تاثیر ارزهای دیجیتال بانک مرکزی روی استیبل کوین ها چیست؟


تاثیر ارزهای دیجیتال بانک مرکزی روی استیبل کوین ها چیست؟

در حالی که ارزهای دیجیتال بانک مرکزی خواسته ‌های داخلی را برآورده می‌ کنند، همکاری بین کشورها می ‌تواند پذیرش استیبل‌ کوین‌ ها که به راحتی در دسترس هستند را تسهیل و پشتیبانی کند.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ بیش از ۱۴ سال است که بانک‌های مرکزی در سراسر جهان شاهد ارائه فناوری بلاکچین اکوسیستم‌های مالی بسیار امن، تغییرناپذیر، قابل تأیید و شفاف بوده‌اند که از شبکه بیت‌کوین شروع می‌شود.

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) به عنوان یکی از راه‌های ارزهای فیات برای مهار بخشی از آنچه ارزهای دیجیتال امروزی به دست می‌آورند، برجسته بودند.

نه تنها برای همگامی با افزایش تورم و کاهش هزینه‌های عملیاتی، بلکه برای مقابله با پولشویی و نگرانی‌های مربوط به آن، ۹۸ کشور از ۱۹۵ کشور - که بیش از ۹۵ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهند – نسخه‌های CBDC خود را راه‌اندازی کرده‌اند یا در حال تحقیق و توسعه هستند.

تاثیر ارزهای دیجیتال بانک مرکزی روی استیبل کوین ها چیست؟

با پیوستن CBDCها به رقابت برای تسلط بر آینده مالی، ارتباط اکوسیستم استیبل‌کوین - رمزارزهای با پشتیبانی 1:1 با فیات، مانند دلار ایالات متحده - زیر سوال می‌رود.

گریسی چن، مدیرعامل صرافی بیت‌گت، در مصاحبه‌ای با کوین تلگراف، باور خود را در مورد آینده استیبل‌کوین‌ها به اشتراک گذاشت؛ زیرا CBDCها وارد جریان اصلی می‌شوند.

کوین تلگراف: هنگامی که CBDCها در گردش هستند، استیبل‌کوین‌ها (در بازارهای خرده فروشی و عمده فروشی) چقدر مرتبط خواهند بود؟

گریسی چن: طبق تعریف بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی (BIS)، CBDCها را می‌توان با توجه به کاربران و اهداف به دو دسته تقسیم کرد:

CBDC عمده فروشی: عمدتا برای بانک‌های تجاری و سایر موسسات مالی بزرگ برای تسویه پرداخت با ارزش بالا صادر می‌شود.

CBDC عمده فروشی با بهره‌وری نقدینگی بهبود یافته از طریق فناوری بلاکچین، تحت یک سیستم نظارتی نسبتا بالغ است و می‌توان آن را با مقادیر زیادی سرمایه به راحتی نظارت کرد. اما، معایبی نیز دارد مانند موارد استفاده محدود (فقط برای شرکت‌کنندگانی مانند شرکت‌های بزرگ مناسب است).

CBDC خرده فروشی: عمدتا برای افراد و شرکت‌ها صادر و به طور گسترده در معاملات خرده فروشی کوچک به عنوان مکمل نقدی استفاده می‌شود. این نوع CBDC به افزایش رفاه اجتماعی و بهبود راحتی پرداخت همراه با موارد استفاده غنی کمک می‌کند. با این حال، نظارت بر آن دشوار و پیچیده است. در همین حال، تقاضای بالا برای تراکنش‌ها در هر ثانیه، قدرت محاسباتی فناوری بلاکچین را به چالش می‌کشد.

به طور کلی، CBDCهای خرده فروشی و عمده فروشی مکمل یکدیگر هستند. بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف در مراحل مختلف توسعه خود نیازهای متفاوتی به CBDCها دارند. بنابراین، استراتژی‌ها و ابزارهای توسعه CBDC بر اساس وضعیت بازار محلی متفاوت است. طبق بررسی داده‌های BIS، از میان ۶۶ بانک مرکزی شرکت‌کننده در نظرسنجی، ۱۵ درصد آن‌ها روی CBDC عمده‌فروشی کار می‌کنند، ۳۲ درصد در حال مطالعه CBDC خرده‌فروشی و بقیه هر دو را پذیرفته‌اند.

استیبل‌کوین‌ها و CBDCها ممکن است در آینده به نحوی همزیستی داشته باشند، بسته به اینکه این مقررات در مورد استیبل‌کوین‌ها و نرخ پذیرش CBDC چقدر محدود می‌شود.

کوین تلگراف: نوسانات اخیر قیمت تتر چه تأثیری بر اکوسیستم استیبل‌کوین دارد؟

گریسی چن: اساسا، تتر هر چند وقت یک بار دچار نوسان می‌شود که عمدتا به دلیل نگرانی در مورد مبهم بودن ضمانت تتر (عدم پشتیبانی ۱۰۰ درصدی توسط دلار آمریکا) و احساسات فاد (FUD) ناشی از رسوایی‌ها و سقوط در این صنعت است.

به لطف سوء ظن و خطرات مبهم بودن تتر، یواس‌دی کوین از سال ۲۰۲۱ به سرعت رشد قابل توجهی تجربه کرد و سهم بازار آن از ۲۰ درصد به ۳۰.۵ درصد افزایش یافته است.

با این حال، به دلیل عواملی مانند قدرت حوزه قضایی ایالات متحده کاربران نیز نگرانی‌های خاصی در مورد USDC دارند.

استیبل‌کوین‌های بومی تضمین‌دار، مانند دای، crvUSD و GHO همگی نمایندگانی با روش تمرکززدایی بلاکچین هستند و همچنین ممکن است پتانسیل تبدیل شدن به استیبل‌کوین‌های جریان اصلی را در آینده داشته باشند.

کوین تلگراف: کارآفرینان چقدر باید روی اکوسیستم‌های رمزارزی خود کنترل داشته باشند؟

گریسی چن: تا حدودی، خوب است که کارآفرینان با نفوذ و بینش در مراحل اولیه کنترل بیشتری بر اکوسیستم‌های رمزارزی خود داشته باشند، زیرا رهبری عالی به توسعه شرکت و اکوسیستم آن کمک می‌کند.

اما در جنبه دارایی‌های کاربران که در پلتفرم ذخیره می‌شوند، لازم است قوانین سختگیرانه‌ای برای کنترل ریسک داخلی، طبقه‌بندی دارایی‌ها و جداسازی مدیریت دارایی توسط خود شخص و همچنین سیاست‌های مدیریت چند امضایی کیف پول کلید خصوصی برای اطمینان از امنیت و شفافیت دارایی کاربر ایجاد شود.

کوین تلگراف: در میان تنش‌های ژئوپلیتیکی، برخی از دولت‌ها ترجیح داده‌اند از ارزهای خود برای پرداخت‌های فرامرزی استفاده کنند. آیا این روندی است که ادامه خواهد داشت؟ آیا این احساس به عموم مردم منتقل خواهد شد؟ این موضوع اگر اثری داشته باشد، چه تاثیری بر اکوسیستم استیبل‌کوین خواهد داشت؟

گریسی چن: اکثر CBDCها به صورت متمرکز همراه با ویژگی‌های ناشناس بودن قابل کنترل و حفاظت از حریم خصوصی کار می‌کنند. استیبل‌کوین‌های تحت این نوع سیستم همچنان به سیستم نظارتی که CBDC در آن قرار دارد متکی هستند و هیچ تغییر یا تأثیری اساسی در اثبات ذخیره سیستم رمزگذاری وجود ندارد.

برخی از CBDCها با تمرکززدایی و قابلیت همکاری بالاتر، سازگاری بالاتری برای بوم‌شناسی رمزنگاری مختلف خواهند داشت و استیبل‌کوین‌های تحت این نوع سیستم بازتر و شفاف‌تر خواهند بود.

به عنوان مثال Project mBridge، یک پروژه پرداخت‌های فرامرزی است که توسط بانک تسویه حساب بین‌المللی و چهار بانک مرکزی در سال جاری از طریق یک پلتفرم فناوری دفتر کل توزیع شده انجام شد.

این آزمایش شامل مرکز نوآوری BIS هنگ کنگ، اداره پولی هنگ کنگ، بانک تایلند، موسسه ارز دیجیتال بانک خلق چین و بانک مرکزی امارات متحده عربی بود.

کوین تلگراف: نظر شما در مورد استیبل‌کوین‌های دارای پشتوانه CBDC چیست؟ آیا به ابتکارات اثبات ذخیره برای اکوسیستم‌های کریپتو کمک خواهد کرد؟

گریسی چن: ارزهای دیجیتال بانک مرکزی ممکن است قدرت بانک‌های سنتی را تضعیف کنند و همان اثرات از سوی استیبل‌کوین‌ها و اکوسیستم کریپتو را نیز داشته باشند. به نظر من، همکاری با کشورهای بیشتر و سیاست‌های نظارتی ملی اصلی‌تر، پذیرش گسترده استیبل‌کوین‌ها را تسهیل و حمایت می‌کند.

کوین تلگراف: مهم‌ترین ویژگی‌هایی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال بانک مرکزی ببینید چیست؟

گریسی چن: من می‌خواهم ارزهای دیجیتال بانک مرکزی بیشتر با تعداد مشخصی از نودها ببینم، به این معنی که انتقال اطلاعات آنها به طور کامل به یک موسسه خاص (مانند بانک مرکزی) بستگی ندارد.

من همچنین می‌خواهم چند CBDC را ببینم که قابلیت همکاری خوبی در فناوری دارند. همه این موارد ویژگی‌های خوبی هستند که CBDC را با اکوسیستم بلاکچین سازگارتر می‌کند.

نتیجه‌گیری

در حالی که CBDCها رقابت مستقیمی برای ارزهای دیجیتال محسوب نمی‌شوند، اما ویژگی‌های متعددی را از رمزارز به ارث می‌برند که به ریشه‌کن کردن مشکلات موجود در اکوسیستم فیات کمک می‌کند.

علاوه بر این، حمایت بانک‌های مرکزی در مقایسه با کارآفرینان قابل اعتماد، با توجه به بحرانی که اخیرا توسط سم بنکمن فرید، مدیرعامل FTX ایجاد شده است، احساس امنیت را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند.

سلب مسئولیت: این مقاله، ترجمه‌ای از وب‌سایت کوین تلگراف بوده و لزوما دیدگاه مترجم نیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مریم کاویانی واقعا پلنگ شد ! / در 53 سالگی 25 ساله شد + عکس های جدید بعد طلاق