عالِمی که حضور در مسجد را با هیچ پُست و سمتی معاوضه نکرد!


عالِمی که حضور در مسجد را با هیچ پُست و سمتی معاوضه نکرد!

آیت‌الله محمدتقی وحیدی‌گلپایگانی با حضور بیش از ۵۲ سال در مسجد انصارالحجة(عج)، خدمات بسیاری به ائمه جماعات مساجد و مردم منطقه ۱۵ ارائه‌کرد؛ ساخت بیمارستان شهدای‌گمنام و رسیدگی به معیشت طلاب ازجمله این خدمات است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آیت ‌الله محمدتقی وحیدی گلپایگانی، از موسسان مرکز رسیدگی به امور مساجد و مسئول امور مساجد و روحانیون جنوب تهران در دهه های ۶۰ و ۷۰ بود و بیش از ۵۰ سال امامت جماعت مسجد انصارالحجة(عج) (واقع در تهران، خیابان خاوران، نرسیده به خیابان مخبر جنوبی) را بر عهده داشت. ایشان شامگاه جمعه، ۱۱ آذر ماه در پی بیماری و کهلوت سن در تهران گذشت. مراسم تشییع و تدفین آن مرحوم صبح امروز (دوشنبه، ۱۴ آذرماه) برگزار شد. از این رو، در گفتگو با تنی چند از ائمه جماعات مروری داریم بر سیره مسجدی امام فقید مسجد انصارالحجه(عج).

عالِمی که حضور در مسجد را با هیچ پُست و سمتی معاوضه نکرد!

آیت الله وحیدی گلپایگانی در سال ۱۳۱۳ در یک خانواده روحانی از محلات شهرستان گلپایگان متولد شد و جد وی، آیت الله محمد حسن وحیدی و پدرش حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین وحیدی از علمای تراز اول این شهر بودند. آیات عظام سید حسین بروجردی، سید محمدرضا گلپایگانی، محقّق داماد و فاضل لنکرانی و آیات، شهید مصطفی خمینی، مصطفی اعتمادی، ستوده، ابوالفضل قمی، علی مشکینی و جلال گلپایگانی از جمله استادان آیت الله وحیدی گلپایگانی بوده اند.

قبول مسئولیت امامت جماعت مسجد با حکم آیتالله العظمی گلپایگانی

آیت‌الله العظمی سید محمّدرضا گلپایگانی، مرجع تقلید در سال ۱۳۴۴ به وحیدی گلپایگانی مأموریت داد که به مسجد انصارالحجة(عج) برود. در طول این سال ها نیز مسئولیت هیچ مسجدی را قبول نکرد چراکه معتقد بود استادش آیت‌الله گلپایگانی وی را در این مسجد مأمور کرده است. در دوران مبارزه و نهضت اسلامی نیز به‌ رهبری امام خمینی (ره) یکی از محورهای مبارزه مسجد انصارالحجة(عج) در تهران بود.

عالِمی که حضور در مسجد را با هیچ پُست و سمتی معاوضه نکرد!

آیت الله وحیدی گلپایگانی در این باره گفته بود: «در ایام مبارزه با طاغوت در این مسجد سخنرانی ‌های تندی علیه رژیم داشتم. جمعیت زیادی در مسجد شرکت می ‌کردند. مسجد کوچک بود و مردم بیرون از مسجد نیز می ‌نشستند. این مسجد یکی از پایگاه‌ های اصلی انقلاب بود و کل تظاهرات این منطقه از این مسجد شروع می‌شد.»

سابقه تبلیغی امام جماعت مسجد انصارالحجه (عج) به اندازه سابقه علمی و تحصیلی وی مهم است اما آنچه آیت الله وحیدی گلپایگانی را به عالم اولِ منطقه ۱۵ تهران و جنوب شرق تهران تبدیل کرده این سمت های مهم عبارتند از: به دستور امام خمینی (ره) به مدت شش سال فرمانده کمیته های انقلاب اسلامی در منطقه جنوب شرق تهران، به مدت هفت سال مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد در منطقه جنوب تهران و نماینده ولی فقیه در جنوب شرق تهران از سال ۱۳۶۸ تا اکنون. آن مرحوم همچنین از موسسان کمیته انقلاب اسلامی و مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز بوده است.

همین سمت ها موجب شد آیت الله وحیدی گلپایگانی هیچ گاه پذیرش سمت های غیرتبلیغی و غیرفرهنگی را قبول نکند و مسجد انصارالحجه(عج) را پایگاه اصلی فعالیت های خود قرار دهد؛ وی در این ارتباط به شبستان گفته بود: انقلاب اسلامی که به رهبری امام راحل و مجاهدت مراجع معظم تقلید، علما و مردم به پیروزی رسید، کشور دچار بحران های زیادی شد و من به همین دلیل تصمیم گرفتم نقشی در حل این مشکلات داشته باشم لذا از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۷۰ بخش مهمی از وقتم مشغول مبارزه با گروهک های ضد انقلاب و سامان دهی مساجد و سایر مراکز دینی و فرهنگی شد.

علاقه عجیبی به مسجد داشت

حجت الاسلام والمسلمین «محمدصادق وحیدی گلپایگانی» در گفت‌ و‌ گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه آیت ‌الله محمدتقی وحیدی گلپایگانی علاقه عجیبی به مسجد و مدیریت مسجد داشت، اظهار کرد: خاطرم هست در سال های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی برخی از شخصیت های تراز اول نظام جمهوری اسلامی از ایشان درخواست کردند مسئولیت های مهمی را بپذیرد ولی ایشان هر بار به آن مسئولان گفت تا پای جان از نظام مقدس اسلامی دفاع می کند و در سنگرهای مختلف نیز به انجام وظیفه می پردازد ولی باید در کنار همه اینها سنگر مسجد را نیز حفظ کند.

امام جماعت مسجد سادات اخوی (واقع در تهران، خیابان ری، ابتدای خیابان شهید قادری) افزود: اکنون که به وضعیت فرهنگی کشور نگاه می کنیم اهمیت کار مرحوم آقای وحیدی گلپایگانی و سایر ائمه جماعاتی را که در کنار قبول مسئولیتی در کشور، هیچ گاه سنگر مسجد را خالی نکردند، بیش از همیشه درک می شود.

هرجا هستیم برای نماز باید در مسجد باشیم

«رضا نیری» از اعضای فعال مسجد انصارالحجة(عج) و راننده مرحوم آقای وحیدی گلپایگانی نیز با بیان اینکه طی بیش از ۳۰ همراهی با این عالم، بیش از همه جذب علاقه ویژه وی به مسجد شده است، گفت: ایشان در همان روز اول همکاری به من تاکید کرد هر جلسه ای در هر نقطه از تهران داریم، باید وقت نماز در مسجد باشیم.

عالِمی که حضور در مسجد را با هیچ پُست و سمتی معاوضه نکرد!

راننده مرحوم آقای وحیدی گلپایگانی و از فعالان مسجد انصارالحجة(عج) افزود: ایشان از زمانی که تصمیم گرفتند بیمارستان شهدای گمنام را در نزدیکی مسجد انصارالحجة(عج) بنا کند نیز با وجود جلسات متعددی که برای گرفتن مجوزهای مختلف برای این کار بزرگ داشت، تقریبا همه روزه به موقع خود را در دو نوبت ظهر و شب به مسجد می رساند.

حجت الاسلام والمسلمین «سیدعلی مقدم‌قوچانی» نیز با بیان اینکه بنده و آیت الله وحیدی گلپایگانی، آیت الله سید هاشم حمیدی و مرحوم آیت الله حیدرعلی جلالی خمینی از ابتدای دهه پنجاه شمسی، فعالیت خود را پس از اتمام تحصیل در حوزه علمیه قم در مساجد تهران شروع کردیم، گفت: مرحوم آقای جلالی حجم گسترده ای از فعالیت های مسجدی و حوزوی را در شرق تهران آغاز کرد، مسئولیت مساجد و علما در جنوب تهران نیز از همان سال های قبل از انقلاب با آیت الله وحیدی گلپایگانی بود.

عالِمی که حضور در مسجد را با هیچ پُست و سمتی معاوضه نکرد!

نسبت به حفظ آبروی مردم حساس بود

امام جماعت مسجد علوی (واقع در تهران، خیابان پیروزی) اضافه کرد: آقای وحیدی در سال های اول انقلاب که عده ای با تندروی‌های شان به دنبال حذف برخی از ائمه جماعات بودند، ضمن پایبندی به اصول انقلاب اسلامی، جلوی این اقدامات خلاف شرع و قانون را گرفت.

وی افزود: آقای وحیدی گلپایگانی از این موضوع که عده ای با مطرح کردن پیروزی انقلاب انقلاب اسلامی مدام به فکر حذف افراد هستند، بسیار ناراحت بود و تاکید داشت نباید با آبروی مردم بازی شود. ضمن اینکه ایشان بسیار انقلابی و مطیع فرامین حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بود و تا چند سال پیش که دچار کسالت شدیدی شد، محوریت ائمه جماعات و مسجدی ها را در منطقه ۱۵ تهران بر عهده داشت.

عالِمی که حضور در مسجد را با هیچ پُست و سمتی معاوضه نکرد!

آبروی روحانیت و ائمه جماعات مساجد بود

حجت الاسلام والمسلمین «سیدحبیب‌الله حسینی‌میانجی» نیز با بیان اینکه مرحوم وحیدی گلپایگانی آبروی ائمه جماعات بود، گفت: ایشان اهل قلم و تحقیق بود و چندین جلد کتاب از جمله «معارفی از قرآن» را پیرامون مباحث اعتقادی و اخلاقی و هجرت پیامبر اسلام (ص) تالیف کرد.

عالِمی که حضور در مسجد را با هیچ پُست و سمتی معاوضه نکرد!

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه تهران در ادامه با بیان اینکه آیت الله وحیدی توجه زیادی به وضعیت معیشتی ائمه جماعات مساجد و طلاب داشت، اظهار کرد: ایشان در همه مناسبت های مذهبی، هدایای نقدی و غیرنقدی به ائمه جماعات و طلابی که به مسجد انصارالحجة(عج) می آمدند، تقدیم می کرد. یک بار به بنده گفت گاهی شب ها تا صبح نمی خوابد چون گاهی برخی از ائمه جماعات و طلاب به ایشان مراجعه و از مشکلات معیشتی خود در تامین مخارج زندگی و ودیعه مسکن مطالبی را مطرح می کنند.

عالِمی که حضور در مسجد را با هیچ پُست و سمتی معاوضه نکرد!

وی افزود: آقای وحیدی گلپایگانی همچنین از اینکه شاغلان در تمام صنوف و پیشه ها دارای جایگاه شغلی و بیمه و امثال آن هستند، از اینکه با گذشت چند دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز وضعیت شغلی روحانیون و ائمه جماعات مشخص نیست، ابراز گلایه و ناراحتی می کرد.

اجازه مقام معظم رهبری به وحیدی گلپایگانی در امور حسبیه

به گزارش شبستان، آیت الله وحیدی گلپایگانی به واسطه داشتن اجازه در امور شرعی و حسبیه و نقل حدیث از سوی مراجع عظام تقلید به ویژه از سوی مقام معظم رهبری، از نظر علمی نیز جایگاه ویژه ای در میان علمای تهران داشت و همه روزه افراد زیادی برای پرداخت وجوهات به ایشان مراجعه می کردند که طبق گفته صادق محمدی از اعضای هیئت امنای مسجد انصارالحجة(عج)، مرحوم آقای وحیدی همه این درآمدها را صرف خدمت به نیازمندان و رفع مشکلات مالی روحانیون و طلاب می کرد. چند کشو برای دریافت وجوهات در اتاق وی وجود داشت تا کارهای مقلدان هر مرجعی را به صورت منظم و مجزا انجام دهد.

عالِمی که حضور در مسجد را با هیچ پُست و سمتی معاوضه نکرد!

به گزارش خبرنگار شبستان، آیت الله وحیدی گلپایگانی با همه مسئولیت ها همه روزه، و معمولا در هر دو نوبت ظهر و شب یک ساعت قبل از اذان در مسجد انصارالحجة(عج) حاضر می شد، مراجعان را می پذیرفت، با چای، شکلات و شیرینی از آنان پذیرایی می کرد و با تمام وجود و توان برای حل مشکلات مردم تلاش می کرد. وی از جمله ائمه جماعات معمری بود که روزهای جمعه (شب های شنبه) نیز در مسجد حاضر می شد چرا که باور داشت از سوی آیت الله العظمی گلپایگانی مامور به خدمت به مسجد شده است. حجت الاسلام والمسلمین حسینی میانجی در این خصوص به خبرنگار شبستان گفت: این حد از تقوی، بسیار ستودنی است و این موضوع قطعا از دلایل علاقه وافر مردم به ایشان بود.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر