بورس امروز و یک هفته اخیر را در اینجا ببینید


بورس امروز و یک هفته اخیر را در اینجا ببینید

به گزارش رکنا، اخبار مهم بورسی و وضعیت بازار امروز و یک هفته اخیر را در ادامه بخوانید و بازار بورس تهران را لحظه به لحظه در اینجا کلیک کنید. هوای این روزهای بورس...

به گزارش رکنا، اخبار مهم بورسی و وضعیت بازار امروز و یک هفته اخیر را در ادامه بخوانید و بازار بورس تهران را لحظه به لحظه در اینجا کلیک کنید.

هوای این روزهای بورس ابری است / پشم شیشه ایران مثبت ترین سهم بازار امروز + جدول نمادها

بورس امروز و یک هفته اخیر را در اینجا ببینید

بورس امروز و یک هفته اخیر را در اینجا ببینید

بورس امروز دوشنبه 14 آذر ماه با افت اندک مواجه شد و در کانال یک میلیون و 417 هزار واحد قرار گرفت. آنچه مشخص است این است که بورس همچنان در رکود به سر می برد.

بورس امروز دوشنبه 14 آذر ماه 1401 و سومین روز معاملاتی هفته با افت اندک 400 واحدی آغاز به کار کرد. شاخص کل بورس امروز با افت 401 واحدی در کانال یک میلیون و 417 هزار واحد قرار گرفت.

امروز شاخص کل هم وزن مثبت شد و با رشد 896 واحدی در ارتفاع 414 هزار و 508 واحد قرار گرفت.

شاخص کل فرابورس امروز سبز شد و با رشد 5 واحدی در ارتفاع 18 هزار و 661 واحدی قرار گرفت.

نمادهای فارس و ذوب بیشترین اثر مثبت و نماد کگل، حکشتی، شبندر، شستا و فولاد بیشترین اثر منفی را بر بورس امروز گذاشتند.

امروز نماد غیرفلزی کپشیر مثبت ترین سهم بازار را از آن خود کرد.

به نظر می رسد این روزهای هوای بورس ابری است و در رکود به سر می برد. به این معنی که نه تنها معاملات رونق ندارند بلکه شاخص‌ ها نیز رشد چندانی نمی‌ کنند. همچنین خروج پول حقیقی حاکی از آن است که کمبود تقاضا در بازار جدی است و نمادهای صعودی تاثیرگذار در بازار غایب هستند.

اگر چه روند صعودی دلار در روزهای گذشته، به سبزپوش شدن بورس کمک کرد، اما تداوم شدید آن متوقف شد. باید دید در آینده قیمت دلار چه نوسان‌ هایی خواهد داشت و لایحه بودجه‌ چه سرنوشتی پیدا می‌ کند. انتخابات در آمریکا هم روی چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز رونق بورس تاثیرگذار خواهند بود.

شاخص بورس یکشنبه 138 واحد رشد کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه، بیش از 6میلیارد و 896میلیون سهم و حق تقدم به ارزشی بالغ بر 3هزار و 233میلیارد تومان در بیش از 322هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 138 واحدی در ارتفاع یک میلیون و 417هزار و 859واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های ایران خودرو، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و سایپا شد و در مقابل شرکت‌های توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، پالایش نفت بندرعباس و پتروشیمی بوعلی سینا با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2میلیارد و 985میلیون ورقه به ارزش 4هزار و 662میلیارد تومان در 180هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 15واحد افت کرد و در ارتفاع 18 هزار و 657واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفیبر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی بیمه پاسارگاد، صنعتی مینو و پخش البرز شد و در مقابل شرکت‌های بهمن دیزل، آهن و فولاد ارفع و داروسازی دانا بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

شاخص بورس با رشد آغاز به کار کرد + جدول نمادها

بورس امروز و یک هفته اخیر را در اینجا ببینید

بورس امروز و یک هفته اخیر را در اینجا ببینید

بورس امروز یکشنبه 13 آذر ماه 1401 و دومین روز معاملاتی هفته با رشد نزدیک به 2 هزار واحد مواجه شد. شاخص کل بورس امروز با رشد یک هزار و 680 واحدی در کانال یک میلیون و 419 هزار واحد قرار گرفت.

امروز شاخص کل هم وزن مثبت شد و با رشد یک هزار و 489 واحدی در ارتفاع 414 هزار و 508 واحد قرار گرفت.

شاخص کل فرابورس امروز مثبت شد و با رشد 3 واحدی در ارتفاع 18 هزار و 676 واحدی قرار گرفت.

نمادهای خودرو، کگل، خساپا و خگستر بیشترین اثر مثبت و نماد فملی، بوعلی و شبندر بیشترین اثر منفی را بر بورس امروز گذاشتند.

امروز خودرویی ها سبز شدند.

در حال حاضر بازار در وضعیت نزول رکودی قرار دارد. یعنی نه تنها معاملات رونق ندارند بلکه شاخص‌ ها نیز رشد چندانی نمی‌ کنند. همچنین خروج پول حقیقی حاکی از آن است که کمبود تقاضا در بازار جدی است و نمادهای صعودی تاثیرگذار در بازار غایب هستند.

اگر چه روند صعودی دلار در روزهای گذشته، به سبزپوش شدن بورس کمک کرد، اما تداوم شدید آن متوقف شد. باید دید در آینده قیمت دلار چه نوسان‌ هایی خواهد داشت و لایحه بودجه‌ چه سرنوشتی پیدا می‌ کند. انتخابات در آمریکا هم روی چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز رونق بورس تاثیرگذار خواهند بود.

شاخص بورس شنبه به رشد 348 واحدی بسنده کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه، بیش از 5میلیارد و 230میلیون سهم و حق تقدم به ارزشی بالغ بر 3هزار و 98میلیارد تومان در بیش از 309هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 348 واحدی در ارتفاع یک میلیون و 417هزار و 719واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های معدنی و صنعتی گل گهر، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران شد و در مقابل شرکت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 3میلیارد و 161میلیون ورقه به ارزش 15هزار و 914میلیارد تومان در 193هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 18واحد افت کرد و در ارتفاع 18 هزار و 672واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفیبر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی بیمه پاسارگاد، پالایش نفت لاوان و پتروشیمی زاگرس شد و در مقابل شرکت‌های پلیمر آریا ساسول، پتروشیمی مارون و تجلی توسعه معادن و فلزات بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

7 نماد فرابورسی مجاز به تغییر دامنه نوسان شدند

معاون نظارت بازار شرکت فرابورس ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیرو اطلاعیه شماره 3661/الف/01 مورخ 22/01/1401 این شرکت، با موضوع «ضوابط مربوط به ماده 21 دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران»، پس از بررسی های صورت گرفته طی شش ماه منتهی به 09/09/1401، نمادهای معاملاتی پلیمر آریا ساسول، تجلی توسعه معادن و فلزات، نفت ایرانول، مجتمع جهان فولاد سیرجان، سرمایه گذاری پویا، سرمایه‌گذاری گروه مالی سپهر صادرات و گروه توسعه مالی مهر آیندگان مشمول بندهای 2 ،3 و 4 ماده 1 ضوابط مذکور می باشند.

لذا بازارگردانان در نمادهای فوق در صورت تمایل می توانند با رعایت سایر بندهای «ضوابط مربوط به ماده 21 دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران» درخواست تغییر دامنه نوسان قیمت را به فرابورس ایران ارائه نمایند.

در خصوص صندوق‌های سرمایه گذاری و نیز اوراق تامین مالی توجه به مفاد ماده 2 ضوابط مربوط به ماده 21 دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران ضروری است.

اضافه شدن بازار جدید به فرابورس

با اعلام مرکز تدوین، تنقیح و تطبیق قوانین و مقررات بازار سرمایه، دستورالعمل بازار توافقی با پیشنهاد فرابورس و همکاری مستمر مدیریت‌های زیرمجموعه معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران از جمله مدیریت نظارت بر بازار اولیه و مدیریت نظارت بر بورس‌ها طی جلسات متعدد در کمیته تدوین مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار جمع‌بندی و نهایی شده و متعاقباً در دو جلسه در هیئت مدیره سازمان بررسی و تصویب شد.

این مقررات در فرایند ابلاغ جهت اجرا قرار دارد و متعاقب ابلاغ دستورالعمل، در پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه ایران به آدرس https://cmr.seo.ir نیز منتشر و بارگذاری خواهد شد.

بر اساس این گزارش، عمده هدف از ایجاد بازار توافقی، نظم‌بخشی به شرکت‌های متعدد ثبت شده به‌ موجب حکم ماده 36 قانون احکام دائمی است و با پیش‌بینی بازار توافقی با شرایط و کارکرد متفاوت تلاش می‌شود تا وضعیت این‌گونه شرکت‌ها سامان داده شود. اگرچه سابقاً طی دو مرتبه تابلوی توافقی با کارکرد مشابه مقررات جدید بازار توافقی وجود داشته اما به نظر می‌رسد بتوان با مقررات فعلی بازار توافقی عمر طولانی‌تری را برای بازار توافقی ترسیم نمود و ثبات بیشتری با رویکرد توسعه‌ای بر آن متصور بود.

برای اینکه ناشری در بازار توافقی درج شود باید درخواست خود را از طریق یکی از کارگزاری‌های عضو فرابورس ارائه دهد و در عین حال باید شرایطی از قبیل پرداخت کلیه مبلغ اسمی سهم، انتخاب حسابرس از میان مؤسسات حسابرسی معتمد سازمان، دارا بودن سهام عادی یا سهام ممتاز قابل نقل و انتقال در سامانه معاملات داشته باشد. کلیه اشخاص به جز برخی صندوق‌ها امکان انجام معامله را خواهند داشت.

از جمله ضوابط مدنظر در این مقررات عبارت است از اینکه؛ در بازار توافقی ارسال سفارش صرفاً از طریق ایستگاههای نامک و معاملات به صورت عمده و بلوک خواهد بود. دامنه نوسان و حجم مبنا اعمال نشده و نمی‌توان از اعتبار استفاده نمود. همچنین، شرایط درج و رویه اجرایی نقل و انتقال اوراق بهادار در این بازار، گشایش، توقف، تعلیق یا بازگشایی نماد معاملاتی از جمله عناوینی است که مقررات مربوط به آن در بازار توافقی فرابورس ایران تنظیم شده و به تصویب رسیده است.

مقررات افشا نظیر توقف نماد قبل از برگزاری مجامع عمومی و جلسه هیئت مدیره جهت تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه در بازار توافقی نیز اعمال شده و بازگشایی نماد حداکثر دو روز کاری پس از افشا خواهد بود.

بر این اساس از سهامداران و فعالان بازار سرمایه و ناشران بازار توافقی انتظار می‌رود ضمن مطالعه دستورالعمل معاملات اوراق بهادار در بازار توافقی فرابورس ایران به اطلاعیه‌های فرابورس ایران که در اجرای مواد مختلف این دستورالعمل درخصوص چگونگی انجام معاملات در این بازار است توجه ویژه داشته باشند.

رشد 7 هزار واحدی شاخص بورس در هفته‌ای که گذشت

در جریان معاملات بازار سرمایه در هفته‌ گذشته طی 5روز معاملاتی تعداد 91میلیارد و 148میلیون انواع اوراق بهادار به ارزش 1337هزار و 398میلیارد ریال در بیش از یک میلیون و 646هزار و 217دفعه مورد معامله قرار گرفت که حجم، ارزش و نوبت‌های معاملات به ترتیب16.50 و 326 درصد رشد و 19.27 درصد کاهش را نسبت به هفته قبل‌تر تجربه کردند.

این درحالی است که تعداد 5میلیون و 578میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 81هزار و 932میلیارد ریال نیز در هفته گذشته مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب با 5.85 و 5.03 درصد افت همراه شدند.

این گزارش می‌افزاید: شاخص بورس در پایان معاملات هفته گذشته با 7184 واحد افزایش، معادل 0.51 درصد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 417هزارو 372واحد رسید و شاخص کل هموزن نیز با 5 هزار و 8138 واحد افزایش، معادل 1.43درصد رشد کرد و رقم 413هزار 116واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول هم در این مدت با 4هزار و 81واحد افزایش به رقم یک میلیون و 63هزار و 375واحد و شاخص بازار دوم با 18هزار و 120واحد افزایش، به عدد 2 میلیون و 775هزار و 368واحد رسیدند که به این ترتیب شاخص بازار اول با 0.39درصد افزایش و شاخص بازار دوم با 0.66درصد رشد همراه شدند.

رشد 50هزار واحدی شاخص بورس از ابتدای امسال

از ابتدای امسال تا پایان هفته گذشته تعداد 1427میلیارد و 997میلیون انواع اوراق بهادار به ارزش 9382هزار و 549میلیارد ریال در بیش از 71میلیون و 687هزار و 329دفعه طی 166روز معاملاتی در بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفت.

این درحالی است که تعداد 176میلیارد و 612میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 2539هزار و 698میلیارد ریال نیز در این مدت مورد معامله قرار گرفته است.

این گزارش می‌افزاید: شاخص بورس نیز در این 166روز، با 50هزار و 121واحد افزایش، معادل 3.67درصد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 417هزار و 372واحد رسید. شاخص کل هموزن نیز در این مدت با 64هزار و 848واحد افزایش، معادل 18.62درصد رشد کرد و در این مدت به رقم 413هزار و 116واحد را به نمایش گذاشته است.

شاخص بازار اول هم با 735واحد افت در این مدت به رقم یک میلیون و 63هزار و 375واحد و شاخص بازار دوم با 215هزار و 939واحد رشد به عدد 2 میلیون و 775هزار و 368واحد رسیدند که به این ترتیب شاخص بازار اول با 0.07رصد افت و شاخص بازار دوم با 8.44درصد رشد همراه شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد