10 ویژگی‌های مخفی مرورگر مایکروسافت اج


10 ویژگی‌های مخفی مرورگر مایکروسافت اج

مجموعه فلگ‌های مرورگر مایکروسافت اج قابلیت‌های جذابی را به‌صورت آزمایشی دراختیار کاربران قرار می‌دهد که درادامه ۱۰ نمونه از آن‌ها معرفی شده‌اند.

مایکروسافت اج مرورگری با قابلیت‌های فراوان است که ابزار مختلف، آزادی عمل و توانایی‌های زیادی دارد که دراختیار کاربر قرار می‌دهد؛ البته، عده‌ای براین باور هستند که مجموع این امکانات باعث سنگینی بیش‌از حد این نرم‌افزار شده است که موضوع بحث ما آن نیست.

گذشته‌از آنچه در ظاهر مرورگر اج دردسترس است، مایکروسافت اج ویژگی‌های مخفی زیادی نیز دارد که آن‌ها را «flag» می‌نامند. این فِلَگ‌ها (به معنی پرچم) مسئول مدیریت بخش‌های مختلفی از مرورگر هستند و پیش‌نمایشی از آنچه در آینده ارائه خواهند شد، نشان می‌دهند. درادامه چند نمونه از فلگ‌های مرورگر مایکروسافت اج را معرفی خواهیم کرد.

دقت داشته باشید که مایکروسافت بنا به دلایلی فلگ‌های اج را آزمایشی می‌داند. درواقع، برخی از این ویژگی‌ها درحال توسعه هستند و به‌کارگیری آن‌ها ممکن است سبب نارسایی و ایجاد مشکل در بخش‌های دیگر مرورگر شود. بنابراین، درصورت مواجه‌شدن با مشکل آماده باشید که بعضی‌از فلگ‌ها را غیرفعال کنید.

چگونه ویژگی‌های آزمایشی مرورگر مایکروسافت اج فعال یا غیرفعال می‌شوند؟

مرحله اول: به آدرس زیر بروید یا از لینک‌های مستقیم هر فلگی که می‌خواهید فعال کنید استفاده کنید.

edge://flags

مرحله دوم: اسم فلگ (ویژگی آزمایشی) که می‌خواهید آن را فعال کنید در نوار جست‌وجو بنویسید.

مرحله سوم: گزینه‌ی Enable را از منوی کشویی در کنار فلگ انتخاب کنید و درصورت منصرف شدن گزینه‌ی Disable را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که برخی از فلگ‌ها ممکن است گزینه‌های دیگری نیز در منوی کشویی ارائه کنند که چگونگی فرایند کاربرد آن‌ها را گسترش می‌دهد. بنابراین، ممکن است در برخی ویژگی‌ها با بیشتراز دو گزینه‌ی فعال/غیرفعال روبه‌رو شوید.

10 ویژگی‌های مخفی مرورگر مایکروسافت اج

مرحله چهارم: مرورگر را مجدداً راه‌اندازی کنید. اکنون ویژگی موردنظر شما فعال شده است.

اگر درحال حاضر این مقاله را درون مایکروسافت اج مطالعه می‌کنید، برای فعال‌سازی هر فلگ روی لینک تعبیه‌شده در پایین پاراگراف کلیک کنید.

۱- بهبود کنتراست متن

10 ویژگی‌های مخفی مرورگر مایکروسافت اج

برخی از کاربران معتقدند که ویندوز در رندرگیری و نمایش فونت‌ها عملکرد خوبی ندارد و درمحیط لینوکس و مک‌او‌اس متون بهتر به‌نظر می‌رسند. برای حل این مشکل می‌توانید از فلگ Enhance Text Contrast کمک بگیرید.

با فعال‌کردن این ویژگی فونت‌ها کمی برجسته‌تر و با کنتراست بیشتر به‌نمایش درخواهند آمد. اگر حالت پیش‌فرض آن همچنان کافی به‌نظر نمی‌رسد، ابزار تنظیم‌کننده‌ی درونی ClearType را اجرا کنید و فونت را با نیاز خود تطبیق دهد.

edge://flags/#edge-enhance-text-contrast

۲- افزودن مسدودسازی در تنظیمات پخش‌خودکار

10 ویژگی‌های مخفی مرورگر مایکروسافت اج

تاکنون حتماً تجربه این را داشته‌اید که برخی وب‌سایت‌ها بلافاصله بعداز بارگذاری کامل، بدون اطلاع و موافقت کاربر به‌صورت خودکار ویدئو پخش می‌کنند. تقریباً می‌توان ادعا کرد که همه از پخش‌خودکار ویدئوهای تبلیغاتی بلافاصله بعداز بارگذاری وب‌سایت‌ها متنفر هستند و مایکروسافت این موضوع را نه‌تنها می‌داند؛ بلکه برای حل این مسئله راهکاری نیز فراهم کرده است. درواقع، مایکرسافت در مرورگر اج امکانی را فراهم می‌کند که کاربر می‌تواند پخش‌خودکار محتوای ویدئویی را مدیریت کند. بنابر دلایلی در تنظیمات عادی کاربر فقط قادر است پخش‌خودکار را محدود کند یا مجوز آن را تأیید کند.

10 ویژگی‌های مخفی مرورگر مایکروسافت اج

اما، گزینه‌ی مسدودسازی پخش‌خودکار ویدئو در پشت فلگ «Show block option in autoplay settings» پنهان شده است که از آدرس زیر می‌توان آن را فعال کرد. بعداز فعال‌کردن این گزینه به تنظیمات بروید و در بخش مجوزهای سایت (Site Premissions) وارد Media Autoplay شوید و گزینه‌ی مسدودسازی را (Block) انتخاب کنید. با‌این‌همه، همچنان ممکن است برخی از بنرهای تبلیغاتی و پخش‌کننده‌ها مسدود نشوند. درنتیجه، عده‌ای از کاربران در بعضی موارد دوباره سمت افزونه‌های شخص ثالث می‌روند.

edge://flags/#edge-autoplay-user-setting-block-option

۳- نمایش جلوه‌های بصری ویندوز ۱۱ در نوار عنوان و نوار وظیفه

فعال‌کردن این فلگ افکت مایکا (Mica) را در نوار زبانه‌های مرورگر روشن می‌کند و ظاهر مدرن‌تری برای مرورگر در محیط ویندوز ۱۱ به ارمغان خواهد آورد. نتیجه‌ی به‌نمایش درآمده وابسته به رنگ‌های تصویر پس‌زمینه‌ی دسکتاپ است و طبق آزمایش‌های انجام شده، افکت مایکا در مرورگر مایکروسافت اج وقتی با تصاویر پس‌زمینه‌ی رنگارنگ و شفاف ترکیب می‌شود بسیار چشم‌نوار خواهد بود.

بنابراین، بهتر است مجموعه‌ای از چند تصویر را به‌عنوان پس‌زمینه انتخاب کنید که رنگ‌های غالب مختلفی داشته باشند تا تأثیر افکت مایکا را بهتر درک کنید. علاوه‌براین، می‌توان با فعال‌سازی گزینه‌ی دیگر مرتبط با آن، به نام Enable Windows 11 Acrylic Effect in Menus، افکت نیم‌شفاف و زجاجی در منوی‌های کلیک راست در سراسر مرورگر مایکروسافت اج به‌نمایش درآید.

10 ویژگی‌های مخفی مرورگر مایکروسافت اج

برای فعال‌کردن این فلگ و جلوه‌های بصری به آدرس زیر مراجعه کنید. توجه داشته باشید که درصورت فعال‌شدن حالت ذخیره باتری، مرورگر مایکروسافت اج به‌صورت خودکار افکت مایکا را غیرفعال خواهد کرد.

edge://flags/#edge-visual-rejuv-mica

۴- اختصاص کلید Backspace برای بازگشت به صفحه‌ی قبل

مایکروسافت اج کلیدهای میانبر زیادی دارد که به کاربر امکان می‌دهد بدون لمس تاچ‌پد، موس یا نمایشگر (دردستگاه‌های لمسی) عملیات‌های مدنظر خود را انجام دهد. اما، شاید همه دوست نداشته باشند که مرورگر با استفاده از دکمه‌ی Alt به‌علاوه‌ی جهت‌های راست و چپ کیبورد برای حرکت به صفحه‌ی بعدی و قبلی استفاده می‌کند. عده‌ای از کاربران ترجیح می‌دهند دکمه‌ی قدیمی Baclspace همچنان برای بازگشت به صفحه‌ی قبل و ترکیب کلیدهای Shift و Backspace برای حرکت به صفحه‌ی بعد به‌کار روند.

مرورگر مایکروسافت اج گزینه‌ای مخصوص تنظیم Backspace به‌عنوان کلیدی برای بازگشت در صفحات وب در زمان وب‌گردی را تعبیه کرده است که می‌توان آن را در بخش فلگ‌های آزمایشی به آدرس زیر پیدا و فعال کرد.

edge://flags/#edge-backspace-key-navigate-page-back

۵- زبانه‌ها با حاشه‌های گِرد

10 ویژگی‌های مخفی مرورگر مایکروسافت اج

اگرچه فعال‌کردن افکت مایکا ظاهر مایکروسافت اج را زیباتر می‌کند؛ اما طراحی کلی را تغییر نمی‌دهد. اگر می‌خواهید تغییرات بیشتری در طراحی ایجاد کنید و زیبایی بصری محیط مرورگر را بیشتر کنید، باید فلگ مربوط به گرد‌کردن لبه‌های زبانه‌های مرورگر را فعال کنید. این قابلیت باعث می‌شود مرورگر مایکروسافت اج شباهت اندکی به فایرفاکس پیدا کند و فونت برجسته‌تری برای تب‌های مرورگر استفاده شود و افکت مایکا به نوار وظیفه‌ی آدرس و صفحه‌های محبوب نیز اعمال شود.

برای فعال کردن آن در مرورگر اج به آدرس زیر مراجعه کنید.

edge://flags/#edge-visual-rejuv-rounded-tabs

۶- دارک مود خودکار

این فلگ که پیش‌تر با نام Force Dark Mode معرفی شده است در آخرین نسخه‌ی مایکروسافت اج به نام Auto Dark Mode for Web Contents دردسترس قرار دارد. کاربرد این فلگ در وب‌سایت‌هایی است که به‌صورت خودکار تنظیمات دارک مود برای محیط‌های با نور کم را ارائه نمی‌کنند و ازطرفی مناسب کاربرانی است که حتماً می‌خواهند در وب‌گردی شبانه و محیط کم‌نور از حالت دارک مود بهره‌مند شوند.

10 ویژگی‌های مخفی مرورگر مایکروسافت اج

بنابراین، با فعال‌کردن این فلگ هر وب‌سایتی که بارگذاری شود در حالت تاریک به‌نمایش درمی‌آید حتی اگر آن وب‌سایت از قابلیت دارک مود پشتیبانی نکند. البته، همان‌طور که می‌بینید گزینه‌های مختلفی در این فلگ برای فعال‌سازی وجود دارند که هرکدام وارونگی‌های مختلفی در رنگ یا اجزای صفحه‌ی وب ایجاد می‌کنند. استفاده از این فلگ نیاز به آزمایش شخصی دارد تا ببینید کدام گزینه مناسب کاربری شما خواهد بود. گاهی اوقات ممکن است فعال‌کردن این فلگ با عناصر رابط کاربری یک وب‌سایت تداخل ایجاد کند.

edge://flags/#sharing-qr-code-generator

۷- کلیدهای کنترل رسانه

بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند در زمانی که موسیقی از زبانه‌ای دیگر درحال پخش شدن است به‌طور هم‌زمان در زبانه‌های دیگر کارهای خود را پیگیری کنند. بدین ترتیب، یکی از مشکلاتی که ایجاد می‌شود، کنترل رسانه درحال پخش است، زیرا کاربر مجبور می‌شود برای تغییر آن یا پخش و توقف به‌صورت دستی زبانه را باز کند و سپس عملیات مدنظرش را انجام دهد.

10 ویژگی‌های مخفی مرورگر مایکروسافت اج

بنابراین، به‌لطف وجود فلگ Global Media Controls کاربر می‌تواند بدون مراجعه به زبانه‌ای که موسیقی از آن پخش می‌شود، فرمان‌های خود را ازطریق ایجاد کلیدهای میانبر روی کارت شناور زبانه، اعمال کند.

edge://flags/#edge-global-media-controls

۸- دانلود موازی

همان‌طور که می‌دانید فرایند دانلود در اپلیکیشن‌های مدیریت دانلود سریع‌تر از دانلود یک فایل توسط مرورگر انجام می‌شود. برتری اپلیکیشن‌های مدیریت دانلود به‌دلیل این است که درطی فرایند دانلود یک فایل را تبدیل به بسته‌های کوچک‌تر می‌کند و به‌طور هم‌زمان تمام بسته‌ها را دانلود می‌کند و بلافاصله بعداز اتمام دانلود، همه‌ی آن‌ها را در یک بسته ترکیب می‌کند و فایل کامل را به‌وجود می‌آورد.

10 ویژگی‌های مخفی مرورگر مایکروسافت اج

فرایند دانلود در مرورگرها اندکی متفاوت است و تمام فایل را بدون توجه به حجم آن به یک‌باره دانلود می‌کند. درنتیجه، مرورگر برای دانلود همان فایل درمقایسه‌با نرم‌افزار مدیریت دانلود زمان بیشتری نیاز دارد و حتی در بعضی مواقع شرایط بی‌ثبات‌تری را تجربه می‌کند.

مرورگر مایکروسافت اج برای رفع این مشکل فلگی ارائه می‌کند با نام Parallel Downloading که با فعال کردن آن به مرورگر امکان می‌دهید از دستورالعمل مدیریت دانلود در اپلیکیشن‌ها پیروی کند و روش دانلود خود را براساس فرایند دانلود آن‌ها اجرا کند. بنابراین، با این قابلیت مرورگر مایکروسافت اج فایل دانلود را به بسته‌های کوچک‌تر تبدیل می‌کند و به‌صورت موازی آن‌ها را دانلود خواهد کرد.

البته، براساس بررسی‌ها، افزایش سرعت دانلود در فایل‌هایی که فقط چند مگابایت حجم دارند آنچنان مشخص نمی‌شود و در فایل‌های بزرگ‌تر بیشتر به‌چشم خواهد آمد.

edge://flags/#enable-parallel-downloading

۹- پیمایش روان درون صفحه

همان‌طورکه از اسم این فلگ می‌توان حدس زد، تجربه‌ای روان از پیمایش (Scrolling) درون صفحه فراهم می‌کند. با قابلیت Smooth Scrolling که جزء ویژگی‌های اندکی است که در نسخه‌ی کرومیوم نیز از قلم افتاده است، می‌توان حالتی بین پیمایش صفحه در اینترنت اکسپلورر و نسخه‌ی Legacy اج را تجربه کرد.

درهرصورت با اینکه در همه سایت‌ها کار می‌کند؛ اما با صرف نظر از نوع صفحه یا محتوای وب‌سایت، ممکن است هیچ‌گونه تغییر چشمگیری مشاهده نشود. هرچند، برای وب‌سایت‌های قدیمی یا مواردی که ممکن ست صفحه‌های آن‌ها مملوء از عناصر جاوااسکریپت باشند، استفاده از این قابلیت رضایت‌بخش خواهد بود.

edge://flags/#smooth-scrolling

۱۰- پنهان‌سازی IP محلی

طرفداران حریم‌شخصی قطعاً به‌دنبال چنین قابلیتی خواهند بود. اگر درمیان افرادی هستید که از سرویس‌هایی نظیر گوگل میت، فیسبوک مسنجر، دیکورد، GoToMeeting و... استفاده می‌کنید که از فناوری WebRTC استفاده می‌کنند، شاید بخواهید آدرس آی‌پی غیرعمومی خود را نیز پنهان کنید. اکنون، با استفاده از فلگ Anonymize Local IPs Exposed by WebRTC قادر خواهید بود با بهره‌مندی از عملکردی با نام Multicast DNS یا mDNS، آدرس‌های IP نزدیک را نامرتب و درهم‌ریخته کنید.

edge://flags/#enable-webrtc-hide-local-ips-with-mdns

جمع‌بندی

مایکروسافت اج درتلاش است که تبدیل به یک مرورگر همه‌کاره شود و ویژگی‌های زیادی را برای کاربر فراهم می‌کند. فراموش نکنید که بخش flag همواره درحال تغییر است و به‌روز می‌شود بدین ترتیب ممکن است قابلیتی که امروز در آن فعال کرده‌اید در به‌روزرسانی بعدی مایکروسافت اج با تغییراتی همراه شود یا حتی به‌صورت پیش‌فرض در تنظیمات مرورگر قرار بگیرد یا در برخی موارد به‌طورکلی حذف شود.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی فلگ‌های مرورگر مایکروسافت چیست؟ اگر از نمونه‌ی خاصی استفاده می‌کنید با ما به‌اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس به عکس از زیباتر شدن طناز طباطبایی در گذر زمان ! / خانم بازیگر چی بود و حالا طلای ی...