هر آنچه که باید درباره ضد یخ خودرو بدانید


هر آنچه که باید درباره ضد یخ خودرو بدانید

دانستن نکات مهم و آشنایی با اجزای مختلف خودرو مفید و البته ضروری است. در این مطلب با جزئیات و نحوه کارکرد ضد یخ خودرو آشنا خواهیم شد.برای این که خودرو به حرکت درآید و بتواند نیازهای مالکان را برطرف کند می‌بایست اجزا و قطعات مختلفی کنار هم به‌درستی...

دانستن نکات مهم و آشنایی با اجزای مختلف خودرو مفید و البته ضروری است. در این مطلب با جزئیات و نحوه کارکرد ضد یخ خودرو آشنا خواهیم شد.

برای این که خودرو به حرکت درآید و بتواند نیازهای مالکان را برطرف کند می‌بایست اجزا و قطعات مختلفی کنار هم به‌درستی کار کنند. قلب تپنده هر ماشینی پیشرانه آن است و در صورتی که حال موتور و اجزای آن خوب نباشد نمی‌توان استارت زد و با آرامش رانندگی کرد. یکی از قسمت‌های مهم زیر کاپوت خودرو، سیستم خنک کاری است.

ضد یخ خودرو چیست و چگونه کار می‌کند؟

برای این که سیستم خنک کاری جوش نیاورد و در فصل زمستان یخ نزند از مایعی سبز رنگ به نام ضد یخ استفاده می‌شود. در ادامه این مطلب قصد داریم درباره ضد یخ و کاربردهای آن بیشتر بدانیم. در ادامه همراه ما باشید.

گفتیم که ضد یخ که کولنت نیز نامیده می‌شود، از اجزای سیستم خنک کاری موتورهای آب خنک محسوب شده و همراه با آن مخلوط خواهد شد و در مسیرهای خنک کاری جریان می‌یابد. وقتی آب و ضد یخ با همدیگر ترکیب می‌شوند، مسیرها و مجاری موتور را خنک نگه می‌دارد و با انجام این وظیفه مانع داغ شدن موتور می‌شود.

هر آنچه که باید درباره ضد یخ خودرو بدانید

ضد یخ چه ویژگی‌هایی دارد؟

به طور کلی کولنت یا ضد یخ بالابرنده ظرفیت گرمایی محلول خنک کاری است و وقتی از آن استفاده می‌شود، دمای جوش محلول مذکور افزایش می‌یابد و دمای انجماد برعکس خواهد شد و کاهش پیدا می‌کند. ویژگی دیگری که ضد یخ دارد، ضد خورندگی یا همان ضد زنگ بودنش است.

وقتی از ضد یخ استفاده نشود، موتور و اجزای آن زنگ خواهند زد و به تدریج کارایی و قابلیت‌هایشان را از دست می‌دهند. بنابراین کولنت باعث می‌شود مجراهای خنک کاری عمر قابل توجه‌تری نسبت به زمان فقدان آن سپری کنند. به همین دلیل است که توصیه اکید به استفاده از ضد یخ در سیستم خنک کاری می‌شود.

ضد یخ باعث زنگ زدگی می‌شود؟

عده‌ای معتقدند که ضد یخ باعث می‌شود اجزای سیستم خنک کاری زنگ بزنند، ولی می‌دانیم که این تصور کاملا اشتباه است. متاسفانه اگر از کولنت استفاده نشود اجزای مذکور دچار زنگ زدگی و خوردگی خواهند شد. اما اگر فقط آب در مجراهای خنک کننده جریان داشته باشد، سیستم خنک کاری دچار پوسیدگی می‌گردد.

هر آنچه که باید درباره ضد یخ خودرو بدانید

حال فرض کنید خودروی شما برای چندین ماه بدون ضد یخ کار کرده و جریان ثابت آب بدون کولنت باعث زنگ زدگی و خورده شدن مجاری موتور شده است. در این صورت تنها راه حل استفاده از ضد یخ است. وقتی ضد یخ مجددا با آب ترکیب می‌شود، تمام پوسیدگی‌ها و زنگ زدگی‌ها را از بین می‌برد و حتی نشتی‌های به وجود آمده بر اثر زنگ زدگی نیز سر باز خواهند کرد. با این اوصاف هر چه را فراموش می‌کنید، ضد یخ را از یاد نبرید.

دوره تعویض ضد یخ

شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که باید هر چند وقت یک بار ضد یخ ماشین را تعویض کرد؟ متاسفانه خاصیت ضد زنگ کولنت به مرور زمان از بین می‌رود و به همین خاطر باید آن را دوره‌ای عوض کرد. مشخص نیست که هر چند ماه یا چند سال باید ضد یخ را تعویض کرد؛ چرا که این مایع سبز رنگ انواع مختلفی دارد و عمر هر یک از آنها متفاوت است.

همچنین بخوانید:

وظیفه ترموستات در خودرو چیست و چگونه کار می‌کند

از طرف دیگر شرکت‌های خودروسازی در بدو ورود خودرو از نوع خاصی ضد یخ استفاده می‌کنند و ممکن است سال بعد از آن نوع کولنت را تغییر دهند. ارتقای سیستم خنک کاری و بهبودهای دیگر این قسمت کار را برای تعیین زمان سخت می‌کند. بنابراین برای این که متوجه مدت زمان تعویض ضد یخ شوید بهتر است سری به دفترچه راهنمای خودرو بزنید. به‌طور کلی سه نوع ضد یخ وجود دارد:

  1. Inorganic Additive Technology (IAT)
  2. Organic Acid Technology (OAT)
  3. Hybrid Organic Acid Technology (HOAT)

هر آنچه که باید درباره ضد یخ خودرو بدانید

نکاتی درباره استفاده از ضد یخ

نکته اول درباره کولنت این است که رنگ آن به کیفیت ارتباطی ندارد و نباید ادعاهای اشتباه برخی را بر حسب تجربه و تخصص آنها بگذارید. توجه داشته باشید که به هیچ وجه نباید از ضد یخ‌های مختلف با یکدیگر استفاده کنید؛ چرا که هر ضد یخ با رنگ خاص دارای ساختار متفاوتی است. علاوه بر این حتی ممکن است ضد یخ‌های همرنگ هم با یکدیگر سازگار نباشند و بهتر است قبل از مصرف نوع آن دقیقا مشخص شود.

روی بسته ضد یخ مشخص شده که به ازای میزان ضد یخ چقدر باید آب ریخته شود. همچنین می‌توانید به جای بسته‌بندی روی دفترچه راهنمای خودرو را بخوانید. به‌طور کلی فروشندگان توصیه می‌کنند نصف کولنت را با نصف آب ترکیب کنید. اگر ضد یخ به میزان ناکافی ریخته شود، احتمال این که در دماهای پایین یخ بزند وجود دارد.

از آبی برای ترکیب با ضد یخ استفاده شود که میزان املاح آن به نسبت آب‌های دیگر کمتر باشد؛ چرا که این املاح پس از ورود به سیستم خنک کاری با یکدیگر ترکیب خواهند شد و به مرور زمان با ته‌نشین شدن در آن آسیب‌زننده می‌شوند. اگر در ترکیب آب و ضد یخ کف مشاهده کردید، احتمالا ناشی از خرابی واترپمپ است؛ بنابراین سریعا به تعمیرگاه بروید.

همچنین بخوانید:

چرا خودرو ریپ می‌زند و چگونه می‌توان مشکل ریپ زدن را حل کرد؟

اگر ضد یخ و آب دارای مقادیر زنگ آهن بود باید با تعمیرکار خود مشورت کنید و شاید نیاز باشد از ضد یخ دیگری استفاده کنید. در مجموع عمر هر کولنت با ضد یخ دیگر متفاوت است، ولی عاقلانه‌تر آن است که هر دو سال یک مرتبه نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

هر آنچه که باید درباره ضد یخ خودرو بدانید

همان‌طور که ملاحظه کردید، رنگ کولنت نشان دهنده میزان کیفیت آن نیست و این دو مقوله ارتباطی با یکدیگر ندارند. برای مثال ضد یخ نباید حتما سبز باشد و اگر ضد یخ قرمز دیدید، تعجب نکنید و در سلامت و کیفیت آن شک نکنید. برای تأثیر بیشتر این ترکیبات با یکدیگر، هفته‌ای یک مرتبه سطح محلوط خنک کننده را بررسی کنید و اگر کم بود به مقدار آن اضافه نمایید.

اگر هم متوجه کاهش شدید میزان ضد یخ شدید، بهتر است به فکر نشتی باشید. اگر خودرویی می‌خرید که کارکرده و دست دوم است، حتما دقت داشته باشید که سیستم خنک کننده آن را با دقت بشویید و سپس از کولنت خاص موتور استفاده کنید؛ چرا که این احتمال وجود دارد هر خریداری از ضد یخ‌های متفاوتی استفاده کرده باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟