باید‌ها و نباید‌های استفاده از لوازم برقی در منزل


باید‌ها و نباید‌های استفاده از لوازم برقی در منزل

کارشناس و مدرس برق و تاسیسات برقی فنی و حرفه‌ای استان زنجان گفت: با مصرف غیرایمن انرژی، امکان بروز حوادث الکتریکی وجود دارد.

امید کرمی با تاکید بر لزوم آشنایی با نکات ایمنی استفاده از برق به خصوص در خانه‌ها، اظهار کرد: تا حدامکان در کنار استفاده از برق در خانه، نکات ایمنی را هم رعایت کنید. البته علاوه بر ایمنی، لازم است با راه‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی الکتریکی آشنا شوید؛ چرا که یادگیری نحوه استفاده صحیح از سیستم الکتریکی و دستگاه‌های الکترونیکی در خانه، می‌تواند تفاوت زیادی در میزان کارآمد بودن انرژی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه یخچال‌، اجاق‌ گاز، ماشین‌ لباسشویی و سایر لوازم اصلی برقی باید مستقیماً به پریز وصل شوند نه با کمک آداپتور، افزود: از وارد کردن بار اضافه به پریزها خودداری کنید. در اصل از یک پریز برق برای استفاده چند دستگاه برقی که اتفاقا توان مصرفی بالایی نیز نیاز دارند، اجتناب شود؛ لذا اینکار ممکن است فشار زیادی به پریز برق وارد کرده و موجب آتش‌سوزی سیم‌ها شود.

کارشناس و مدرس برق و تاسیسات برقی فنی و حرفه‌ای استان زنجان با تاکید بر اینکه جدا کردن دو شاخه وسایل برقی، در برابر نوسانات جریان برق و سایر حوادث ناگوار الکتریکی از این وسایل محافظت می‌کند، تاکید کرد: برای استفاده از برق در خانه به صورت ایمن، عادت کنید و در پایان کار با وسایل برقی، آن‌ها را از برق بکشید. این مسئله از مصرف غیرضروری انرژی هم جلوگیری می‌کند.

این مدرس دانشگاه، با بیان اینکه از لامپ‌ها و وسایل روشنایی با توان (وات) مناسب استفاده کنید، ادامه داد:‌ در زمان خرید لامپ دقت کنید روی محصول برچسبی وجود داشته باشد تا حداکثر توان مصرفی لامپ را نشان دهد. گاهی لامپ به وسایل برقی دیگر نزدیک است (به‌خصوص لامپ‌های رشته‌ای)؛ در این شرایط باید از یک حباب یا حفاظ دور لامپ استفاده کنید تا از گرم شدن سایر وسایل جلوگیری شود.

کرمی با اشاره به اینکه استفاده از لامپ‌های LED، روشی عالی برای روشن کردن اتاق، بدون تبدیل شدن انرژی الکتریکی به گرما است، اضافه کرد: یک اقدام مفید برای کاهش مصرف برق، بهره‌گیری از این‌گونه لامپ‌ها در خانه خواهد بود؛ همچنین هرگز سیم برق را از زیر فرش، موکت، لای در یا پنجره رد نکنید.

این کارشناس برق با توصیه به اینکه وسایل برقی و سیم‌کشی‌های برق را از رطوبت و آب دور نگه‌ دارید، اذعان کرد: رد شدن سیم‌ها از کف خانه، می‌تواند باعث افزایش خطر زمین خوردن و نیز حوادث الکتریکی شود. همچنین رد کردن سیم از زیر فرش یا موکت خطر آتش‌سوزی را به همراه دارد. اگر کف زمین خیس باشد، هیچ‌گاه به وسیله برقی دست نزنید و آن را روشن نکنید.

وی همچنین درباره استفاده از ماشین لباسشویی، بیان کرد: زیپ لباس‌ها را هنگام شست‌وشو ببندید و بیش از حد مجاز از پودر استفاده نکنید که باعث خرابی ماشین لباسشویی و سایر الیاف لباس‌ها می‌شود از طرفی از همه ظرفیت ماشین لباسشویی برای پر کردن لباس و شستن آنها استفاده نکنید. بلکه بهترین حالت، پر کردن ماشین با دو سوم ظرفیت است. اینکار فشار کمتری به ماشین لباسشویی وارد می‌کند.

کرمی با بیان اینکه هر شش ماه تا یک‌سال یک‌بار، بخش سیم‌پیچی کمپرسور یخچال و سقف آن را از گرد و خاک پاک کنید تا انتقال جریان هوا بهتر اتفاق بیفتد، خاطرنشان کرد: پس از هر بار استفاده از ماشین لباسشویی، درب آن را باز نگاه دارید تا رطوبت داخل دستگاه خشک شود. همچنین فیلتر آن را خارج و مواد داخل آن مانند موها، ذرات غذایی و پرزها را تمیز کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا