معیارهای ما باید معیارهای ارزشی دفاع مقدس شود


معیارهای ما باید معیارهای ارزشی دفاع مقدس شود

منصوری لاریجانی با بیان اینکه یکی از بهترین منظرها برای نقد خودمان، دفاع مقدس است، گفت: ارزش هایی از دفاع مقدس ایجاد شد که پویش و زایش دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «اسماعیل منصوری لاریجانی» در نشست «تبیین موضوعی معرفت دفاع مقدس و چگونگی پرداختن به آن» که در سرای کتاب موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، گفت:در مورد ارزش هرچه سخن گوییم، کم است. ارزش مفهوم است یا حقیقت. اگر آن را مفهوم در نظر بگیریم محدود به ذهن انسان می شود. هر انسان در هر دوره ای حق دارد تعریفی از ارزش داشته باشد.

این استاد فلسفه و عرفان ادامه داد: اگر ارزش از مقوله حقیقت باشد از تعریف انسان ها خارج است یعنی ارزش محصول ذهن انسان ها نیست، بر این اساس ارزش را از مقوله حقیقت می دانند. مراد از حقیقت حضرت حق است.

این نویسنده و پژوهشگر اظهار داشت: ارزش، امر حق است و خداوند به آن راضی است و کسی که به آن عمل می کند، آن را راضی می کند. همه چیز به خدا بر می گردد. در فلسفه غرب بعد از کانت در حوزه معناداری عالم متافیزیک سخن می گویند. کانت در کتاب مبانی متافیزیک علوم طبیعی می گوید عالم متافیزیک از معناداری خاصی برخوردار نیست. مشکل کانت این بود که ارزش را از مقوله مفهوم می دانست.

وی با اشاره به اینکه ارزش هم زایش دارد و هم پویش، بیان کرد: ارزش هایی از دفاع مقدس ایجاد شد که پویش و زایش دارد. به یک دانه گندم نمی تواند بگویید فرزند است یا پدر یا مادر، آن دانه گندم مدام در حال زایش و پویش است. دانه از بعد مادی از ما فراتر است چون ما در یک مقطعی زایش داریم.

معیارهای ما باید معیارهای ارزشی دفاع مقدس شود

منصوری لاریجانی عنوان کرد: دکارت نتوانسته فراتر از تصورش چیزی به دست آورد. هایدنگر هم نتوانست بین وجود و موجود تفکیک قایل شود. عالم هستی موجود است. لامکانی که در آن نور خداست، ماضی و مستقبل و حال از کجاست. اگر بعد از انقلاب به‌ جای فلاسفه غرب، آثار ملاصدرا را می‌خواندیم، امروز درخشندگی فرهنگ، علم، تمدن و ارزش‌های انقلاب ما در دنیا زبانزد می‌شد.متایفانه این امر محقق نشد.

این محقق با بیان اینکه وجود انسان منبع و کانون ارزش‌هاست، تصریح کرد: همه امور اگر به معنا متصل نشوند از ارزش برخوردار نیستند.خداوند نه‌تنها حقیقت ارزش است بلکه ظهور همه ارزش‌های اخلاقی هم از خداوند است. پس معیار فعل ارزشی خداوند است. عقل هم چون مخلوق خداوند است، مأمور به تعریف ارزش‌هاست.

وی خاطر نشان کرد: هر اندازه در حوزه علم از ارزش سخن می‌گوییم، مرتبط با حوزه مفهومی است. ممکن است شخصی اهل علم و دانشگاه نباشد اما همه ارزش‌ها را در خود به ظهور برساند. هرچه فعل برای خدا باشد، ارزشمندتر است. اگر فعل برای خدا باشد، ان وقت است که تقوا معنا پیدا می‌کند. اگر فعل را برای خدا مصرف کنیم به ایثار می‌رسد.

این استاد فلسفه و عرفان اظهار داشت: از بین همه من‌های خوب و بد، تنها یک منِ واقعی اس و آن، منی است که به خدا می‌رسد. هر انسانی باید خوبی‌ها و بدی‌های خود را بشناسد و توسط عقل و ایمانش از رذیلت‌ها بکاهد و بر فضیلت‌ها بیفزاید. یکی از بهترین منظرها برای نقد خودمان، دفاع مقدس است و معیارهای ما باید معیارهای ارزشی دفاع مقدس شود. حال این سوال مطرح است که آیا توانسته‌ایم ارزش‌های دفاع مقدس را به نسل امروز منتقل کنیم؟ آیا نوشتن چند کتاب یعنی انتقال ارزش؟ ما از چه دریچه ای به جنگ نگاه کردیم؟ضروری است که در جلساتی درباره جامعه‌شناسی دفاع مقدس حرف بزنیم.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیست