سویه‌های کرونا هنوز قدرت سرایت دارند


سویه‌های کرونا هنوز قدرت سرایت دارند

طبق داده‌های مطالعه‌ای که بر اساس شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای انجام شده است، ویروس سارس-کوو-۲ همچنان بین پستانداران بسیار قابل انتقال است.

سویه‌های کرونا هنوز قدرت سرایت دارند

به گزارش راهبرد معاصر، متخصصان موسسه فناوری روچستر (RIT) ایالات متحده دریافتند که کروناویروس‌ها از پروتئین‌های سنبله خود که به آن‌ها در آلوده کردن سلول‌ها کمک می‌کند، استفاده می‌کنند تا خودشان را به سلول‌های میزبان در خفاش‌ها و انسان‌ها به روشی مشابه بچسبانند.

این یافته‌ها که در مجله Royal Society Open Science منتشر شده اند، نشان می‌دهند که چگونه پروتئین‌های اسپایک ویروسی در چندین سویه سارس-کوو-۲ با گیرنده‌های سلول میزبان موسوم به "آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین" (ACE ۲) در انسان و خفاش‌های مختلف تعامل دارند.

یکی از متخصصان این موسسه در تشریح این مطالعه گفت: ما امیدوار بودیم از آن جا که این ویروس در بین انسان‌ها بیش از خفاش‌ها شیوع یافته در مسیر سازگاری با بدن انسان، تکامل پیدا کند؛ اما در عمل دیدیم که تغییرات زیادی رخ نداده و ویروس همچنان در بین پستانداران سرایت‌پذیری قابل ملاحظه‌ای دارد.

متخصصان بر این باورند که خفاش‌ها برای اولین بار سارس-کوو-۲ را در دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی به انسان منتقل کردند و از آن زمان این ویروس به سویه‌های مختلفی مانند دلتا و امیکرون تغییر شکل داده است.

این مطالعه در عین حال نشان می‌دهد که آلودگی بین گونه‌های جانوری به صورت بسیار گسترده وجود خواهد داشت.

به گزارش هندوستان تایمز، متخصصان برای دستیابی به این نتیجه از یک روش شبیه سازی رایانه‌ای موسوم به "دینامیک مولکولی" استفاده کردند./ باشگاه خبرنگاران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در