خبرگزاری فارس: انتشار خبر مهاجرت 2.8 میلیون ایرانی طی یک سال ، ناشی از ترجمه‌ای غلط است


خبرگزاری فارس: انتشار خبر مهاجرت 2.8 میلیون ایرانی طی یک سال ، ناشی از ترجمه‌ای غلط است

رکنا: طی دو روز گذشته، خبری در برخی رسانه‌ها منتشر شد که از آمار مهاجرت دو میلیون و 800 هزار ایرانی در سال گذشته خبر می‌داد. در پی این خبر، اندیشکده پدیدار، منبع اصلی خبر را ترجمه و آن را بررسی کرده است که عصر روز گذشته نیز برای ما ارسال کرد که در ادامه می‌خوانیم.

به گزارش رکنا به نقل از فارس، موضوع مهاجرت یکی از مسائل پرمخاطب حوزه اجتماعی است. با وجود این، به دلیل فقر داده و آمارهای متقن در حوزه مهاجرت ایرانیان، هر از گاهی خبری درخصوص آمار مهاجرت ایرانیان، بازتاب گسترده‌ای پیدا می‌کند. البته بسیاری از تحلیل‌های این حوزه نیز از برداشتی سطحی نشات گرفته و خلاف ابعاد حقیقی مسئله مهاجرت در ایران است.

به‌عنوان مثال، طی روزهای اخیر انتشار خبر مهاجرت دو میلیون و 800 هزار نفر ایرانی در سال گذشته، موضوعی بود که به دلیل بازتاب گسترده و تبعات اجتماعی آن، باید صحت سنجی می‌شد. در همین زمینه، پژوهشگران بنیاد سیاست پژوهی پیشرفت اجتماعی پدیدار، پس از بررسی منبع خبر منتشرشده در گزارش روزنامه جوان، متوجه شدند: خبر مهاجرت 2.8 میلیون ایرانی در سال گذشته، ناشی از اشتباه در ترجمه لغت تخصصی «Immigrant » به معنی «مهاجر واردشده» است.

در بخشی از گزارش مورخ 12 آذر 1401 روزنامه جوان، آمده است: «بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت، میزان مهاجران ایرانی در سال ۲۰۲۲ حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بوده که نزدیک به 3.3درصد از کل جمعیت کشور را شامل می‌شود».

در صفحه 75 گزارش این سازمان، نموداری آمده است که در آن وضعیت مهاجرفرستی و مهاجرپذیری 20 کشور آسیایی از جمله ایران، نمایه شده است. در این نمودار، تعداد مهاجرخارج‌شده از کشور « Emigrant » به رنگ قرمز و مهاجر واردشده به کشور «Immigrant » با رنگ آبی مشخص شده است.

البته در زیر نمودار نیز منبع آن، دپارتمان اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل «DESA»درج شده است. پس از مراجعه به پایگاه این موسسه، در بخش آمار مربوط به مسئله مهاجرت در ایران، روشن می شود که خبر 2.8 میلیون مهاجر ایرانی خبری نادرست است. زیرا این رقم به سهم‌کل مهاجران خارجی واردشده به ایران (از قدیم تا به امروز) اشاره دارد، نه به مهاجرت ایرانیان از کشور.

همچنین در بخش دیگر این دپارتمان، سهم کل مهاجرانی که در ایران متولد و از کشور خارج شده‌اند ( از قدیم تا به امروز) 1.3میلیون نفر برآورد شده است. بنابراین با اندکی تامل مشخص می‌شود، خبر مهاجرت گسترده ایرانیان در سال 2022، اشتباهی ناشی از خطا در ترجمه تخصصی است و قابلیت استناد ندارد.

با وجود این، ضرورت دارد متولیان حوزه مهاجرت در ایران و مراکز دولتی که اطلاعات و آمارهای دقیق مهاجران ایرانی را در اختیار دارند، در خصوص تبعات انتشار اخبار غیردقیق و غلط این حوزه هوشیارانه‌تر عمل کنند. یکی از این اقدامات مفید، می‌تواند انتشار شفاف آمار این حوزه برای بررسی تطبیقی وضعیت مهاجرت ایران در قیاس با سایر کشورها باشد. چراکه یکی از پیامدهای حداقلی ارائه‌ آمارهای مغشوش و غیردقیق این حوزه، افزایش میل به مهاجرت در میان اقشار نوجوان و جوان جامعه است. موضوعی که اگر به درستی مدیریت نشود، انگیزه و رغبت نیروی‌انسانی جوان به پیشرفت و ترقی سال‌های آتی کشور را از بین می‌برد.

در همین حال که این آمار تعداد ایرانیان مهاجر را 1.3 میلیون یاد کرده، اما آمارهای دیگری نیز وجود دارد از جمله سالنامه مهاجرتی ایران در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که جمعیت مهاجران ایرانی در دنیا بر اساس آخرین آمار موجود قابل استناد در سال ۲۰۲۰ میلادی،1.8میلیون نفر است. البته دبیرخانه شورای عالی ایرانیان، جمعیت مهاجران خارج از کشور را4.04میلیون نفر برآورد کرده است ضمن این که برخی آمارهای دیگر نیز مهاجران خارج از کشور را تا 6 میلیون نیز برآورد کرده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات