یوزپلنگ ها تولید مثل فصلی ندارند/آموزش جوامع محلی حداقل در مناطق چهارگانه باید انجام می شد


یوزپلنگ ها تولید مثل فصلی ندارند/آموزش جوامع محلی حداقل در مناطق چهارگانه باید انجام می شد

دامپزشک حیات وحش گفت: تمامی مطالعات در سطح دنیا و تجربیات موجود در کشور نشان می دهد که یوزپلنگ ها زادآوری فصلی ندارند و مشاهده توله یوز در توران مساله تعجب برانگیزی نیست.

ایمان معماریان در گفت و گو با رکنا تصریح کرد: یوزپلنگ ها تولید مثل فصلی ندارند و ما تاکنون مشاهدات بسیاری از تولید مثل این گربه سان در ایران و حتی در آفریقا دشته ایم به همین دلیل پیدا کردن دو توله یوز در پارک ملی توران در این فصل نمی تواند تعجب برانگیز باشد.

وی با اشاره به اینکه اظهارات مسوولان سازمان در مورد پیدا شدن توله های یک ماهه در این فصل در اصلی ترین زیستگاه، بیان داشت: این اظهارات نشان از نبود اطلاعات درست علمی در مورد یوز در بدنه کارشناسی سازمان است.

دامپزشک حیات وحش با تاکید به اینکه اشاره به جنسیت نامعلوم با وجود کارشناسان سازمان در این مساله توان کارشناسی این مجموعه را زیر سوال می برد، اضافه کرد: چیزی که مشخص است این است که حفاظت از یکی از ارزشمندترین گونه‌های گربه سان در جهان در اصلی ترین زیستگاه این گونه از هیچ اهمیتی برای متولیان این امر برخوردار نیست.

وی با اشاره به اینکه آموزش جوامع محلی باید در سالهای گذشته حداقل در مناطق چهارگانه در شرایط نزدیک به استاندارد باشد، ادامه داد: پیش از این تهدیدات اصلی یوز در زیستگاه توران و سایر زیستگاه ها مشخص شده بود و دو مساله به عنوان اصلی ترین تهدید در این منطقه شناسایی شده است.

معماریان یادآورشد: جاده و بومیان آموزش ندیده مانند چوپانان در این منطقه به عنوان دو عامل اصلی تهدید گونه مذکور شناسایی شده است اما در سالهای اخیر هیچ اقدامی برای رفع حتی یک مورد از این مسایل انجام نیفتاده است و این ادعاها در مورد تلاش برای حفاظت از این گونه را بی اعتبار می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیات وحش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کارشناسی داوری دیدار صنعت نفت آبادان و پرسپولیس