قیمت طلای دست دوم چقدر است؟


قیمت طلای دست دوم چقدر است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت طلای دست دوم مانند طلای نو است و تنها مقدار بسیار کمی با آن تفاوت دارد. برای مثال قیمت طلای دست دوم 18 عیار، امروز 17 آذر ماه 1401 معادل 15 میلیون و 553 هزار تومان است. این مساله...

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت طلای دست دوم مانند طلای نو است و تنها مقدار بسیار کمی با آن تفاوت دارد. برای مثال قیمت طلای دست دوم 18 عیار، امروز 17 آذر ماه 1401 معادل 15 میلیون و 553 هزار تومان است.

این مساله نشان می‌دهد قیمت طلای نو و دست دوم در هر گرم حدود 20 هزار تومان تفاوت دارد. این در حالی است که هنگام خرید طلای دست دوم، فروشندگان طلا آن را معادل طلای نو می‌فروشند و تنها اجرت ساخت و مالیات را از خریدار دریافت نمی‌کنند.

اما همچنان قیمت طلای نو به همراه 7 درصد مالیات را از خریدار می‌گیرند. اما چیزی که در کانال‌های اطلاع‌رسانی قیمت طلا و سکه وجود دارد بیانگر این است که قیمت طلای دست دوم کمی کمتر از طلای نو است.

البته شیوه دیگری هم برای تعیین قیمت طلای کارکرده دوم وجود دارد. آن هم این است که خریداران مالیات 7 درصدی را به فروشنده نمی‌دهند و قیمت هر گرم طلا را 100 هزار تومان (یا یک عدد توافقی دیگر) بالای تابلوی قیمتی محاسبه می‌کنند. اگر قیمت هر گرم طلای نو حدود یک میلیون و 500 هزار تومان باشد، خریدار طلا را گرمی یک میلیون و 600 هزار تومان می‌خرد اما دیگر هیچ هزینه‌ای بابت مالیات و دیگر موارد پرداخت نمی‌کند.

معامله طلای دست دوم قانونی است؟

نکته دیگری که درباره طلای دست دوم مطرح می‌شود این است که اصلا خرید طلای دست دوم قانونی است یا نه؟ پیش از این بارها اعلام شده بود که خرید طلای دست دوم غیرقانونی است. اما چندی پیش نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر ممنوع بودن این نوع معامله را رد کرد و گفت: نخریدن طلای دست دوم تنها توصیه بوده است. این نوع خرید و فروش منع قانونی ندارد و صرفاً توصیه شده که به دلایل متعدد و حفظ منافع خریداران از خرید طلاهای دست دوم خودداری شود. چون مصنوعات نو کنترل کیفیت و کد رهگیری دارند و به نفع خریدار است که طلای نو بخرند ولی خرید طلای دست دوم غیر قانونی نیست.

نکته دیگری که وجود دارد این است که با افزایش قیمت طلا و عبور آن از کانال یک میلیون تومانی، برای بسیاری از مردم خرید طلای نو صرفه اقتصادی ندارد. چون هنگام خرید یک گرم طلای نو، خریدار باید مالیات، سود و اجرت هم پرداخت کند و در برخی از موارد اجرت طلا بین 20 تا 30 درصد است. این سه فاکتور قیمت طلای نو را به شدت افزایش می‌دهد و خرید آن را به خصوص برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری دارند، غیراقتصادی می‌شود.

نحوه خرید طلای کارکرده

برای همین است که مدت‌هاست مردم به سمت خرید طلای دست دوم روی آورده‌اند که حداقل از پرداخت اجرت و سود خودداری کنند.

میزان سودی که به طلای کارکرده تعلق می‌گیرد ثابت است و فروشندگان نمی‌تواند درصدهای متفاوتی را اعلام کنند. به طلای کار کرده ۷ درصد سود تعلق می‌گیرد و هیچ هزینه‌ دیگری به اصل طلا اضافه نمی‌شود.

اگرچه برخی می‌گویند خرید طلای دست دوم قانونی نیست اما نکات مهمی را هنگام خرید آن عنوان می‌کنند که مهم‌ترین آن دریافت فاکتور رسمی از فروشنده است.

خریدار حتما باید از فروشنده فاکتور طلای خود را بگیرد. کاغذ فاکتور هم باید اطلاعات فروشگاه و فروشنده را داشته باشد. همچنین فقط از مغازه‌های دارای پروانه کسب و مجوزهای معتبر طلا خریداری شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس همسر عروسکی محمدرضا رهبری بازیگر سریال سیب ممنوعه / همسر شیکش رو دست همه زد !