ماجرای عجیب واردات کوشا خودرو چیست؟


ماجرای عجیب واردات کوشا خودرو چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، بیش از یکسال است که دولت و مجلس بر سر واردات خودروهای خارجی بحث دارند و هر روز ایراد جدیدی به واردات خودرو وارد می‌شود. حالا واردات در مرحله نهایی است. اما گویا شرکتی وجود دارد که پیش...

به گزارش تجارت‌نیوز، بیش از یکسال است که دولت و مجلس بر سر واردات خودروهای خارجی بحث دارند و هر روز ایراد جدیدی به واردات خودرو وارد می‌شود. حالا واردات در مرحله نهایی است. اما گویا شرکتی وجود دارد که پیش از نهایی شدن بحث واردات، ثبت سفارش کرده و خودروهای خارجی‌اش اکنون پشت مرز است.

شرکت کوشا خودرو، همان شرکتی است که بیلبوردهای تبلیغاتی‌اش کل تهران را فرا گرفته و در این تبلیغات خود را نماینده رسمی خودروی خارجی کیا در ایران معرفی کرده است. کوشا موتور در این بیلیوردها خودروی سراتو را معرفی کرده است. خودروهایی که قیمت آن بین 15 تا 20 هزار دلار است و برخی می‌گویند اولین محموله وارداتی خودروهای خارجی است.

با این حساب می‌توان گفت احتمالا کوشا خودرو اولین شرکتی است که پس از چند سال ممنوعیت قرار است خودرو به ایران وارد کند.

ماجرای عجیب واردات کوشا خودرو چیست؟

آمادگی برای واردات از 6 ماه قبل؟

البته گفته می‌شود که نام کوشا خودرو ز ابتدا جزو لیست شرکت‌های واردکننده خودرو نبود و وزارت صمت، در ادامه بررسی شرکت‌های واردکننده خودرو، شرکت کوشا خودرو را به‌عنوان نماینده کیاموتورز تایید و به لیست واردکنندگان اضافه کرد. یعنی نام این شرکت ابتدا در میان 12واردکننده اصلی نبود و بعدا به لیست اضافه شده است.

اما نکته جالب توجه این است که 19 خرداد ماه تجارت‌نیوز عکسی منتشر کرد مبنی بر نصب تابلوی خودروسازی کیا. همان زمان این سوال مطرح شد که آیا واردات خودرو آزاد شده و کوشا خودرو از جایی مجوز واردات خودرو را گرفته است یا نه؟

این عکس نشان می‌داد که نمایندگی کیا موتور در حال آماده‌سازی مقدمات واردات خودرو به کشور است. آن هم شش ماه قبل از آزادسازی واردات خودرو به کشور و اکنون هم اولین شرکتی است که مقدمات واردات را فراهم کرده و اولین خودروها را قرار است وارد کند.

کوشا خودرو از سال 87 تاکنون در زمینه واردات خودرو فعال بوده و حالا هم گویا قرار است اولین واردکننده خودرو در کشور باشد.

کوشا خودرو نماینده رسمی کیا خودرو از کره است و به نظر می‌رسد ظرف یکی دو هفته اینده (نهایتا تا اواخر آذر) خودروهای وارداتی به کشور برسد و وارد بازار شود.

کدام خودروهای کیا وارد می‌شوند؟

فردای اقتصاد علام کرده که کوشا خودرو هنوز مشخص نکرده است که کدام محصولات خودروساز کره‌ای را وارد ایران خواهد کرد. اما با توجه به سقف ۲۰ هزار دلاری خودروهای وارداتی طبق آیین‌نامه واردات خودرو ۱۴۰۱، خودروهای پیکانتو، پگاس، سراتو، ریو سدان و هاچبک، سلتوس، سول و K۵ (نسل جدید اپتیما) در این بازه قیمتی می‌گنجند. با این حال، شنیده می‌شود که کوشا خودرو قرار است محصولات ۱۵ تا ۲۰ هزار دلاری کیا را وارد کند. بر این اساس، می‌توان انتظار واردات کیا سراتو، کیا ریو سدان و هاچبک، کیا سلتوس، کیا سول و کیا اپتیما را داشت.

اما قیمت خودروهای کوشا موتور چقدر است؟ اگر قیمت دلار را در کمترین حالت حدود 36 هزار تومان در نظر بگیریم و رزانترین خودرو 10 هزرار دلار باشد، قیمت اولیه این خودروها بدون هیچ هزینه اضاه‌ای 360 میلیون تومان می‌شود.

اگر قیمت خودرو 20 هزار دلار هم باشد، قیمت اولیه این خودروها حدود 720 هزر تومان خواهد بود. اما این مبلغ اولیه و بدون هیچ تعرفه گمرکی است.

اگر تعرفه قبلی مبنا باشد قیمت این خودروهای کره‌ای وارداتی این 800 میلیون تا یک میلیارد و 600 میلیون تومان می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟