بن سلمان به دنبال امتیازخواهی در پس عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها


بن سلمان به دنبال امتیازخواهی در پس عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها

شبکه صهیونیستی بر اساس اسناد به دست آمده فاش کرد که ریاض به دنبال عادی‌سازی روابط با تل‌آویو است و در ازای آن از آمریکا امتیازاتی خواسته است.

شبکه صهیونیستی «آی ۲۴ نیوز» گزارش داده بر اساس اسناد به دست آمده، «عادل‌الجبیر» وزیر مشاور عربستان در امور خارجه در هفته‌های اخیر با مقامات جامعه یهودی آمریکا در واشنگتن دیدار داشته و در آن‌جا پیام‌هایی در مورد در مورد روابط آینده با رژیم صهیونیستی رد و بدل کرده است.

بر اساس سندی که به دست این شبکه خبری رسیده، الجبیر به حضار گفته که پیشرفت در عادی‌سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و عربستان ادامه دارد، اما برای به ثمر نشستن آن زمان بیشتری نیاز است.

گفته می‌شود عادل‌الجبیر در این جلسه اعلام کرده است: «جهت‌گیری روابط عربستان و اسرائیل در راستای عادی‌سازی است. اما این کار زمان بیشتری می‌برد و باید کار‌ها را با ترتیب درست آن انجام داد.»

وی همچنین گفت: «اسرائیل و کشور‌های حوزه خلیج فارس سال‌ها است به تدریج در حال عادی کردن روابط خود هستند. باید اجازه داد این روند به بلوغ خود برسد.»

در همین راستا، یکی از مقامات جامعه یهودیان آمریکا پس از این دیدار به یک دیپلمات صهیونیست گفته است که عادی‌سازی روابط بین عربستان و رژیم اشغالگر اتفاق خواهد افتاد و فقط بحث «زمان‌بندی» مطرح است.

این سند همچنین فاش کرد در یک نشست جداگانه، الجبیر به مقامات یهودی آمریکایی که اخیراً از عربستان بازدید کرده بودند گفت که موفقیت آتی در عادی‌سازی به «موفقیت عناصر میانه‌رو» در خاندان سلطنتی آل سعود نیز بستگی دارد. به گفته الجبیر، هنوز مخالفت‌های قابل توجهی با عادی‌سازی در داخل عربستان وجود دارد که غلبه بر آن به زمان نیاز دارد. علاوه بر این، سعودی‌ها از آمریکا و غرب انتظار دارند از سلطنت حمایت کنند.

گفتنی است «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی به تازگی در دیدار با «محمد بن زاید» رئیس امارات تأکید کرد که توافقات ابراهیم (عادی‌سازی روابط) در این رژیم نزد همه طیف‌های سیاسی مورد اجماع است و باید کشورهای بیشتری را به سمت آن کشاند.

امتیازخواهی بن‌سلمان از آمریکا در ازای عادی‌سازی

شبکه صهیونیستی آی ۲۴ نیوز همچنین فاش کرد در گفت‌وگوی اخیر بین یک هیئت آمریکایی که به عربستان سفر کرده بودند، از محمد بن سلمان پرسیده شده چه چیزی عربستان را به پیوستن به توافقنامه ابراهیم و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی سوق می‌دهد. گفته می‌شود بن سلمان سه خواسته اصلی را مطرح کرده است: اول تأیید اتحاد آمریکا و عربستان، دوم تعهد به ارسال تسلیحات به عربستان به گونه‌ای که گویی عربستان عضوی از ائتلاف نظامی ناتو است و سوم آن‌که توافقی حاصل شود که به سعودی‌ها امکان بهره‌برداری از ذخایر اورانیوم که در این کشور موجود است را می‌دهد.

همچنین رفتار «ناعادلانه» دولت بایدن در خصوص تصمیم کاهش تولید نفت اوپک پلاس از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بوده است.

گفتنی است اوایل ژانویه «عبدالعزیز بن سلمان» شاهزاده سعودی اعلام کرد عربستان قصد دارد از منابع اورانیوم خود که حدود ۱.۴ درصد از ذخایر فعلی جهان را تشکیل می‌دهد، استفاده کند. این برنامه تا امروز راه به جایی نبرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس