ایران و عربستان درباره حج مذاکره کردند


ایران و عربستان درباره حج مذاکره کردند

نخستین دور مذاکرات ایران و عربستان درباره حج ۱۴۰۲ به صورت وبینار انجام شد و بر این اساس، مقامات حج دو کشور تا یک ماه آینده در عربستان با یکدیگر دیدار و تفاهم‌نامه حج را امضاء می‌کنند.

مذاکرات اولیه میان سازمان حج و زیارت و وزارت حج و عمره عربستان، یکشنبه سیزدهم آذرماه به صورت وبیناری برگزار شد، بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان حج و زیارت، این مذاکرات نخستین گام در برنامه‌ریزی‌های رسمی حج بین دو کشور ایران و عربستان در حوزه حج تمتع ۱۴۰۲ محسوب و مثبت ارزیابی می‌شود و مقرر است حدود یک ماه آینده، نشست رسمی بعدی در عربستان و با حضور وزیر حج و عمره عربستان و رییس سازمان حج و زیارت تشکیل شود و تفاهم‌نامه حج ۱۴۰۲ به امضا برسد.

در این مذاکرات، پس از بررسی عملیات حج گذشته، نظرات و پیشنهادهایی برای تسهیل در برگزاری حج آینده مطرح شد. طرفین همچنین بر ضرورت تعامل درباره موضوعات مطرح شده برای ارایه خدمات شایسته به ضیوف الرحمان (زائران) که از کشورمان به سرزمین وحی مشرف می‌شوند، تاکید کردند.

سازمان حج و زیارت در ماه‌های اخیر موضوعات حج گذشته را در کارگروه‌های آسیب‌شناسی مورد کارشناسی قرار داد و به بررسی مسائل اجرایی حج پرداخته است تا در عملیات آینده حج نسبت به رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت اقدام کند و در نشست با مسؤولان وزارت حج و عمره عربستان نیز از نتایج تلاش کارگروه‌های آسیب‌شناسی صحبت شد.

طرفین بر حل نقاط ضعف و بررسی پیشنهادها به منظور ارایه خدمات هرچه بهتر به حجاج در مقایسه گذشته نیز تاکید کردند.

محورهای این گفتگو بخش‌های مختلفی، از جمله خدمات در حوزه اسکان، حمل و نقل، خدمات فرودگاهی، خدمات ایام تشریق و مشاعر مقدس و تغذیه و تدارکات بود که از سوی دست‌اندرکاران سازمان حج وزیارت مطرح و مقرر شد موضوعات توسط وزارت حج و عمره عربستان و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط تا حصول نتیجه پیگیری شود.

سازمان حج و زیارت هنوز سهمیه و هزینه‌های حج سال ۱۴۰۲ را مشخص نکرده و پس از امضا تفاهم‌نامه جزئیات آن را اعلام می‌کند. با این حال، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت پیش‌بینی کرده که سهمیه حج ایران به میزان قبل از کرونا، یعنی حدود ۸۵ هزار نفر بازگردد. سهمیه ایران در دوران کرونا با توجه به محدودیت‌های عربستان، کمتر از ۴۰ هزار نفر بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج