اپل از تأمین‌کنندگانش درخواست کرد برای انتقال خطوط مونتاژ محصولات به خارج از چین برنامه‌ریزی کنند


اپل از تأمین‌کنندگانش درخواست کرد برای انتقال خطوط مونتاژ محصولات به خارج از چین برنامه‌ریزی کنند

اپل درتلاش است تا به روند انتقال بخشی از زنجیره‌ی تأمین خود به خارج از چین سرعت ببخشد. این شرکت به زنجیره‌ی تأمین خود اعلام کرده است برای افزایش مونتاژ محصولات در هند و ویتنام برنامه‌ریزی کنند.

اپل بسیاری از محصولات اصلی خود را در چین تولید می‌کند، اما طی سال‌های گذشته این شرکت برنامه‌ریزی‌های مختلفی برای انتقال بخشی از تولیدات خود در مناطق دیگر انجام داده است تا بتواند ساخت برخی محصولاتش را در مناطق دیگر نیز انجام دهد و حالا به‌نظر می‌رسد غول فناوری مستقر در کوپرتینو فعالیت‌های خود را برای رسیدن به هدف مذکور افزایش داده است.

به‌نوشته‌ی اپل‌اینسایدر، اپل به برنامه‌های خود برای انتقال بخشی از تولیدات به خارج از چین، سرعت بخشیده است. ظاهراً این شرکت به تأمین‌کنندگان خود اطلاع داده است برای مونتاژ محصولات در سایر کشورهای آسیایی و به‌خصوص هند و ویتنام، به‌طور فعالانه‌تر برنامه‌ریزی کنند.

با درنظر گرفتن قرنطینه‌های ناشی از سیاست‌های دولت چین درمورد گسترش دوباره‌ی کووید ۱۹ و همچنین شورش‌هایی که در کارخانه‌ی مشکل‌ساز ژنگژو فاکسکان رخ داده است، اپل اکنون نیاز بیشتری به مهاجرت احساس می‌کند. شایان‌ذکر است تأسیسات ژنگژو بزرگ‌ترین مونتاژکننده‌ی مدل‌های پرو آیفون‌های اپل است. ناگفته نماند غول کوپرتینویی از مدت‌ها قبل نیاز به انتقال تأمین‌کنندگان به خارج از چین را احساس کرده است اما با ضعیف‌تر شدن جایگاه این کشور به‌عنوان یک مرکز تولید طی سال‌های اخیر که نبرد تجاری ایالات‌متحده نیز روی آن تأثیر داشته است، اپل تصمیم دارد تأمین‌کنندگان خود را به نواحی دیگر جهان انتقال دهد.

مهاجرت از چین به کشورهای دیگر، دورنمایی بسیار دشوار است و به‌عنوان مثال انتقال فقط ۱۰ درصد از ظرفیت تولید اپل به خارج از چین، حدود هشت سال طول خواهد کشید. درحال‌حاضر مراکز تولیدی این شرکت در ویتنام و هند درحال گسترش است اما موارد بسیار بیشتری وجود دارد که برای چنین تغییر بزرگی باید به آن‌ها توجه داشت.

یکی از عناصر مهم در مهاجرت زنجیره‌ی تأمین‌کنندگان اپل به خارج از چین، معرفی محصول جدید است؛‌ فرآیندی که در آن تیم‌های اپل با همکاری پیمان‌کاران، برنامه‌ی تولیدی کاملی را برای ساخت طرح‌های اولیه و نمونه‌های اولیه‌ی محصولات دنبال می‌کنند. این فرایند به‌دلیل تمرکز متراکم تأمین‌کنندگان و دسترسی به مهندسان تولید خبره در چین، برای اپل آسان است. سازنده‌ی آیفون برای انجام همین‌کار در کشورهای دیگر باید تلاش زیادی انجام دهد. بااین‌حال برخی منابع ادعا می‌کنند با کاهش سرعت استخدام و رکورد در اقتصاد جهانی، اپل چالش‌های بسیار زیادی برای انتقال فرایند مذکور به کشورهای جدید درپیش خواهد داشت.

هدف بلندمدت اپل این است که ۴۰ تا ۴۵ درصد از آیفون‌های خود را در هند تولید کند. درهمین‌حال انتظار داریم ویتنام بیشتر به‌عنوان تأمین‌کننده‌ی محصولات دیگر این شرکت ازجمله ایرپاد، اپل واچ و مدل‌های مختلف مک‌بوک درنظر گرفته شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آموزش: چگونه گوشی سرقت شده یا گم شده را پیدا کنیم؟