بچه‌ها خداحافظی با شخصیت‌ها را دوست ندارند!


بچه‌ها خداحافظی با شخصیت‌ها را دوست ندارند!

مجید راستی درباره نوشتن مجموعه کتاب برای کودکان می‌گوید: زمانی که کودکان با شخصیت‌ها آشنا می‌شوند و با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند، دوست ندارند خیلی زود از آن‌ها جدا بشوند.

نویسنده داستان‌های " علی کوچولو " درباره کارهای جدیدی که برای بچه‌ها دارد، گفت: کتاب جدیدم با عنوان«اسب چوبی» به تازگی در انتشارات «به‌نشر» منتشر شده که داستان‌های مربوط به امام رضا (ع) است.

او افزود: همچنین دو کتاب دیگر در حال چاپ دارم که از مجموعه کتاب «پادشاه و پنج‌قلوهایش» است. این کتاب‌ها شخصیت‌های ثابتی دارند و داستان پادشاهی است که پنج فرزند دارد و هر بار با یکی از آن‌ها همراه می‌شود تا آن‌ها را به آرزوهایشان برساند. دو کتاب از این مجموعه پنج‌جلدی در حال چاپ است و سه تای دیگر راهم باید بنویسم.

راستی همچنین درباره دیگر آثارش گفت: «دماغ مترسک» به تازگی در انتشارات سروش تجدید چاپ شده است، ۲ کتاب دیگر هم با عنوان‌های «دنیا پر از مورچه شده» و«خرگوشک و عروسکش» در محراب قلم دارم که چاپ سومشان به تازگی منتشر شده است.

راستی درباره مجموعه داستان‌های ادامه دار، گفت: در همه جای دنیا این‌طور است، یک‌سری مجموعه‌ نوشته می‌شود که قابلیت‌ چند کتاب شدن را دارد؛ شخصیت‌هایی ثابت با داستان‌های مختلف. این موضوع هم به این دلیل است که زمانی‌که بچه‌ها با شخصیتی آشنا می‌شوند و با آن ارتباط برقرار می‌کنند، دوست دارند قصه‌های دیگرش را هم بخوانند و خیلی زود از او جدا نشوند.

بچه‌ها خداحافظی با شخصیت‌ها را دوست ندارند!

او ادامه داد: درباره برنامه‌های تلویزیونی هم همین‌طور است، اگر سریال‌های کودکان طرفداران بیشتری دارد به این دلیل است که کودک با یک‌بار دیدن، از شخصیت و فضای داستان دور نمی‌شود.

راستی درباره این‌که به نظر می‌رسد، داستان‌های ادامه‌دار چندان در میان نویسندگان ایرانی رایج نیست، گفت: در سال‌های اخیر، کتاب‌هایی از این دست منتشر شده است. اگر کشورهای دیگر از ما جلوتر هستند به دلیل این است که زودتر به این نتیجه رسیدند که باید مجموعه دربیاورند. همان‌طور که گفتم در ایران هم کتاب‌هایی از این طیف کم نیست اما چون ترجمه‌ها بیشتر است به‌نظر می‌آید فقط کارهای ترجمه‌ای این قابلیت را دارند، در حالی که در ایران هم دارد کارهایی نوشته می‌شود که به صورت چند کتابی است. حتی برای سنین پایین‌تر ۱۲ کتاب با شخصیت ثابت و موضوع‌های مختلف نوشته شده است.

او تأکید کرد: کودکان و نوجوانان دوست دارند این نوع کتاب‌ها در اختیارشان باشد، با شخصیت‌ها زود خداحافظی نکنند و با آن‌ها زمان بیشتری را بگذرانند. معمولا این‌نوع کارها برای مخاطبان به خاطره تبدیل می‌شود. این کارها خریدار بیشتری دارد و ناشرها هم راغب‌ترند زیرا زحمتی که برای تک کتاب می‌کشند، در پنج کتاب منتشر می‌شود مثلا یک گرافیست و طراح جلد انتخاب می‌کنند. دوستان هنرمند هم این نوع کارها را ترجیح می‌دهند، زیرا پنج کتاب را تصویرگری می‌کنند و دستمزد بیشتری می‌گیرند. البته یک‌سری داستان‌ها هم هست که باید تک‌جلدی منتشر شوند که این‌ها، کتاب‌های خاصی هستند.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان درباره «علی‌کوچولو» یکی از شخصیت‌های سریالی که نویسنده قصه‌هایش بوده، می‌گوید: داستان «علی کوچولو» را در سال‌های ۶۲ تا ۶۴ در ۶۰ قصه نوشتم. کتابش در دو جلد منتشر شد که ۵۹ قصه‌ را شامل می‌شد. ۳۰ قسمت این کتاب را به صورت برنامه تلویزیونی ساختند و قرار بود سری دوم هم ساخته شود اما متأسفانه تغییر مدیریت‌ها در تلویزیون باعث شد این اتفاق نیفتد. البته همیشه این‌طور است، زمانی که مدیریت در سیستم دولتی تغییر می‌کند انگار باید کارهای قبلی فراموش و کنار گذاشته شوند، این خیلی بد است. هنوز به این خودبینی بیش از محصول بها می‌دهیم، این شد که ادامه کار ساخته نشد.

مجید راستی درباره شخصیت‌های سریالی که الان به نظر حضور موفقی در در میان کودکان ندارند، گفت: واقعیت این است که آن‌ زمان بیشتر به بچه‌ها بها داده می‌شد، کسانی که آنجا حضور داشتند، بچه‌ها را جدی می‌گرفتند. من در تلویزیون بوده‌ام، ما دلمان می‌خواست بچه‌ها به عنوان بخشی از جامعه جدی‌تر دیده شوند و کارهای متنوع‌تر داشته باشند به همین دلیل «علی‌ کوچولو» و «محله بهداشت» و «مدرسه موش‌ها» و... ساخته شد. هنوز هم گاهی آن‌ها را پخش می‌کنند، اما در سال‌های اخیر بچه‌ها کنار گذاشته شدند و کارهای دیدنی کم تولید می‌شود. الان چه سریالی برای بچه‌ها ساخته می‌شود که پنج‌سال دیگر هم از آن یاد شود؟ من سراغ ندارم. بنابراین آدم‌ها و مدیریت خیلی مهم هستند، باورهای خیلی مهم است که جایگاه کودکان در فرهنگ چطور باشد. فکر می‌کنم آن دوره، دوره طلایی بود که دیگر تکرار نمی‌شود. البته امیدوارم بچه‌های کارهای خوبی برای خواندن و دیدن و شنیدن داشته باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کارشناسی داوری دیدار صنعت نفت آبادان و پرسپولیس