دانشجویان موحد با اتکاء به سنگر مساجد، پرچم روشنگری را برافراشتند


دانشجویان موحد با اتکاء به سنگر مساجد، پرچم روشنگری را برافراشتند

قائم‌مقام ستاد اقامه‌نماز کشور نوشت: دانشجوی‌مسلمان به دلیل مجهزبودن به جهان‌بینی توحیدی، رابطه وثیقی با مسجد دارد. مهمترین کارکرد اجتماعی دانشجویان مسلمان در نهضت‌های سده اخیر ایجاد پیوند بین مردم و مساجد و مراکز علمی و فرهنگی و علماء و مصلحان بود.

به گزاری خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، «سیداحمد زرهانی»، قائم‌مقام ستاد اقامه‌نماز کشور و مدیرعامل مجمع خیرین مسجدساز در آستانه 16 آذر، روز دانشجو یادداشتی اختصاصی با عنوان «مسجد و دانشجو» در اختیار خبرگزاری شبستان قرار داده است که مشروح آن در ادامه می‌آید:

«باسمه تعالی

مسجد همانطور که محل عبادت و اقامه نماز است دارالعلم هم به حساب می آید. در دوره تمدن اسلامی، مساجد نقش بارزی در تعلیم و تربیت و پرورش استعدادهای علمی مسلمانان داشته اند. امروزه هم مساجدی در ایران و جهان اسلام وجود دارد که به علم و عبادت و سیاست اسلامی و کارگشایی و تعاون بهاء می دهند و در رشد شخصیت نسل نو اثرگذارند.

دانشجویان و طلاب علوم دینی از چهره های شاخص جامعه به شمار می روند و در تولید علم و تحکیم فرهنگ و رواج اندیشهورزی تاثیر سازنده دارند.

دانشجوی مسلمان به دلیل مجهز بودن به جهان بینی توحیدی، رابطه وثیقی با مسجد دارد. حضور او در مسجد هم برای پرستش آگاهانه پروردگار متعال است و هم برای تعامل با هم‌کیشان و مشارکت در حل مشکلات جامعه می باشد.

دانشجوی متفکر و موحد در حوزه دانش افزایی و یادگیری و یاددهی، هم از اهل علم نکات بدیع می آموزد و هم به طالبان دانش و کودکان و نوجوانان درس زندگی و علم و معرفت یاد می دهد.

دانشجویان مسلمان در نهضت های صد سال اخیر و بیداری مردم کارنامه درخشانی داشته اند. مهمترین کارکرد اجتماعی آنان ایجاد پیوند بین مردم و مساجد و مراکز علمی و فرهنگی و علماء و مصلحان بوده است.

در قرن بیستم که دنیا بین دو ابرقدرت سیاسی شرق و غرب تقسیم شده بود، دانشجویان موحد با اتکاء به سنگر مساجد، پرچم روشنگری را بر افراشتند و در برابر الحاد و استبداد بلوک شرق و ابتذال و استعمار بلوک غرب صف آراستند و ندای «نه شرقی و نه غربی» را سر دادند و مردم را به تفکر در دین حنیف فراخواندند.

امروز هم در گام دوم انقلاب اسلامی، دانشجویان و دانشگاهیان مومن رسالت بزرگی بر عهده دارند. آنان همچون اسلاف خود پیامآور پیشرفت و عدالت اجتماعی و اخلاق و معنویت در کشور به شمار می روند.

دانشجویان مسلمان با آگاهی و بصیرت، سره را از ناسره تشخیص می دهند و به عنوان روشنفکران دینباور از کیان ایران و اسلام و حقوق مردم و مصالح ملی دفاع می‌کنند و از کید و حیله گری استعمارگران آشوب‌آفرین غفلت نمی کنند و از استقلال و آزادی و مردم‌سالاری دینی حمایت می کنند. آنان می دانند مستکبران در منطقه دنبال نفت و گاز مفت و سرکوب نهضت های آزادی بخش و غارت ثروت های ملل مسلمان هستند و از سلاطین وابسته به نام گاو شیرده یاد می کنند.

دنشجویان متعهد از مسجد تا دانشگاه در پی ترویج مکارم اخلاق و و اصلاح امور هستند و در برابر ناهنجاری ها موضع می گیرند و راه درست را نشان می دهند.

روز دانشجو فرصتی است برای بازخوانی رسالت دانشجویان در رفع کاستی ها و عزیمت به سوی آیندهای روشن و سرشار از امید و ساختن فردایی بهتر برای ایران و ایرانیان پاک‌نهاد و یکتاپرست.

سیداحمد زرهانی

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا