پول و قدرت دست سازمان نظام پرستاری نیست


پول و قدرت دست سازمان نظام پرستاری نیست

ارسلان نادری پور با بیان اینکه سازمان نظام پرستاری یک سازمان صنفی است عنوان کرد: پول و قدرت دست این سازمان نیست و این سازمان برای رفع مشکلات فقط می‌تواند با مسئولین رایزنی کند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر ارسلان نادری پور، رئیس هیئت مدیره سازمان نظام پرستاری و عضو هیئت علمی دانشکده پیراپزشکی در مورد چالش‌ها و مسائل جامعه پرستاران بیان داشت: مشکل اساسی جامعه پرستاران، تعریف جایگاه هاست.

وی افزود: ‌ در بدنه وزارت بهداشت جایگاه معاونت پرستاری وجود دارد ولی در دانشگاه علوم پزشکی معاونت پرستاری وجود ندارد و این جایگاه در حد مدیریت پرستاری تعریف شده که این امر موجب شده که ردیف بودجه‌ای نداشته باشد.

نادری پور با اشاره به کمبود نیروی پرستاری و لزوم جذب ۱۰۰ هزار نیروی پرستار در کشور بیان داشت: بر اساس استاندارد نسبت پرستار به تخت ۱,۸ است که متاسفانه در کشور ما نسبت پرستار به تخت ۱.۲ است که این نسبت بیانگر نیاز به جذب پرستار است.

عضو هیئت علمی دانشکده پیراپزشکی اظهار داشت: در برخی بیمارستانها به دلیل کمبود نیرو مجبورند به صورت شیفت اضافه کار از توان پرستاران استفاده کنند که این امر به نفع وزارت بهداشت است چرا که میزان حقوقی که به ازای اضافه کار پرداخت می‌کند بسیار ناچیز است و برای وزارت بهداشت به صرفه است که نیروی جدید استخدام نکند.

وی تصریح کرد: با توجه به همه کمبودها و چالش‌ها، رشته پرستاری در کشور ما جزو رشته‌های پر طرفدار کنکور سراسری است و امکان جذب در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی برای پرستاران وجود دارد.

*** چالش‌های معیشتی پرستاران آنها را به سمت مهاجرت سوق می‌دهد

ژاله امیر فتحی، از پرستاران بازنشسته و از مدیران سابق حوزه پرستاری در بیان مشکلات و چالش‌های جامعه پرستاری بیان داشت: ‌ عدم اجرای تعرفه‌های خدمات درمانی و خدمات پرستاری، عدم تامین امنیت شغل پرستاری با توجه به رواج قرار دادهای سه ماهه، نبود احترام و جایگاه به این حرفه و عدم فرهنگ سازی نسبت به اهمیت حرفه پرستاری توسط رسانه‌ها و.. از جمله چالش‌های حرفه پرستاری است.

وی تصریح کرد: عدم تکافوی حقوق پرستاران شاغل و بازنشسته نیز دیگر چالش‌های جامعه پرستاران است که موجب شده که زندگی اخیر این قشر در چند سال به زیر خط فقر و به سمت مهاجرت به کشورهای خارجی سوق داده شود.

امیر فتحی با تاکید بر اینکه حرفه پرستاری حرفه مقدسی است بر لزوم تلاش و پیگیری نظام پرستاری برای رفع چالش‌های حرفه پرستاری تاکید کرد و بیان داشت: نظام پرستاری جایگاه مهمی دارد و می‌تواند از توان و تجربه پرستاران بازنشسته برای مشاوره و گام برداشتن در رفع مشکلات این قشر کمک گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


غار کوه گره خان آباد