تربیت 40 حافظ خواهر در بیت الحفاظ نرجس(س)/ برگزاری اختتامیه دوره در کربلا معلی


تربیت 40 حافظ خواهر در بیت الحفاظ نرجس(س)/ برگزاری اختتامیه دوره در کربلا معلی

برغمدی از برگزاری اختتامیه «طرح حفظ نور رضوی» در اواسط آذر ماه سال جاری در کربلا خبر داد و گفت: طرح حفظ نور رضوی به صورت شبانه روزی ویژه خواهران ۱۴ تا ۳۴ سال با هدف تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم از سوی موسسه بیت الحفاظ نرجس(س) برگزار شد.

«اعظم سادات برغمدی» در گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان در خصوص برگزاری مسابقات قرآن در کربلا گفت: من مجری چندین طرح قرآنی هستم که یکی از این دوره ها ویژه بحرین ها و عراقی ها بود که اردیبهشت امسال با حضور 30 بانوی نخبه عراقی و بحرینی در مشهد برگزار شد، در اختتامیه برنامه نیز جوایزی به آنها اهدا شد.

تربیت 40 حافظ خواهر در بیت الحفاظ نرجس(س)/ برگزاری اختتامیه دوره در کربلا معلی

مدیر عامل موسسه بیت الحفاظ نرجس سلام الله علیها با اشاره به برگزاری اختتامیه طرح حفظ رضوی درکربلا تصریح کرد: ما برگزارکننده دوره طرح ملی حفظ شبانه روزی خواهران هستیم. از سال گذشته این دوره را آغاز کردیم، قول دادیم حافظان کل سال قبل را هم با حافظان کل امسال به کربلا ببریم. برای تشویق و ایجاد انگیزه در بچه ها اختتامیه مسابقه را در کربلا برگزار می کنیم. قرار است از بین این تعداد، 14 نفر به نیت 14 معصوم به عنوان نفرات برگزیده مسابقات انتخاب شوند. در حال حاضر نیز میزبان 40 نفر از بچه ها هستیم که در صورت حافظ کل شدن آنها را نیز سال آینده به کربلا اعزام می کنیم

وی بیان کرد: اختتامیه «طرح ملی حفظ نور رضوی» یک ساله به صورت شبانه روزی ویژه خواهران ۱۴ تا ۳۴ سال با حضور ۱۴ حافظ کل برتر در اواسط آذر ماه در کربلا برگزار می شود. ولی روز دقیق برگزاری آن هنوز مشخص نشده است.

تربیت 40 حافظ خواهر در بیت الحفاظ نرجس(س)/ برگزاری اختتامیه دوره در کربلا معلی

وی با بیان اینکه میانگین سنی این بچه ها 14 تا 34 سال است، افزود: این افراد در رشته حفظ فعالیت می کنند. همچنین این طرح به صورت ملی در سال گذشته برگزار شده است. بچه ها از سراسر کشور در این مسابقات شرکت می کنند. این دوره، یکسال متمادی طول کشید. در کنار حفظ قرآن، ما برای بچه ها کلاس های روخوانی،ر وانخوانی (با لهجه عرب)، تجوید، تفسیر، مفاهیم قرآن، صوت و لحن گذاشتیم. آنها موفق به حفظ کل قران شدند. در حال حاضر نیز برای اعطای مدرک با آنها تمرین می کنیم.

مدیر عامل موسسه بیت الحفاظ نرجس سلام الله علیها در خصوص نحوه برگزاری مسابقات قرآن در کربلا اظهار کرد: یکی از فعالان قرآنی کشور عراق که با چندین موسسه قرآنی همکاری و ارتباط دارد، یک بار هم آنها را به ایران آوردند،ما برای آنها کلاس های قران گذاشتیم. در حال حاضر نیز ما می خواهیم به عراق برویم و مهمان آنها باشیم. بچه های عراق در حوزه قرآنی بسیار ضعیف هستند بر همین اساس زمانی که ما به عراق می رویم، کارگاه های آموزشی قرآن برای آنها برگزار می کنیم. قرار است در این مسابقات چند نفر از حافظان قرآن کشورعراق نیز تجلیل شوند.

وی تصریح کرد: در طرح روزانه قرآن کریم حدود 500 حافظ قرآن تربیت کردیم. طرح شبانه روزی ما نیز عازم کربلا است. یک گروه 40 نفره دیگر از سراسر کشور داریم که در موسسه قرآنی ما مسقر هستند. در طرح روزانه ما 380 نفر خانم و 120 نفر آقا می باشند. ولی طرح شبانه روزی ما را فقط خانم ها تشکیل می دهند.

تربیت 40 حافظ خواهر در بیت الحفاظ نرجس(س)/ برگزاری اختتامیه دوره در کربلا معلی

برغمدی خاطر نشان کرد: صفر تا صد هزینه های مالی موسسات بر عهده خود ماست. نا گفته نماند که اولویت برنامه های قرآنی ما تفریح و خوشگذرانی بچه ها است.خوشبختانه برنامه های ما از جو معنوی بالایی برخوردار است . برنامه های تفریحی نقش مهمی در ایجاد انگیزه بچه ها برای گرایش به قرآن کریم دارند.

مدیر عامل موسسه بیت الحفاظ نرجس سلام الله علیها با بیان اینکه ما در بحث آموزش بسیار سخت گیر هستیم. افزود: برای اینکه بچه ها این جو معنوی و دوستان خود را از دست ندهند، برنامه های تفریحی برایشان در نظر گرفتیم. این در حالی است که خوشبختانه خود بچه ها نیز در یادگیری و حفظ قرآن تمام تلاش خود را بکار می گیرند. در بحث روخوانی و روانخوانی استاد افخمی (داور بین المللی) در بحث صوت و لحن خانم مرضیه میرزایی (حایز رتبه اول مسابقات اوقاف) و در بخش ترجمه و تفسیر نیز خانم طباطبایی تدریس می کنند.

برغمدی اظهار کرد: این بچه ها یکسال ترک تحصیل می کنند و حافظ کل می شوند. چندین نفر هم داریم که حافظ کل شدند و مدرک لیسانس وزارت علوم را دریافت نمودند. 300 نفر ثبت نامی داشتیم ولی به دلیل کمبود جا مجبور به ثبت نام 40 نفر آنها شدیدم. هزینه هر کدام از این بچه ها روزانه 380 هزار تومان است، ولی من فقط روزانه 50 هزار تومان ( ماهیانه یک میلیون 500 هزار تومان) از آنها دریافت می کنم ولی با توجه به خدماتی که ارایه می دهیم یک پنجم هزینه را دریافت می کنیم و ما بقی را از جاهای مختلف تامین می کنیم. در حال حاضر نیز از مسولان درخواست تخصیص بودجه به خوابگاه های شبانه روزی حفظ قرآن کریم کردیم.

مدیر عامل موسسه بیت الحفاظ نرجس سلام الله علیها بیان کرد: با توجه تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، بنده نیز به نوبه خودم اردیبهشت ماه امسال 140 حافظ کل تحویل جامعه دادم لذا خواهشمندیم مسئولان یک نگاه ویژه به موسسات قرآنی فعال داشته باشند. یک بودجه ویژه به ما تخصیص دهند. فعلا درخواست تخصیص بودجه را ارایه دادیم انشالله که مسئولان مربوطه این مشکل ما را مرتفع کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای گرایش کودکان و نوجوانان به قرآن چه راهکاری دارید گفت: اول اینکه خداوند باید توفیق یادگیری قرآن را به کودکان و خانواده ها آنها عنایت کند. دوم اینکه نوع آموزش ها باید به گونه ای مناسب و مفید باشد که خروجی مطلوبی داشته باشد. نکته دیگر بحث تفریح است که در ایجاد گرایش کودکان و نوجوانان به یادگیری قرآن نقش بسیار مهمی را ایفاء می کند.

برغمدی با بیان اینکه تجربه کاری اساتید در تدریس بچه ها نیز نقش مهمی دارد اظهار کرد: بعضی از بزرگوران را می بینم که حفظ روزانه دارند.بهترین امکانات حرم امام رضا(ع) را نیز در اختیار دارند. 500 تا فراگیر داشتند ولی اکنون این تعداد به 50 نفر کاهش یافته است. چرا؟ چون استاد مربوطه حافظ قرآن نیست و نمی داند که چیکار باید بکند .فاقد تجربه در این حوزه می باشد لذا از معاونت قرآن و عترت خواهشمندیم که در زمان صدور مجوز به تخصص و میزان سابقه افراد در این حوزه توجه لازم را مبذول بفرمایند چون عدم توجه به این امر، آسیب های زیادی به دنبال دارد که بعدها متوجه آن می شویم.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی افغانستان