راه حل بحران آب شیرین پیدا شد؛ استفاده از بخار اقیانوس‌ ها


راه حل بحران آب شیرین پیدا شد؛ استفاده از بخار اقیانوس‌ ها

کمبود آب شیرین در جهان بی‌داد می‌کند و حتی در آینده می‌تواند منجر به جنگ‌های گسترده‌ای بشود. خوشبختانه محققان توانسته‌اند به روشی دست پیدا کنند تا با استفاده از بخار اقیانوس ها بحران آب شیرین خاتمه یابد.این روزها دولت‌ها روش‌های زیادی را برای...

کمبود آب شیرین در جهان بی‌داد می‌کند و حتی در آینده می‌تواند منجر به جنگ‌های گسترده‌ای بشود. خوشبختانه محققان توانسته‌اند به روشی دست پیدا کنند تا با استفاده از بخار اقیانوس ها بحران آب شیرین خاتمه یابد.

این روزها دولت‌ها روش‌های زیادی را برای صرفه‌جویی در مصرف و همچنین تصفیه آب دنبال می‌کنند. اگرچه این اقدامات ضروری هستند؛ اما با توجه به منابع آبی در دسترس و همچنین جمعیت رو به افزایش کره زمین کافی به نظر نمی‌رسند. همین نیز باعث شد که پژوهشگران دانشگاه ایلینوی به روش جدیدی برای حل بحران آب شیرین بیندیشند.

بخار آب اقیانوس راهی برای برطرف کردن بحران آب شیرین

راه حل بحران آب شیرین پیدا شد؛ استفاده از بخار اقیانوس‌ ها

آنچه در تصویر بالا می‌بینید، نمایی از روش پیشنهاد شده توسط پروفسور Praveen Kumar و همکارانش است که می‌تواند در مقیاس گسترده مورد استفاده قرار گیرد. در این روش دستگاهی بخار آب اقیانوس ها را جمع کرده و به خشکی منتقل می‌کند تا با تبدیل آن به مایع بحران آب شیرین برطرف شود.

تقریبا منبع بی‌پایانی از آب شیرین به صورت بخار بالای سطح اقیانوس های زمین وجود دارد؛ اما هیچ‌کس از این منبع استفاده نمی‌کند. به گفته برخی کارشناسان سطح آب در دسترس در برخی مناطق کره زمین به شدت در حال پایین آمدن است و مناطقی همچون خاورمیانه شاید تا ۵۰ سال دیگر حتی قابل سکونت نباشند.

هرچند اگر پیشنهاد پژوهشگران دانشگاه ایلینوی در رابطه با سرمایه‌گذاری در یک زیرساخت جمع‌آوری بخار آب اقیانوس ها اجرایی شود، می‌توان این مناطق را از مرگ حتمی نجات داد. در این پژوهش ۱۴ منطقه مختلف در جهان که با تنش آبی دست و پنجه نرم می‌کنند، برای ساخت زیرساخت اشاره شده مورد ارزیابی قرار گرفتند.

راه حل بحران آب شیرین پیدا شد؛ استفاده از بخار اقیانوس‌ ها

نتایج نشان داد که این روش حتی می‌تواند در صورت ادامه یافتن تغییرات اقلیمی نیز کارآمد باشد و حداقل بحران آب شیرین را برطرف کند. این ایده از سمت Kumar، استاد مهندسی محیطی و شهری؛ Ateefa Rahman، فارغ‌التحصیل این رشته و Francina Dominguez، استاد علوم جوی پیشنهاد شده است.

البته توجه داشته باشید که بحران آب شیرین فقط مربوط به مناطقی همچون خاورمیانه نیست و تمام جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. به عنوان مثال حتی در آمریکا نیز سطح آب مخازن آب پشت سدها به شکل چشمگیری کاهش یافته است. مخزن رودخانه کلرادو یکی از همین موارد است که آب بخش غربی آمریکا را تامین می‌کند.

راه حل بحران آب شیرین پیدا شد؛ استفاده از بخار اقیانوس‌ ها

این در حالی است که در نزدیکی آمریکا آب اقیانوس ها به خاطر پوشش کم ابر در طول سال و تشعشعات خورشید به شدت بخار می‌شود و می‌توان از آن برای بحران آب استفاده کرد. پیشتر نیز روش‌هایی همچون تصفیه کردن آب، بارورسازی ابرها و ساخت تجهیزات بزرگ آب‌شیرین‌کن مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند؛ اما هیچکدام نتوانسته‌اند موفقیت چشم‌گیری به دست آورند.

این روزها برخی افراد استفاده از آب‌شیرین‌کن‌های بزرگ در کشورهای عربی خلیج‌فارس را به عنوان یک دستاورد معرفی می‌کنند؛ اما باید بدانید که استفاده از این تاسیسات به خاطر آسیب به محیط‌زیست و همچنین تولید آب پر نمک و مملو از فلزات سنگین دیگر توصیه نمی‌شود. مقامات کالیفرنیا نیز دیگر نمی‌خواهند تجهیزات جدیدی از این دست خریداری کنند.

دانشمندان دانشگاه ایلینوی به بررسی اقتصادی و محیطی ساخت سازه‌ای فرضی در نزدیکی ساحل به طول ۲۱۰ متر و ارتفاع ۱۰۰ متر پرداختند. بررسی‌ها نشان داد که جذب بخار آب اقیانوس ها برای بسیاری از مناطقی که با بحران آب شیرین دست و پنجه نرم می‌کنند، عملی است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که با این روش می‌تواند آب مورد نیاز شهرهای بزرگ مناطق نیمه‌حاره‌ای را تامین کرد.

راه حل بحران آب شیرین پیدا شد؛ استفاده از بخار اقیانوس‌ ها

متاسفانه با وجود هشدارها در رابطه با کمبود آب، هنوز بسیاری از افراد به شهرهای پرامکاناتی که با مشکل آب مواجه هستند، کوچ می‌کنند. با ادامه این روند و سرعت گرفتن تغییرات اقلیمی تنها راه باقیمانده برای برطرف کردن بحران آب شیرین استفاده از بخار آب اقیانوس ها است. مخصوصا اینکه با افزایش دما میزان بخار آب نیز شدت خواهد گرفت.

پژوهشگران مربوطه اعلام کردند که این راه همانند چرخه طبیعی آب عمل خواهد کرد. با این تفاوت که در این روش انسان‌ها جایی که بخار آب اقیانوس می‌رود را کنترل می‌کنند. اگرچه این روش بسیار ساده به نظر می‌رسد، اما تاکنون هیچ منطقه‌ای آن را عملی نکرده است و پژوهشگران بیشتر روی استفاده از روش‌های خشکی‌ محور تمرکز کرده بودند.

به نظر شما آیا استفاده از بخار آب اقیانوس می‌تواند بحران آب شیرین را به کلی از بین ببرد؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد