواسته به ما یاد می دهند که منتظران باید چه اوصافی داشته باشند، اظهار کرد: در فراز نخست این دعا که در «المصباح» مرحوم شیخ‌کفعمی نقل شده حضرت حجت(عج) می فرمایند: «اللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفِیقَ الطّاعَةِ، وَبُعْدَ الْمَعْصِیَةِ» یعنی خدایا! دوری از معصیت را روزی ما کن ... در این بخش دعا مطالبی همچون معنای معصیت و ضرورت ترک گناه و راه های دوری از آن بررسی می شود.

این کارشناس مهدوی افزود: معصیت در کتاب های لغت به معنای نافرمانی آمده و در اصطلاح دینی یعنی نافرمانی از دستورات خدای متعال و کسانی که خدا اطاعت‌شان را واجب کرده است؛ ایمان دو رکن دارد انجام واجبات و ترک محرمات، اطاعت از اوامر خدا بدون ترک گناه نوعی بی‌ایمانی است! در سوره مبارکه بقره آیه 85 می فرماید: «أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتَابِ وَتَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ؛ چرا به برخی از احکام ایمان آورده و به بعضی کافر می‌شوید؟».

وی تصریح کرد: بنابر این، تا در کنار عمل به واجبات، ترک گناه نباشد ایمان حقیقی محقق نمی شود ابتدا باید جلوی گناه را گرفت تا عبادات اثر داشته باشد؛ امام زمان(عج) در این فراز از دعا به ما یاد می دهند اگر می خواهیم مومن حقیقی باشیم باید از معصیت دوری کنیم.

حجت الاسلام نصرالله‌پور تاکید کرد: نکته بعدی ضرورت دعا برای ترک گناه است، یعنی در این میدان به توفیق الهی نیاز داریم چون قدرت گناه بعضاً در حدی است که بدون توفیق و کمک الهی نمی توان با آن مقابله کرد؛ چنانکه در سوره مبارکه یوسف آیه 53 می فرماید: «وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِی إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّی ...؛ و من (خودستایی نکرده و) نفس خویش را از عیب و تقصیر مبرّا نمی‌دانم، زیرا نفس امّاره انسان را به کارهای زشت و ناروا سخت وا می‌دارد جز آنکه خدای من رحم کند، ...».

وی افزود: یعنی نفس، انسان را مرتباً به بدی امر می کند مگر اینکه خدای متعال به ما رحم کند وگرنه نمی توان گناه را ترک کرد.

راه‌های توفیق ترک گناه

حجت الاسلام نصرالله‌پور درباره راه های توفیق ترک گناه، گفت: نخستین اقدام برای این توفیق، عزم جدی بر ترک گناه است ابتدا باید بخواهیم و اراده کنیم؛ امیرالمومنین علی(ع) در روایتی معروف، اولین قدم توبه را پشیمانی قلبی از گناهان گذشته و گام دوم را عزم جدی بر دوری گناه می دانند (تحف‌العقول). توجه به عواقب گناه به ویژه برای آبروی انسان، از موانع انجام گناه است.

وی در ادامه بیان کرد: رسول خدا(ص) فرمودند: برای هر مومنی 72 پرده حیا وجود دارد که با هر گناه یکی از آنها دریده می شود، که اگر توبه کند خدا آن را ترمیم کرده و به آن هفت پرده دیگر می افزاید ... حضرت رسول(ص) در پایان می فرمایند: از خدا بخواهید که پرده آبروی شما را پاره نکند.

یادی که بازدارنده است

این کارشناس مهدوی با بیانکه یاد مگر نیز به دوری انسان از گناه و معصتی کمک می کند، ابراز کرد: امام صادق(ع) فرمودند: یاد مرگ شهوات را از بین می برد، و ریشه های غفلت را قطع و روح انسان را لطیف می کند و آتش حرص را خاموش کرده و دنیا را در نظر انسان بی‌ارزش نشان می دهد؛ این یادکرد مرگ مصداق همان کلام نبوی(ص) است که فرمودند: یک ساعت تفکر از هفتاد سال عبادت برتر است.

حجت الاسلام نصرالله‌پور ادامه داد: در بحارالانوار، ج 75، ص 126 نقل شده است: مردی محضر امام حسین(ع) رسید و عرضه داشت: من نمی توانم خودم را از گناه حفظ کنم، مرا موعظه ای کنید تا ترک گناهان کنم؛ حضرت سیدالشهداء(ع) فرمودند: پنج کار را انجام بده بعد هر گناهی خواستی بکن! ... نخست رزق و روزی خدا را نخور، از ولایت خدای متعال خارج شو، جایی برو و گناه کن که خدا تو را نبیند، وقتی ملک الموت برای قبض روحت آمد جلویش را بگیر و نهایتاً هر گاه فرشته جهنم آمد تو را به آنجا بیندازد، مانع شود! اگر توانستی اینها را انجام دهی هر گناه خواستی بکن؛ این بیان حضرت(ع) تذکری است برای ما که به سمت معصیت نرویم.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس