مفتول چیست؟/ آشنایی با ماهیت و کاربردهای مفتول


مفتول چیست؟/ آشنایی با ماهیت و کاربردهای مفتول

سیم مفتول به رشته سیم یا میله فولادی گفته می‌شود که طی فرایند نورد شمش فولادی در دمای بالا به دست می‌آید و به شکل شاخه، کلاف‌های سیمی و یا حتی قرقره به بازار عرضه می‌شود. مفتول فولادی با توجه به کاربردهای...

سیم مفتول به رشته سیم یا میله فولادی گفته می‌شود که طی فرایند نورد شمش فولادی در دمای بالا به دست می‌آید و به شکل شاخه، کلاف‌های سیمی و یا حتی قرقره به بازار عرضه می‌شود.

مفتول فولادی با توجه به کاربردهای متنوعی که در صنایع مختلف دارد در انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شود. همچنین می‌توان مفتول‌های فلزی را بر اساس جنس نیز دسته‌بندی کرد. در این مطلب قصد داریم با ماهیت و کاربردهای مفتول و همچنین قیمت سیم مفتول اندکی بیشتر آشنا شویم، با ما باشید.

مفتول چیست؟/ آشنایی با ماهیت و کاربردهای مفتول

انواع سیم مفتول بر اساس کاربرد

کاربرد مفتول سیمی در صنایع مختلف باعث شده که برخی از انواع مفتول که دارای ماهیت و جنس یکسان است و فقط در ضخامت و ویژگی‌های ظاهری متفاوت هستند، در بازار با اسامی و نام‌های مختلفی شناخته و خرید و فروش شود که در زیر برخی از این موارد را بر‌خواهیم شمرد:

سیم آرماتوربندی:

در صنعت ساختمان، مفتول آرماتوربندی فولادی معمولاً توسط کارگران برای بستن میلگردهای تقویتی در بتن و بنایی استفاده می شود.

در این زمینه، سیم آرماتوربندی به صورت کلاف در اختیار کارگر قرار گرفته و او از یک جفت انبردست استفاده می کند که به طور خاص برای برش و گره زدن سیم در اطراف بخش های مجاور میلگرد طراحی شده است.

در ایران به طور خاص از سیم مفتول سیاه با ضخامتی در حدود 1.5 میلی‌متر به عنوان سیم آرماتوربندی کاربرد دارد.

سیم مفتول قالب بندی:

همانند مفتول آرماتوربندی، سیم قالب بندی نیز از جنس مفتول سیاه می‌باشد و از آن در بستن قالب‌های بتنی در حسن بتن ریزی در ساختمان استفاده ‌شود.

تفاوت سیم مفتول قالب‌بندی با مفتول آرماتور بندی در ضخامت سیم می‌باشد؛ سیم قالب بندی مفتول آنیل شده با ضخامتی در حدود 2.5 میلیمتر می‌باشد.

سیم رابیتس بندی یا مفتول راویزبندی:

امروزه نقش راویز یا رابیتس، در معماری داخلی ساختمان، اجرای سقف ساده، سقف کاذب و حتی در دیوارها بر کسی پوشیده نیست. یکی از از ملزومات اجرای رابیتس، سیم راویزبندی است.

سیم رابیتس بندی در واقع مفتول گالوانیزه سفید می‌باشد که در صنعت ساختمان برای راویزبندی یا بستن کناف سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیم مفتول فنری:

سیم فنری اولین و رایج ترین نوع سیم فولادی ضد زنگ یا مفتول استنلس استیل است. طیف وسیعی از صنایع می توانند از این نوع مفتول استیل ضد زنگ بهره مند شوند، از خودرو و هواپیما گرفته تا فنرهای ساده. برای ساخت سیم فنری از یک سیم فولادی ضد زنگ با کیفیت بالا با پوشش های مختلف و خواص روان کنندگی عالی استفاده شده است که می تواند سطوح بالاتر گرمایش را نیز تحمل کند.

سیم توری بافی و مفتول سیم‌خاردار:

توری‌های فلزی همچون فنس باغی، توری پرسی، توری حصاری و غیره در انواع سایز، اندازه و کاربردهای متنوع در بازار موجود هستند. هر کدام از این توری‌های آهنی دارای ویژگی‌های مختص خود هستند ولی نکته‌ای که ما قصد داریم به شما بگوییم این است که در ساخت همه‌ی آنها از مفتول استفاده می‌شود.

در تولید توری‌های گالوانیزه و سیم خاردار که ویژگی اصلی آنها مقاومت در برابر زنگ زدن است از سیم گالوانیزه سفید استفاده می‌شود. در مواردی که زنگ زدن توری برای تولیدکننده فاقد اهمیت است از مفتول سیاه استفاده می‌شود.

انواع مفتول بر اساس جنس و فرایند تولید:

همانطور که در بالا اشاره کردیم مفتول فلزی طی فرآیندهای مختلف از شمش فولادی در کارخانه ساخته می‌شود. تولید سیم مفتول از شمش‌های فولادی با آلیاژهای متفاوت، به محصولاتی با ویژگی‌ها و جنس‌های متنوع منتج می‌گردد. به عنوان مثال درصد کربن پایین باعث تولید مفتول نرم می‌شود، از طرفی فولاد پرکربن سیم مفتولی سفت و قوی با انعطاف کم را در پی خواهد داشت.

مفتول چیست؟/ آشنایی با ماهیت و کاربردهای مفتول

مفتول سیاه:

سیم مفتول سیاه یا مفتول آنیل شده در سراسر صنعت برای طیف گسترده ای از کاربردها، از اتصال و ایمن سازی محصولات کوچک با هم تا ارائه چارچوب و پشتیبانی برای سازه های در مقیاس بزرگ استفاده می شود. تولیدکنندگان مفتول سیاه همه این کاربردها را با ایجاد سیم با اشکال، اندازه‌ها، انعطاف‌پذیری‌ها و فرمول‌های مختلف مطابق با الزامات و محدودیت‌های مختلف در نظر می‌گیرند.

مفتول گالوانیزه یا سفید:

سیم گالوانیزه یا مفتول سفید چیزی نیست جز سیم آهنی که توسط فرآیند شیمیایی گالوانیزاسیون تقویت شده است. گالوانیزه کردن فرآیندی شامل پوشش دادن سیم مفتول سیاه، با فلزی مانند روی است که محافظ و مقاوم در برابر زنگ زدگی می‌باشد. با وجود طیف وسیعی از اندازه‌ها، مهمترین ویژگی مفتول‌های گالوانیزه سفید این است که زنگ نزنند، بادوام هستند و می توانند اهداف مختلفی را انجام دهند. این واقعیت که آنها در همه شرایط آب و هوایی کاربرد دارند، ارزش مفتول سفید را نیز افزایش می‌دهد.

مفتول گالوانیزه بر اساس نحوه تولید به دو نوع مفتول گالوانیزه گرم و مفتول گالوانیزه سرد تقسیم می‌شود. تفاوت اصلی این دو در مقاومت آنها در برابر رطوبت و زنگ زدگی است، در پروسه تولید مفتول گالوانیزه گرم، گالوانیزاسیون فولاد، طی چند مرحله پیچیده انجام می‌شود. کاربرد اصلی سیم گالوانیزه در توری بافی و تولید سیم‌خاردار است.

مفتول مسوار:

مفتول چیست؟/ آشنایی با ماهیت و کاربردهای مفتولمفتول مسوار با کیفیت را از منابع معتبر و قدیمی بازار بخرید.

جنس مفتول مسوار یا پیوتر یک آلیاژ فلزی است، به این معنی که ترکیبی از چندین نوع فلز (معمولاً قلع، مس و آنتیموان) است. کار کردن با مفتول مسوار آسان است و کاربردهای مختلفی دارد، از قاب عکس های محکم گرفته تا چمدان و جواهرات سبک.

مفتول استنلس استیل:

سبدهای سیمی سفارشی، سینی ها و روکش های آشپزخانه همگی از سیم های فولادی ضد زنگ ساخته شده اند که ممکن است به تعداد نامحدودی از راه های متناسب با نیاز شما شکل بگیرند.

قیمت امروز مفتول سیاه، سیم آرماتوربندی، سیم مفتول قالب بندی با قیمت کارخانه:

در اینجا قصد داریم قیمت هر کیلو سیم مفتول سیاه نرم و سفت فابریک و غیر فابریک را که اکثراً در کلاف‌های سلفون پیچ شده 15 یا 20 کیلویی عرضه می‌شوند را اعلام نماییم:
مفتول آرماتوربندی 1.5 mm نرم تسمه سیاه : 20300
مفتول قالب بندی mm 2.5 نرم تسمه :20300
مفتول سیاه mm 3 نرم تسمه: 20300
مفتول mm 2.5 سیاه بسیار نرم(فابریک): 20900
مفتول mm 1.5 سیاه بسیار نرم(فابریک): 20900
مفتول mm 1.5 سیاه سلفون پیچ(فابریک): 22100
مفتول mm 2.5 سیاه سلفون پیچ(فابریک):22100
مفتول mm 1.5 میهن نور: 23100
مفتول mm 2.5 میهن نور: 23100
مفتول mm 1.5 سفت (خام)فابریک: 20700
مفتول mm 2.5 سفت (خام)فابریک: 20700

لازم به ذکر است قیمت های بالا برای تاریخ شانزده آذر 1401 می‌باشد. در صورتی که قصد خرید سیم مفتول با ضخامت‌های مختلف یا استعلام قیمت هر کیلو سیم مفتولی را دارید می‌توانید از طریق شماره تماس‌هایی که در سایت فولاد توفیقی(fouladtofighi.com) قرار داده شده است اقدام نمایید.

قیمت و خرید سیم مفتول در فولاد توفیقی

صنایع فولاد توفیقی یکی از بهترین فروشندگان و تولیدکنندگان سیم مفتول در ایران می‌باشد که انواع مفتول سیاه، مفتول گالوانیزه سفید، سیم راویز، مفتول مسوار، سیم آرماتوربندی، سیم قالب بندی و سایر محصولات توری مفتولی را با بهترین قیمت در بازار عرضه می‌نماید.

در صورتی که قصد خرید مفتول به صورت کیلویی یا کلافی با قیمت درب کارخانه دارید یا می‌خواهید آخرین قیمت مفتول‌های فلزی را استعلام بگیرید و یا حتی نیاز به راهنمایی در مورد طول متراژ و سایز مفتول، وزن هر بسته مفتول دارید، تماس با کارشناسان صنایع فولاد توفیقی به عنوان تولیدکننده سیم مفتول، باعث می‌شود در تصمیم‌گیری دچار شک و شبهه نشوید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج