مطالبه گری در پیگیری صحیح خواسته های جوانان موثر است


مطالبه گری در پیگیری صحیح خواسته های جوانان موثر است

محقق و پژوهشگر علوم دینی به تأثیر مطالبه گری در پیگیری صحیح خواسته های جوانان اشاره کرد و گفت: به جوانی که در پی تخلیه هیجانات خود در کف خیابان است باید گفت که مطالبه گری صحیح چگونه است و چه آثاری دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، دکتر «سیدامیر سیدجعفری» مولف کتاب «مطالبه گری پیشرو در راستای تمدن سازی» در نشست معاونت اجتماعی و مطالبه گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر با مولفان مطالبه گر گفت: در اصل موضوع مطالبه گری، همگان اتفاق نظر داریم و در آیات و روایات فراوانی این مطلب بیان شده است لکن باید بدانیم که شرایط حاضر چه اقتضائاتی را طلب می کند.

وی جریان مطالبه گری را جریان پیچیده ای عنوان کرد و گفت: پیچیده از این نظر که ترکیبی به آن نگاه شود و با نگاه تنگ نظرانه به این مسئله نپردازیم.

این محقق و پژوهشگر علوم دینی ، مطالبه گری را دارای ابعاد مختلفی دانست و افزود: اولین بُعد، مطالبه گری علمی است یعنی ظرفیت آن را دارد که با علوم جدید جامعه شناسی و روان‌شناختی تطبیق داده شود.

دکتر سیدجعفری با اشاره به اینکه مطالبه گری همان مشارکت عمومی است، گفت: چرا نباید در این موضوع از پژوهش هایی که در داخل و خارج کشور صورت گرفته بهره مند شویم؟ چرا مطالبه گری را در جوانان و دانشگاهیان از نظر مشارکت اجتماعی مطرح نکنیم؟

این کارشناس علوم اسلامی، به آثار اجتماعی مطالبه گری واقعی در پیگیری صحیح خواسته های جوانان اشاره کرد و افزود: به جوانی که با هیجان در پی تخلیه خود در کف خیابان است باید گفت که مطالبه گری صحیح چه آثار اجتماعی مثبتی در پی دارد.

وی افزود: جوان اگر با علم به مطالبه گری صحیح وارد میدان شود و بداند که این مطالبه گری، رفاه و زندگی بهتر را برای او فراهم می کند قطعا مطالبه خود را از راه صحیح پیگیری خواهد کرد و به مرحله آشوب و اغتشاش کشیده نخواهد شد.

دکتر سیدجعفری، بعد الهیاتی و فلسفی را بُعد دوم مطالبه گری برشمرد و خاطرنشان ساخت: اگر بحث مطالبه گری، فلسفی و الهیاتی نباشد چطور می توان وجهه‌ی اعتقادی و عقلانیت آن را تبیین و تعریف کرد؟ از این رو کار دستوری که بخواهد از ستاد امر به معروف و یا نهاد دیگری صادر شود نمی تواند مخاطب را وادار به حرکت کند.

وی قدرت نرم را بُعد سوم مطالبه گری دانست و گفت: باید نگاه ما به مطالبه گری طوری باشد که تولید قدرت نرم کرده و از قدرت نرم نظام و جبهه مقاومت استفاده کند، یعنی در این قضیه هم تولید کننده و هم مصرف کننده است.

این نویسنده گفت: بُعد چهارمی که می توان برای موضوع مطالبه گری بیان کرد عنوان سیاسی و حکمرانی است؛ امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی، یکی از استوانه های انقلاب اسلامی ایران را مشارکت مردمی قرار داده و نمی توان این مشارکت را کتمان کرد.

این محقق و پژوهشگر علوم دینی در خصوص مطالبه گری صحیح تاکید کرد: اگر ‌مطالبه گری را نتوانیم به صورت صحیح تبیین کنیم این ساختار حرکت خوبی نخواهد داشت؛ حضرت امام(ره) در کنار و عرض سازمان های حاکمیتی یک نهادهای مردمی را نیز بنیان نهاد که این نهادهای مردمی ضمانت اجرای انقلاب اسلامی است.

وی افزود: اگر هر یک از این ابعاد را در نظر نگیریم به مطالبه گری صحیح و کاملی نخواهیم رسید.

دکتر سیدجعفری با بیان اینکه بسیجیان و روحانیون التزام به پاسخ‌گویی را در ارکان نظام نهادینه کنند، افزود: مطالبه یک مجموعه از مدیر، جزء حقوق شهروندی جامعه است و این مطالبه را باید از مسئولان فرهنگی داشته باشیم که چرا بخشی از قشر جوان ما در خصوص حجاب و عفاف بی اعتقادند.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج