«بلندخوانی» راهی برای کتابخوان کردن بچه‌هاست


«بلندخوانی» راهی برای کتابخوان کردن بچه‌هاست

یکی از راه‌های موثر و لذت‌بخش برای کتاب‌خوان کردن بچه‌ها، خواندن کتاب با آنها یا همان «بلندخوانی» است که باید به‌طور جدی به این مهم پرداخته شود.

«بلندخوانی» راهی برای کتابخوان کردن بچه‌هاست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، همه پدر و مادرها دوست دارند بچه‌های کتاب‌خوان داشته باشند و کتاب خواندن با کودکان، تاثیر مهمی بر رشد ذهنی و احساسی‌شان دارد و یکی از روش‌های موثر در علاقه‌مند کردن بچه‌ها به مطالعه و نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در آنهاست.

یکی از راه‌های موثر و لذت‌بخش برای کتاب‌خوان کردن بچه‌ها، خواندن کتاب با آنها یا همان «بلندخوانی» است. بلندخوانی، موجب ارتباط عاطفی عمیق‌تر میان بچه‌ها و پدر و مادرها می‌‌شود و قدرت تمرکز، دانش و درک مطلب بچه‌ها را بالا می‌برد و آنها را به تفکر و تصویر کردن فضای داستان وامی‌دارد. از سوی دیگر موجب رشد زبانی آنها می‌شود و دایره واژگانی‌شان را گسترش می‌دهد. پس لازم است پدر و مادرها و بزرگ‌ترها از هر فرصتی برای این کار بهره ببرند و لذت کتاب خواندن با بچه‌ها را تجربه کنند.

حالا ممکن است پرسیده شود، چه زمان‌هایی برای کتاب خواندن با بچه‌ها، مناسب‌تر است؟ راستش را بخواهید بهتر است بزرگ‌ترها، ساعتی از شبانه روز را برای این کار انتخاب کنند که بچه‌ها سرحال‌تر و پرانرژی‌تر هستند. حالا ممکن است بچه‌ها، در طول یک روز، چندبار از پدر و مادرشان بخواهند برای آنها کتاب بخوانند و طبیعتا بهتر است که بزرگ‌ترها این کار را انجام دهند؛ اما شرایط را برای این کار فراهم کنند. مثلا وقتی تلویزیون روشن یا خانه شلوغ است، زمان مناسبی برای کتابخوانی نیست. پس بهتر است بزرگ‌ترها، مکان آرام‌تری را برای این کار انتخاب و شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کنند که بچه‌ها از کتاب خواندن بیشتر لذت ببرند.

همچنین لازم است پدر و مادرها به این نکته مهم توجه کنند که ایجاد حس لذت در بچه‌ها، یکی از هدف‌های مهم بلندخوانی است چون تا وقتی این احساس خوشایند وجود نداشته باشد، فرهنگ کتابخوانی در بچه‌ها به یک عادت تبدیل نمی‌شود. پس اگر دوست دارید فرزندان کتابخوان داشته باشید زمان بگذارید و با آنها کتاب بخوانید و کتاب خواندن با کودکان، نه از سر وظیفه و اجبار که از روی لذت باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا