راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)


راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

پاور یا منبع تغذیه کامپیوتر هیچ تأثیری بر سرعت کامپیوتر شما ندارد اما جزء حساس‌ترین قطعات کامپیوتر است و باید کوشید بهترین پاور کامپیوتر را انتخاب کرد. در این نوشتار ما ضمن ارائه راهنمای خرید پاور کامپیوتر، هر ماه لیستی از بهترین پاورهای...

پاور یا منبع تغذیه کامپیوتر هیچ تأثیری بر سرعت کامپیوتر شما ندارد اما جزء حساس‌ترین قطعات کامپیوتر است و باید کوشید بهترین پاور کامپیوتر را انتخاب کرد. در این نوشتار ما ضمن ارائه راهنمای خرید پاور کامپیوتر، هر ماه لیستی از بهترین پاورهای کامپیوتر بازار ایران را هم معرفی کنیم با تا خیال آسوده و راحت بتوانید یک پاور خوب برای کامپیوتر و سیستم‌های گیمینگ انتخاب کنید.

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

در این نوشتار به مهم‌ترین نکات و راهنمای خرید پاور کامپیوتر می‌پردازیم تا بدون درگیر شدن با جزئیات فنی، هنوز بتوان بهترین پاور کامپیوتر را انتخاب کرد. با خواندن این راهنمای خرید پاور می توانید یک انتخاب بهتر و مطمئن تر داشته باشید. این‌ها مهم‌ترین نکات در انتخاب و خرید منبع تغذیه کامپیوتر هستند. همچنین پس از ارائه نکات مهم در انتخاب و خرید پاور کامپیوتر، بهترین منبع تغذیه کامپیوتر در بازه‌های توانی مختلف بازار ایران را به شما معرفی خواهیم کرد.

فهرست مطالب این مقاله:

- پاور چیست؟
- وات پاور چیست و نحوه انتخاب بهترین وات پاور
- گواهی راندمان پاور و انواع آن
- مشخصات پاور کامپیوتر را چگونه بفهمیم؟
- بهترین برندهای پاور کامپیوتر
- معایب پاور بی کیفیت و متفرقه
- کیفیت خازن پاور و اهمیت آن
- معرفی بهترین پاورهای بازار ایران

راهنمای خرید و بهترین پاورهای کامپیوتر بازار ایران در سال 2022

پاور چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

همان‌طور که می دانید تمامی کامپیوترها به یک پاور (Power) یا به طور دقیق‌تر منبع تغذیه (Power Supply) نیاز دارند که به اختصار به آن PSU نیز می‌گویند. اما چرا کامپیوتر به پاور نیاز دارد و بدون پاور کار نمی‌کند؟ در ادامه با تشریح این موضوع، مهمترین نکات در خرید منبع تغذیه سیستم و راهنمای خرید پاور کامپیوتر با ما همراه شوید.

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

می دانیم برق شهری متناوب یا (AC) با ولتاژ 220 است، با این حال قطعات دیجیتال چون پردازنده، مادربرد، کارت گرافیک، رم، مادربرد و نظیر آنها با ولتاژ بسیار پایین‌تر و مستقیم (DC) کار می‌کنند، بنابراین امکان تغذیه مستقیم با برق شهری وجود ندارد. از طرف دیگر قطعات مختلف کامپیوتر ولتاژهای متفاوتی نیاز دارند و امکان کارکردن با یک ولتاژ یکسان وجود ندارد.

طبق آنچه که اشاره شد، وظیفه پاور یا منبع تغذیه در کامپیوتر تبدیل برق شهری به ولتاژ مستقیم قابل استفاده توسط قطعات مختلف کامپیوتر است. مشکل اینجاست که کیفیت، دقت و طول عمر همه پاورها یکسان نیست و در حالی که یک پاور می‌تواند سال‌ها بدون هیچ مشکلی کار کند، یک پاور دیگر می‌تواند غیر استاندارد و حتی خطرناک باشد.

به طور خلاصه می‌توان گفت پاورها از نظر قدرت (توان)، دقت در رگولاسیون ولتاژ، ایمنی، راندمان انرژی، تعداد و تنوع کانکتورها، طول عمر و پایایی می‌توانند بسیار متفاوت باشند. برای نمونه دو پاور 550 واتی از دو برند مختلف یا حتی یک برند یکسان لزوماً کیفیت، عملکرد، ایمنی، کانکتورها و راندمان انرژی مشابهی ندارند.

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

آنچه که بسیاری ویژگی‌های یک پاور چون دقت، ایمنی، راندمان انرژی و طول عمر یک پاور را تعیین می‌کند، طراحی (پلتفرم) و کیفیت قطعات الکترونیکی بکار رفته در آنها است.

یک پاور خوب باید از طراحی بهینه و دقیق با قطعات مرغوب و بادوام برخوردار باشد. این در حالی است که یک پاور دیگر می‌تواند از طراحی ساده و ارزان با قطعات چینی کم دوام و بی کیفیت ساخته شده باشد که ضمن وجود شانس خرابی خود پاور یا حتی آسیب رساندن به قطعاتی چون کارت گرافیک و مادربرد، موجب اختلال در عملکرد قطعات کامپیوتر و ناپایداری آنها شود.

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

پروتکشن (Protection) یکی از ویژگی های حائز اهمیت پاورها است و در حالی که اغلب پاورها دارای تعدادی پروتکشن یا قابلیت حفاظتی چون UVP ،OCP ،OVP ،OTP ،OPP و SCP هستند، اما متاسفانه به هیچ عنوان عملکرد آنها در همه پاورها یکسان نیست و در یک پاور می تواند دقیق و موثر باشد اما در پاور دیگری حتی با وجود ذوب شدن قطعات یا کابل ها وارد عمل نشود. بنابراین لزوماً وجود پروتکشن به معنای عملکرد صحیح و دقیق آنها نیست.

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

طبق توضیحات پیشین، یک پاور کامپیوتر خوب باید ضمن برخورداری از توان (قدرت کافی)، ایمن، استاندارد و مطمئن نیز باشد. متاسفانه اغلب پاورهای ارزان و متفرقه یا غیر برند این ویژگی ها را ندارند.

اهمیت قدرت پاور (توان) و پاور چند وات نیاز است؟

همه پاورها دارای یک عدد اسمی بر حسب وات (W) هستند که بیانگر بیشینه توان قابل ارائه توسط پاور است. برای نمونه یک پاور 600 واتی برای استفاده با قطعاتی مناسب است که نهایتاً قدری کمتر از 600 وات مصرف داشته باشند. البته این ایده آل ترین شرایط نیست و باید برای همین قطعات یک پاور قوی تر خریداری کرد.

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

به این ترتیب شما باید بر اساس مصرف قطعات انتخابی‌تان چون کارت گرافیک، پردازنده، فن‌ها و دیگر اجزای یک کامپیوتر، پاور مورد نیاز برای آن را محاسبه کنید. برای نمونه ممکن است سیستم شما با کارت گرافیک GTX 1650 به راحتی با یک پاور 550 واتی کار کند اما با نصب کارت گرافیک RTX 3080 دیگر نتوانید از همان پاور استفاده کنید و به ارتقای پاور کامپیوتر نیاز پیدا کنید.

در همین رابطه بخوانید:

- راهنمای خرید بهترین سیستم های کامپیوترپیشنهادی بر اساس قیمت
- راهنمای خرید بهترین سیستم گیمینگ

بهترین و آسان‌ترین روش برای اینکه بفهمید به پاور چند وات نیاز دارید یا باید پاور چند وات بخرید، استفاده از ابزارهای آنلاین محاسبه توان پاور است. در این ابزارهای آنلاین شما مشخصات قطعات کامپیوتر خود را وارد می‌کند تا میزان مصرف مجوع آنها و پاور مورد نیاز کامپیوتر شما محاسبه شود.

بهتر است از ابزارهای آنلاین محاسبه مصرف و پاور مورد نیاز کامپیوتر سازندگان پاور استفاده کنید. نمونه‌های خوب ابزارهای محاسبه وات پاور در لیست زیر آمده اند:

دقت داشته باشید باید همواره توان پاور انتخابی شما قدری بیشتر از بیشینه مصرف قطعات کامپیوتر شما باشد. برای نمونه اگر مجموع مصرف قطعات کامپیوتر شما به 650 وات می‌رسد، حداقل به پاور 700 واتی نیاز دارید؛ هرچند که حالت مطلوب‌تر 750 تا 850 وات است.

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

با آینده نگری برای اینکه در زمان ارتقاهای بعدی به تعویض پاور نیاز پیدا نکنید، بهتر است همواره بهترین پاور کامپیوتر برای خود که می‌توان پاور قوی‌تری باشد را تهیه کنید. برای نمونه در مثال قبلی یک پاور 850 واتی می‌تواند انتخاب بسیار بهتری باشد. برای اینکه کار شما ساده‌تر شود، پیشنهاد می‌کنیم توان پیوسته پاور انتخابی شما حداقل 10 درصد بیشتر از مجموع مصرف قطعات شما باشد.

با رعایت آنچه که اشاره شد، در بدترین حالت باز هم شما از پاور خود با حداکثر توان آن استفاده نمی کنید که موجب کاهش فشار به قطعات آن و کمک به بهبود طول عمر و پایداری آن می شود. استفاده از پاور در Load پایین تر از 100 درصد باعث بهبود راندمان انرژی هم می شود و بهتر است هرگز پاور شما با تمام توان آن استفاده نشود.

راندمان انرژی یا گواهی 80Plus پاور و اهمیت آن

پاور کامپیوتر در تبدیل برق شهری به برق مستقیم قابل استفاده توسط قطعات کامپیوتر، بخشی از انرژی برق را هدر می‌دهد که غالباً به صورت گرما اتلاف می‌شود. بدیهی است هرچقدر که یک پاور راندمان (Efficiency) انرژی بالاتری داشته باشد، مطلوب‌تر است و ضمن هدر رفتن برق کمتری، گرمای کمتری نیز تولید می کند و عمر بیشتری خواهد داشت.

یک پاور با راندمان انرژی بالاتر موجب کاهش هزینه برق مصرفی و در عین حال کاهش تولید گرما می‌شود. با این حال، اگرچه صرفه جویی در مصرف برق جزء اهداف بسیاری از خریداران نیست، اما برخی دیگر بسیار حائز اهمیت است. همچنین دلایل بسیار مهم دیگری برای خرید یک پاور با راندمان انرژی بالاتر وجود دارد که در ادامه این راهنمای خرید پاور کامپیوتر به مهم ترین آنها خواهیم پرداخت.

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

یکی از راه‌های آسان و سریع برای پی بردن به راندمان انرژی یک منبع تغذیه کامپیوتر، توجه به گواهی 80Plus آن است. گواهی 80Plus که از وایت (White) یا سفید شروع می‌شود و به تیتانیوم می‌رسد، بیانگر میزان راندمان انرژی یک پاور است که بسته به گواهی از 80 درصد شروع می‌شود و به 96 درصد می‌رسد.

هر یک از رنگ های گواهی 80Plus نشان دهده راندمان انرژی در سه لود 20 درصد، 50 درصد و 100 درصد است.

دقت داشته باشید متأسفانه گواهی 80Plus روش مطمئنی برای پی بردن به کیفیت یک پاور نیست. بسیاری از پاورهای ارزان یا متفرقه واقعاً گواهی 80Plus را اخذ نکرده اند و صرفاً سازنده یا برند آنها ادعا می‌کند آن پاور دارای راندمان انرژی منطبق بر گواهی 80Plus ادعایی است. بنابراین نشان 80Plus می تواند به دو صورت رسمی (دارای گواهینامه) و بدون گواهینامه (صرفاً ادعا) باشد.

بدتر اینکه در موارد زیادی سازندگانی که اقدام به اخذ گواهی 80Plus می‌کنند، نمونه‌های دست چین شده یا طلایی پاورهای خود را با قطعات مرغوب و تست شده برای کسب گواهی می‌فرستند اما محصول عرضه شده در بازار همان راندمان انرژی را ندارد. با این وجود گواهینامه 80Plus بهتر از هیچ است و پاورهایی که گواهی 80Plus بالاتر داشته باشند، مطلوب‌تر هستند.

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

ساده‌ترین و پایین‌ترین گواهینامه راندمان انرژی پاور 80Plus سفید یا White است و بالاترین یا بهترین آن Titanium است. خبر خوب اینکه لزوماً به یک پاور Titanium گران قیمت نیاز ندارید و پاورهای گلد (Gold) غالباً از بالاترین ارزش خرید و راندمان مناسب برخوردار هستند.

لیست گواهی های 80 پلاس به شرح زیر است:

  • 80 Plus (White)
  • 80 Plus Bronze
  • 80 Plus Silver
  • 80 Plus Gold
  • 80 Plus Platinum
  • 80 Plus Titanium

با وجود اینکه گواهی 80 پلاس پاور راه مطمئنی برای پی بردن به کیفیت و عملکرد یک پاور نیست، اما پاورهای با راندمان انرژی بالاتر، معمولاً قطعات مرغوب‌تر و طراحی‌های بهتر و پیشرفته‌تری دارند. از همین رو برای سیستم‌های با قطعات مُدرن خرید پاور حداقل گلد (Gold) توصیه می شود شود.

پاورهای بُرنز برای سیستم‌های با قطعات معمولی یا ارزان قیمت مناسب هستند و مشکلی ایجاد نمی‌کنند اما برای قطعات رده بالاتر خرید حداقل یک پاور گلد قویاً پیشنهاد می‌شود. در طرف مقابل مزیت پاورهای با گواهی بالاتر از نظر صرفه جویی در مصرف برق به اندازه اختلاف قیمت آنها نیست و نباید صرفاً با انگیزه کاهش هزینه برق مصرفی برای نمونه یک پاور تیتانیوم خریداری کنید.

در همین رابطه بخوانید:

- راهنمای خرید بهترین All in One آل این وان (بدون کیس یا AiO)
- راهنمای خرید و بهترین کارت‌های گرافیک پیشنهادی بر اساس بر اساس قیمت

دقت داشته باشید ممکن است آزمون 80Plus پاورها با دو ولتاژ 115 ولت یا 230 ولت انجام شده باشد که برای ایران نتایج 230 ولت با ارزش تر است.

شما می‌توانید با مراجعه به این صفحه، داشتن گواهی 80Plus واقعی را برای پاور انتخابی‌تان بررسی کنید. برای نمونه ما مدل پاور GP750B-OCPT را سرچ نمودیم که دست کم نمونه ای از آن توسط کمپانی High Power Electric گواهی 80Plus Platinum اخذ کرده است.

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

متاسفانه هیچ تضمینی وجود ندارد پاوری که شما خریداری می کنید واقعاً مشابه همان نمونه ای باشد که گواهینامه 80Plus اخذ کرده است و از معیاب گواهینامه 80Plus پاور است. برای نمونه ممکن است در محصول نهایی که به فروش می رسد از قطعات ارزان تر با راندمان انرژی پایین تر استفاده شده باشد.

مشخصات پاور کامپیوتر و چگونگی بررسی آن

هر پاور دارای مشخصاتی شامل برند، مدل، توان اسمی، ماژولار یا غیر ماژولار بودن کابل ها و راندمان انرژی است. برای نمونه Enermax MarbleBron 550W یک پاور 550 واتی سری MarbleBron ساخت انرمکس است که با مشاهده جعبه یا مشخصات آن متوجه می‌شویم دارای راندمان انرژی منطبق بر 80PLUS Bronze و طراحی نیمه ماژولار است.

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

پاور 1600 واتی EVGA SuperNOVA 1600 P2 با گواهی PLATINUM

پاورهای ماژولار دارای کابل‌های تماماً جداشدنی هستند و به دلخواه می‌توانید تنها کابل‌های مورد نیاز خود را متصل کنید تا کمتر فضای کیس اشغال شود. در پاورهای نیمه ماژولار تنها برخی کابل‌ها ماژولار هستند. پاورهای غیر ماژولار هم دارای کابل‌های جداشدنی نیستند.

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

همچنین نوع کابل منبع تغذیه کامپیوتر می‌تواند فلت (تخت)، معمولی یا غیر فلت و اسلیو شده (روکش‌دار) باشد. قطر کابل‌های پاور بسیار حائز اهمیت است و باید بدون گرم شدن بیش از حد قادر به عبور شدت جریان بالا باشند که دست کم در پاورهای پرقدرت یا پاورهایی که با کارت‌های گرافیک رده بالا استفاده می‌شوند بسیار حائز اهمیت است. خوشبختانه نیاز نیست قطر کابل‌ها را اندازه گیری کنید و کافی است سراغ یک برند پاور حسابی و یک مدل مطرح بروید.

متاسفانه کیفیت کابل ها و کانکتورهای همه پاورها به یک اندازه خوب نیست اما معمولاً برندهای حسابی پاور از کابل ها و کانکتورهای مطمئن استفاده می کنند.

بهترین برندهای پاور کامپیوتر کدام هستند؟

بسیار مهم و حیاتی است که پاور انتخابی خود را از یک برند معتبر خریداری کنید. پاورهای ساخت برندهای متفرقه و ناشناخته می‌توانند حتی خطرناک باشند. بنابراین حتماً سراغ برندهای معتبر و ترجیحاً بهترین برندهای منبع تغذیه کامپیوتر بروید.

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

از برندهای خارجی معتبر پاور می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • پاور گیگابایت - Gigabyte
  • پاور کُرسیر - Corsair
  • پاور کولرمستر - Cooler Master
  • پاور لیان لی - Lian Li
  • پاور فانتکس - Phanteks
  • پاور سیسونیک - Seasonic
  • پاور سوپرفلاور - Super Flower
  • پاور سلیور استون - Silverstone
  • پاور دیپ کول - Deepcool - Gamer Storm
  • پاور ترمالتیک - Thermaltake
  • پاور بیت فنیکس - Bitfenix
  • پاور بی کوایت - be quiet!
  • پاور ایسوس - ASUS
  • پاور ای دیتا ایکس پی جی - ADATA - XPG
  • پاور انرمکس - Enermax
  • پاور انتک - Antec
  • پاور ام اس آی- MSI
  • پاور اف اس پی - FSP
  • پاور NZXT
  • پاور EVGA

دقت داشته باشید همه پاورهای یک برند لزوماً بهترین نیستند و هر برندی (حتی برندهای معتبر) هم می تواند پاورهای ارزان با قطعات کم کیفیت و رگولاسیون ضعیف داشته باشند و هم پاورهای رده بالا و باکیفیت تولید کنند؛ البته مورد اول در برندهای برتر بازار بسیار کمتر دیده می‌شود و یک برند حسابی غالباً پاورهای مطمئن می سازند که به نسبت هزینه پرداختی قابل قبول است. با این حال بازهم قویاً توصیه می‌شود هرگز از پاورهای متفرقه و غیر استاندارد؛ به ویژه برندهای بی نام و نشان چینی یا برندهای ایرانی متفرقه استفاده نکنید.

در همین رابطه بخوانید:

- بهترین سی پی یو (CPU) های کامپیوتر
- بهترین لپ تاپ های پیشنهادی بر اساس قیمت

در ایران برندهای داخلی پاور متعددی یافت می شود اما در بین آنها تنها گرین (GREEN) قابل توجه است. متاسفانه اطلاعاتی از کیفیت، کارایی یا ایمنی مابقی برندهای ایرانی پاور کامپیوتر در دست نیست. از همین رو خرید پاورهای متفرقه با برندهای ایرانی شدیداً پُرریسک است.

پاور کامپیوتر قدیمی و دلایل نخریدن آن

پاورهای جدید معمولاً از طراحی‌های منطبق بر استانداردهای بروزتر برخوردار هستند و بهتر هستند، از همین رو خرید پاورهای قدیمی متعلق به چند سال قبل به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. اگر محدودیت بودجه دارید بهتر است یک پاور بروز یا دست کم متعلق به بازه گذشته نزدیک چون 2 الی 3 سال خریداری کنید. برای نمونه خرید یک پاور مربوط به 6 سال قبل اصلاً فکر خوبی نیست و شما را از پیشرفت ها، اصلاحات و بهبودهای استانداردهای جدیدتر محروم می کند.

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

البته اگر سراغ پاورهای رده بالا (High End) قدیمی برندهای معتبر بروید، ممکن است هنوز طراحی، توانایی و استانداردهای قابل قبولی داشته باشند؛ هرچند که مطلوب‌ترین حالت ممکن نیست.

متاسفانه در بازار ایران پاورهای جدید برندهای بزرگ و معتبر جهانی غالباً موجود نیستند و به ناچار باید پاورهای قدیمی تر آنها را پیشنهاد کرد.

توجه به نیاز کارت‌های گرافیک جدید (پاور سازگار با 12VHPWR)

کارت گرافیک، پر مصرف‌ترین قطعه کامپیوترهای رده بالا است و باید توجه ویژه ای به نیاز انرژی این قطعه داشت. در عین حال مصرف کارت‌های گرافیک نسل جدید می‌تواند به صورت لحظه‌ای به طرز شدیدی بالا برود که در پاورهای قدیمی موجب فعال شدن پروتکشن حفاظتی OPP و خاموش شدن کامپیوتر می‌شود. این مشکل در پاورهای منطبق بر استانداردهای بروز وجود ندارد و بر اثر افزایش لحظه ای مصرف کارت گرافیک دچار خاموشی نمی شوند.

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

همچنین برخی کارت‌های گرافیک نسل جدید چون سری RTX 40 انویدیا به کانکتور تغذیه جدید 16 پینی 12VHPWR نیاز دارند که در پاورهای قدیمی یافت نمی‌شود. با این حال می‌توان از آداپتور مبدل 8 پینی به 12VHPWR استفاده کرد.

مشکل اینجاست که پاورهای ضعیف می‌توانند با آداپتور مبدل 12VHPWR دچار رفتار ناخواسته شوند و به همین دلیل اگر قصد استفاده از آداپتور تبدیل 12VHPWR را دارید، حتماً یک پاور قوی چون 1000 واتی یا بالاتر را برای سیستم‌های گیمینگ یا مجهز به گرافیک‌های قوی مدنظر قرار بدهید.

OEM پاور چیست و چه اهمیتی دارد؟

در اصل برندهای مختلف منبع تغذیه کامپیوتر خودشان اقدام به تولید پاور نمی‌کنند و محصولات آنها توسط سازندگان دیگری تولید می‌شوند. Great Wall HEC ،CWT ،Gospower ،FSPو Flextronics از جمله OEM های مطرح پاور هستند. برای نمونه پاور Corsair AX1600i در اصل ساخت Flextronics است.

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

دقت داشته باشید یک برند می‌تواند پاور انتخابی خود را به دلخواه ارزان سازی کند یا کیفیت، راندمان انرژی و دقت آن را بر اساس هزینه ساخت و قیمت فروش هدف تغییر بدهد. برای نمونه CWT از پاورهای مرغوب گرفته تا پاورهای به شدت اقتصادی و ارزان قیمت تولید می‌کند و لزوماً نمی توان گفت چون یک پاور ساخت یک سازنده مطرح است، پس هیچ مشکلی ندارد.

در همین رابطه بخوانید:

- راهنمای خرید و بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران
- بهترین هارد اکسترنال پیشنهادی بر اساس ظرفیت و قیمت

در بازار انواع مختلفی پاور وجود دارد که برخی از آنها صرفاً با چسباندن یک برچسب به برند مورد نظر در آمده اند اما برخی دیگری بر پایه پلتفرم های اختصاصی و به شدت بهینه سازی شده هستند. همچنین برخی برندها اقدام به سفارشی سازی و شخصی سازی پلتفرم پاورها می کنند که می تواند با هدف بهبود آنها یا کاهش هزینه تمام شده و ارزان سازی باشد.

در موارد زیادی طراحی یا پلتفرم بکار رفته یک پاور می تواند در برندهای مختلفی مشترک باشد اما در ویژگی هایی چون کیفیت قطعات بکار رفته، طراحی قاب، فن، کابل ها و قیمت گذاری تفاوت چشمگیری داشته باشند. بنابراین نمی توان گفت چون یک پاور توسط یک سازنده مطرح یا معتبر تولید شده است، پس حتماً بی نقص است.

خبر خوب اینکه غالباً برندهای درست و حسابی پاور دست کم در مدل ها و سری های مطرح خود از پلتفرم ها و قطعات مرغوب استفاده می کنند.

معایب پاورهای ارزان و غیر استاندارد چیست؟

توان اسمی یا واتیج نباید تنها معیار شما در انتخاب پاور باشد، زیرا یک پاور پرقدرت اما با طراحی ضعیف و قطعات نامرغوب می‌تواند دردسرساز شود. برای نمونه میزان رپیل، فعال شدن غیر هنگام پروتکشن ها، داغ شدن کابل‌ها به دلیل ضخامت ناکافی و ناتوانی در تأمین شدت جریان کافی می‌تواند به دردسر تبدیل شود یا حتی به خرابی و سوختن قطعات کامپیوتر شما بیانجامد. در این راهنمای خرید پاور کامپیوتر به هیچ عنوان به دنبال پاورهای بی نام و نشان و غیر استاندارد نگردید؛ چرا که تلاش شده از میان بهترین برندها و پاورها که سابقه و کیفیت مناسبی دارند پیشنهاد شود.

باید حواستان باشد برخی برندهای کم نام و نشان یا حتی ناشناخته را می‌توان در بازار یافت که ادعای تولید بهترین پاور کامپیوتر با ارزان‌ترین قیمت را دارند ولی باید توجه داشت که این ادعا بیشتر به مثابه تله‌ای است که کاربران با اطلاعات کمتر را گرفتار خود خواهد کرد. برای نمونه ممکن است یک پاور دارای کابل های فول ماژولار، نورپردازی RGB و طراحی چشم نواز باشد اما از نظر فنی در سطح بسیار نامطلوبی قرار بگیرد.

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

عیب بزرگ و غیر قابل چشم پوشی پاورهای متفرقه یا غیر استاندارد، رگلاسیون ضعیف است که باعث می شود ولتاژهای خروجی در بازه مجاز نگه داشته نشوند. بدیهی است ولتاژ بیش از حد مجاز می تواند موجب خرابی قطعات شود و ولتاژ بیش از حد پایین هم می تواند باعث ناپایداری سیستم شود.

یکی دیگر از عیب های پاورهای غیر استاندارد و متفرقه، عدم وجود مدار محافظ موثر در برابر جریان هجومی اولیه (Inrush current) است. هنگامی که یک پاور به برق زده می شود، در لحظات اولیه جریان بالایی از برق کشی ساختمان می کشد تا خازن های bulk خود را شارژ کند. مشکل آنجاست که اگر این جریان کشی بیش از حد بالا باشد، موجب فیوز زدن کنتور برق یا اختلال در عملکرد وسایل دیگر می شود. برای نمونه ممکنه است چراغ های ساختمان برای لحظه ای کم نور شوند یا محافظ وسایل مختلف را تحریک کند.

همچنین جریان کشیدن بیش از حد یک پاور در زمان وصل شدن به برق می تواند به خود اجزای داخلی خود پاور لطمه بزند. به همین دلیل اغلب پاورها دارای مدار محافظتی در برابر Inrush current هستند که عملکرد و کارایی آن کاملاً به طراحی اصولی و بکارگیری قطعات مناسب بستگی دارد. متاسفانه در پاورهای متفرقه یا غیر استاندارد اغلب این مدار کارآمد نیست و به طرز ابتدایی تعبیه شده اند.

بخش دیگری از مدار محافظتی اولیه پاورها، محافظت در برابر جریان بالا (Surge) است که می تواند ناشی از صاعقه یا نوسان های خود شبکه توزیع برق باشد. عملکرد و کیفیت این مدار نیز در پاورهای غیر استاندارد قابل بحث است.

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

یک پاور می‌تواند ساخت یک سازنده بزرگ با طراحی استاندارد باشد اما نواقص یا رفتارهای غیر عادی داشته باشد.

همچنین نویز فن پاورهای ارزان قیمت یا اقتصادی می‌تواند بالا باشد یا ظرف مدت کوتاهی مستهلک شود و آلودگی صوتی زیادی تولید کند. نوع یاتاقان بکار رفته در فن پاور می‌تواند طول عمر آنها را تا حد زیادی نشان دهد. فن‌های با یاتاقان Sleeve کم عمر بوده و زود دچار آلودگی صوتی می‌شوند. فن‌های FDB هم بهترین هستند.

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

در خصوص پاورهای ارزان قیمت و متفرقه توان اسمی آنها می‌تواند واقعی نباشد و لزوماً یک پاور 600 واتی ارزان قیمت قادر به تأمین پیوسته توان 600 وات نیست.

پاورهای استاندارد باید قادر باشند توان اسمی خود را به طور پیوسته (بی وقفه) تأمین می‌کنند. برای مثال یک پاور 600 واتی استاندارد باید واقعاً قادر باشد حداقل 600 وات را ساعت ها بی وقفه تأمین کند. همچنین معمولاً پاورهای متفرقه یا غیر استاندارد فاقد حرارت گیر برای قطعات کلیدی هستند که شانس خرابی را بالا می برد.

به همین دلیل تاکید داریم دست کم برای قطعات گران قیمت یا رده بالا از یک پاور مرغوب و معتبر استفاده کنید تا دچار مشکلات یا حتی خسارت‌های هنگفت نشوید. شاید پاورهای ارزن قیمت و متفرقه در صورت استفاده با قطعات ضعیف و ارزان مشکلی ایجاد نکنند اما بدون شک برای قطعات پرمصرف‌تر و قوی‌تر ریسک جدی هستند.

آنچه که گفته شد به هیچ عنوان شامل پاورهای متفرقه و غیر استاندارد نمی شود و خرید آنها اشتباه بزرگی است.

اهمیت کیفیت خازن های پاور

خازن ها یکی از قطعات کلیدی و تاثیر گزار بر روی بسیاری از خصیصه های یک پاور و همچنین طول عمر آن هستند. برای نمونه کیفیت و ظرفیت خازن های یک پاور تاثیر مستقیمی بر میزان نویز، ریپل، پایایی و Hold-Up Time آن دارد. همچنین کیفیت خازن های بکار رفته در طول عمر پاور بسیار موثر است.

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

بهترین نوع خازن های پاور معمولاً ژاپنی بوده و قادر به کار کردن در دمای تا 105 درجه سانتی گراد هستند. در طرف مقابل خازن های چینی یا تایوانی می توانند بسیار کم کیفیت و کم دوام باشند.

با توجه به اهمیت کیفیت خازن های بکار رفته در منبع تغذیه کامپیوتر، معمولاً برندهای پاور از عباراتی چون خازن های 105 درجه، خازن های ژاپنی و نظیر آنها استفاده می کنند.

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

دقت داشته باشید در موارد زیادی اشاره برندها صرفاً به بخشی از خازن ها است و لزوماً همه خازن های بکار رفته در پاور ژاپنی یا با توانایی کار در دمای تا 105 درجه نیستند. از همین رو مطلوب ترین حالت بکارگیری خازن های تماماً مرغوب ژاپنی است.

از خازن های مرغوب و درجه یک پاور می توان برندهای زیر را برشمرد:

  • Rubycon
  • Nichicon
  • Chemi-Con (Nippon Chemi-Con)
  • Sanyo-Suncon
  • Hitachi
  • Panasonic
  • ELNA

دقت داشته باشید سازندگان فوق محصولات متنوعی دارند و لزوماً همه خازن های آنها به یک اندازه مرغوب نیست. با این وجود معمولاً بهترین خازن های پاور را می سازند.

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

بدیهی است در پاورهای ارزان قیمت تا میان رده خبری از خازن های تمام ژاپنی یا درجه یک نباشد اما لزوماً به معنای استفاده از خازن های بی کیفیت نیست و غالباً برندهای معتبر پاور از خازن های با کیفیت و طول عمر قابل قبول استفاده می کنند.

در همین رابطه بخوانید:

- راهنمای خرید و بهترین کارت گرافیک های لپ تاپ
- راهنمای خرید و بهترین مانیتورهای پیشنهادی بر اساس قیمت

خازن های بی کیفیت نقش کلیدی در خرابی پاورها دارند و بخش عمده ای از مشکلات پاورها ناشی از خرابی خازن های آنها است.

Hold-Up Time پاور چیست و اهمیت آن

یکی از خصیصه‌های مهم هر پاور، هلد آپ تایم است. به بیان ساده Hold-Up Time نشانگر مدت زمانی است که یک پاور در صورت نوسان یا قطع برق شهری می‌تواند بدون مشکل و افت ولتاژهای خروجی به کار خود ادامه بدهد و خاموش نشود.

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

مدت زمان Hold-Up پاور ارتباط مستقیمی با ظرفیت خازن‌های Bulk یا همان خازن‌های بزرگ داخل پاور دارد و باید ظرفیت آنها با توان پاور تناسب داشته باشد.

در صورتی که Hold-Up Time یک پاور پایین‌تر از حد استاندارد باشد، ممکن است با برق پر نوسان بیش از حد معمول دچار اختلال و خاموشی شود. در طرف مقابل اگر برق شهری شما نوسان زیادی دارید، باید به دنبال پاورهایی با زمان Hold-Up بالا باشید.

همچنین اگر Hold-Up پاور پایین‌تر از حد استاندارد 16 میلی ثانیه باشد، ممکن است حتی با وجود استفاده از UPS، در زمان نوسان و قطعی برق کامپیوتر شما خاموش شود، زیرا پاور قادر نیست در فاصله سویچ از برق شهری به UPS روشن یا پایدار بماند.

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

متأسفانه بسیاری از برندهای متفرقه پاور با هدف کاستن از هزینه‌ تولید، از ظرفیت کافی برای خازن‌های bulk استفاده نمی‌کنند که نتیجه آن Hold-Up پایین‌تر از حد استاندارد است. از همین رو توصیه می‌شود اگر با برق پر نوسان روبرو هستید یا از UPS استفاده می‌کنید، حتماً یک پاور معتبر با زمان Hold-Up استاندارد یا ترجیحاً بالاتر تهیه کنید.

معرفی بهترین پاور (منبع تغذیه) های کامپیوتر موجود در بازار ایران (2022)

در کنار راهنمای خرید پاور، ما در شهر سخت افزار به معرفی بهترین پاورهای بازار ایران هم می پردازیم تا بر اساس نیاز و بودجه بتوانید بهترین پاور مورد نیازتان را انتخاب کنید.

ما در هر بخش یک پاور پیشنهادی و یک جایگزین پیشنهاد کرده ایم که پاور جایگزین می تواند گران تر اما بهتر باشد. همچنین شما می توانید در انتهای راهنمای خرید منبع تغذیه کامپیوتر در بخش کامنت ها راهنمایی و مشاوره خرید منبع تغذیه کامپیوتر دریافت کنید.

بهترین پاور ارزان 450 واتی
پاور 450 واتی ارزان GREEN GP450A-ECO Rev3.1

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

  • توان پیوسته: 450 وات
  • سازگار با استاندارد: ATX V2.31
  • راندمان انرژی: منطبق بر 80Plus White
  • کابل‌ها: غیر ماژولار تخت

به عنوان اولین محصول در راهنمای خرید پاور کامپیوتر شهر سخت‌افزار به شما محصولی از برند ایرانی گرین را معرفی می‌کنیم. اگر به دنبال بهترین پاور کامپیوتر ارزان برای قطعات قدیمی یا ضعیف می‌خواهید، سری GP450A-ECO Rev3.1 گرین انتخابی خوبی است. این پاورها در داخل خود ایران تولید می‌شوند و طبیعتاً دلیل انتخاب آنها قیمت پایین، داشتن گارانتی و مشخصات قابل قبول است.

شما می‌توانید پاور گرین 450 واتی ECO Rev3.1 را برای سیستم‌هایی با پردازنده رده پایین و گرافیک نهایتاً GT 1030 استفاده کنید. بدیهی است استفاده از پاور ارزان برای قطعات حساس و گران قیمت چون هارد دیسک‌ها و اس اس دی‌های حاوی داده‌های با ارزش پیشنهاد نمی‌شود.

راندمان انرژی پاورهای سری ECO گرین و رویژن 3.1 آنها 80 پلاس (پایه) اعلام شده است و مشخصات خوب و گارانتی بلند مدت دارند. همچنین شما می‌توانید از پاورهای گرین سری ECO برای ارتقای پاور سیستم‌های قدیمی یا جایگزین کردن پاورهای معیوب استفاده کنید.

پیشنهاد دوم: Antec CSK 450

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

  • توان پیوسته: 450 وات
  • سازگار با استاندارد: ATX V2.31
  • راندمان انرژی: گواهینامه 80Plus Bronze
  • کابل‌ها: غیر ماژولار تخت

با قدری افزایش بودجه می‌توان سراغ منبع تغذیه کامپیوتر 450 واتی Antec CSK 450 از برند جهانی و معتبر انتک رفت که گواهی 80 پلاس برنز و کابل‌های تمام تخت دارد. بنابراین اگر بودجه‌تان به پاور انتک CSK 450 می‌رسد، انتخاب بهتری است. شما می‌توانید از پاور Antec CSK 450 با قطعات بروز اما کم مصرف استفاده کنید.

بهترین پاور 500 واتی ارزان برای کامپیوتر
پاور 500 واتی ارزان FSP HYDRO PRO 500W

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

  • توان پیوسته: 500 وات
  • سازگار با استاندارد: ATX V2.52 - EPS12 V2.92
  • راندمان انرژی: گواهینامه 80Plus Bronze
  • کابل‌ها: غیر ماژولار تخت

در صورتی که یک منبع تغذیه کامپیوتر 500 واتی ارزان برای سیستم‌های خانگی، کاری یا حتی گیمینگ می‌خواهید، انتخاب‌های زیادی از برندهای معتبر خارجی وجود دارد. پاور پیشنهادی ما FSP HYDRO PRO 500W است. این پاور از گواهی 80 پلاس برنز و کابل‌های نیمه ماژولار در کنار قطعات نسبتاً مرغوب و فن کم صدا بهره می‌برد.

پاور FSP HYDRO PRO 500W برای سیستم‌های گیمینگ با قطعات رده پایین نیز قابل استفاده است.

پیشنهاد دوم: GREEN GP530A-EUD

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

  • توان پیوسته: 530 وات
  • سازگار با استاندارد: ATX V2.4
  • راندمان انرژی: منطبق بر 80Plus Bronze
  • کابل‌ها: غیر ماژولار تخت

پیشنهاد دوم ما در همین رده پاور 530 واتی گرین GP530A-EUD است که طبق ادعای گرین دارای راندمان انرژی منطبق بر گواهی 80 پلاس برنز است. مسلماً این PSU نمی‌تواند بهترین پاور کامپیوتر برای سیستم‌های خانگی باشد ولی اگر به دنبال تعادل خوبی بین قیمت و کارایی هستید، GP530A-EUD یک گزینه بسیار مناسب باشد. این پاور نیز از قطعات با کیفیت قابل قبول برخوردار است اما مدل FSP طراحی منطبق بر استانداردهای بروزتر و گواهی راندمان دارد. در مجموع هر دو پاور در این رده قیمتی جزء پاورهای خوش قیمت و استاندارد هستند.

بهترین پاور 550 واتی گیمینگ ارزان
پاور کامپیوتر 550 واتی گیمینگ GREEN GP550A-UK PLUS

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

  • توان پیوسته: 550 وات
  • سازگار با استاندارد: ATX V2.4
  • راندمان انرژی: منطبق بر 80Plus Gold
  • کابل‌ها: غیر ماژولار تخت

یک پاور 550 واتی برای بسیاری از سیستم‌های گیمینگ رده پایین پاسخگو است. در بین پاورهای 550 واتی پیشنهاد ما مدل‌های گلد است. پیشنهاد اول ما پاور گرین مدل GP550A-UK PLUS است. این پاور از راندمان انرژی منطبق بر 80 پلاس گلد، کابل‌های تخت و قطعات مرغوب بهره می‌برد که در این رده قیمتی ارزش خرید بالایی دارد.

پاور GP550A-UK PLUS گرین به خوبی از عهده قطعات گیمینگ میان رده بر می‌آید و یک پاور خوب و قابل اتکا با گارانتی بلند مدت است. می‌توان اینطور گفت که این پاور بهترین پاور کامپیوتر گیمینگ ارزان قیمت و مناسب برای کاربرانی است که گیمینگ را نه در رده هاردکور، بلکه در رنج متوسط این حوزه دنبال می‌کنند و برنامه‌ای برای هزینه‌های بسیار بالا ندارند.

پیشنهاد دوم: EVGA SuperNOVA 550 GA

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

  • توان پیوسته: 550 وات
  • سازگار با استاندارد: اعلام نشده
  • راندمان انرژی: گواهینامه 80Plus Gold
  • کابل‌ها: ماژولار تخت

منبع تغذیه کامپیوتر پیشنهادی 550 واتی دوم ما EVGA SuperNOVA 550 GA است. این پاور جزء محصولات خوش قیمت و پرفروش برند خوش‌نام EVGA است و از طراحی بهینه، قطعات مرغوب، خازن های تماماً ژاپنی و کابل‌های تمام ماژولار در کنار طراحی فنی پیشرفته بهره می‌برد.

پاور گیمینگ EVGA SuperNOVA 550 GA از نظر قطعات بکار رفته، نویز فن، طراحی و اندازه نیز وضعیت بسیار مطلوبی دارد. تنها عیب پاور EVGA در مقایسه با گرین، نداشتن گارانتی است. این پاور قادر به کار در دمای 50 درجه سانتی گراد است.

بهترین پاور کامپیوتر مخصوص بازی 700 واتی
پاور 700 واتی میان رده GREEN GP700B-HP EVO

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

  • توان پیوسته: 700 وات
  • سازگار با استاندارد: ATX V2.52
  • راندمان انرژی: منطبق بر 80Plus Gold
  • کابل‌ها: نیمه ماژولار تخت

اولین PSU با نورپردازی RGB در راهنمای خرید پاور کامپیوتر این دوره ما، در بین پاورهای 700 واتی ارزان قیمت قرار گرفته و از برند گرین است. پاور GP700B-HP EVO گرین گیمر پسند است و از طراحی نسبتاً زیبا با فن RGB بهره می‌برد. با این حال تمام ماژولار نیست.

پاور گرین GP700B-HP EVO دارای راندمان انرژی منطبق بر 80 پلاس گلد است و با برخورداری از قطعات مرغوب و طراحی بهینه، برای سیستم‌های گیمینگ میان رده انتخاب بسیار خوبی است.

دقت داشته باشید پاورهای 650 الی 750 واتی برای بسیاری از سیستم‌های گیمینگ غیر رده بالا کافی هستند و ارزش خرید بالایی دارند.

پیشنهاد دوم: MSI MPG A650GF

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

  • توان پیوسته: 650 وات
  • سازگار با استاندارد: اعلام نشده
  • راندمان انرژی: گواهینامه 80Plus Gold
  • کابل‌ها: ماژولار تخت

انتخاب دیگر شما می‌تواند منبع تغذیه کامپیوتر MSI MPG A650GF با گواهی گُلد باشد. این پاور ام اس آی دارای راندمان انرژی با گواهی گُلد، طراحی تمام ماژولار، کابل‌های تخت، خازن های تماماً ژاپنی و طراحی فنی مُدرن است. با این حال ام اس آی در بازار پاور یک برند تازه وارد محسوب می‌شود و برای اثبات خود به زمان نیاز دارد.

بهترین پاور 750 واتی کامپیوتر مناسب گیمینگ
پاور 750 واتی میان رده Antec NE750G M

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

  • توان پیوسته: 750 وات
  • سازگار با استاندارد: ATX V2.4
  • راندمان انرژی: گواهینامه 80Plus Gold
  • کابل‌ها: ماژولار تخت

پاورهای 700 تا 750 واتی گزینه بسیار خوبی برای سیستم‌های گیمینگ هستند و جز کارت‌های گرافیک پرچم‌دار یا رده بالا، تقریباً از عهده ترکیب بسیاری از کارت‌های گرافیک گیمینگ میان رده با پردازنده‌های رده بالا بر می‌آیند.

پاورهای 700 یا 750 واتی متعددی با راندمان و گواهی مختلف در دسترس هستند که یکی از نمونه‌های خوش قیمت آنها Antec NE750G M از برند پاور انتک است. این منبع تغذیه کامپیوتر انتک از طراحی فنی مُدرن با قطعات مرغوب، کابل‌های تمام ماژولار و گواهی راندمان انرژی 80 پلاس گلد و قابلیت توقف هوشمند فن برخوردار است. البته این بهترین پاور 750 واتی نیست.

منبع تغذیه کامپیوتر Antec NE750G M یک انتخاب مطمئن برای سیستم‌های مُدرن یا مجهز به قطعات گران قیمت است؛ هرچند که برای کارت‌های گرافیک رده بالا پاسخگو نیست.

پیشنهاد دوم: CORSAIR RM750

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

  • توان پیوسته: 750 وات
  • سازگار با استاندارد: ATX V2.52 - EPS12V v2.92
  • راندمان انرژی: گواهینامه 80Plus Gold
  • کابل‌ها: ماژولار تخت

پاور پیشنهاد دوم ما با افزایش بودجه، CORSAIR RM Series RM750 از برند خوش‌نام کُرسیر است. این پاور از طراحی فنی بسیار خوب، قطعات مرغوب، رندمان انرژی گُلد و طراحی تمام ماژولار برخوردار است و یک انتخاب قابل اتکا برای سال‌ها استفاده است.

شما می‌توانید از منبع تغذیه کامپیوتر CORSAIR RM750 برای سیستم‌های گیمینگ، مجهز به قطعات رده بالا و گران قیمت استفاده کنید. البته آنچه که گفته شد مشروط بر انطباق با مصرف سیستم شما است.

بهترین پاور 750 واتی کامپیوتر رده بالا
پاور 750 واتی حرفه‌ای GREEN GP750B-OCPT V2.0

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

  • توان پیوسته: 750 وات
  • سازگار با استاندارد: ATX V2.4
  • راندمان انرژی: گواهینامه 80Plus Platinum
  • کابل‌ها: ماژولار تخت

در صورتی که یک پاور 750 واتی خوب با راندمان انرژی پلاتینیوم و طراحی و قطعات مرغوب‌تر از پاورهای گلد می‌خواهید، پاور GP750B-OCPT V2.0 گرین گزینه خوبی است. این پاور از طراحی تمام ماژولار، کابل‌های مرغوب و قطعات بادوام بهره می‌برد. همچنین مشخصات فنی پلتفرم بکار رفته در پاور GP750B-OCPT V2.0 گرین بسیار راضی کننده است.

البته طراحی ظاهری منبع تغذیه کامپیوتر GP750B-OCPT V2.0 چندان دل‌چسب نیست. در هر صورت GP750B-OCPT V2.0 گرین یک پاور خوب برای قطعات مُدرن است. شما می‌توانید از پاور گرین مدل GP750B-OCPT V2.0 برای سیستم‌های گیمینگ و قطعات گران قیمت استفاده کنید. شاید با اندکی ارفاق نیز بتوانیم بگوییم که GP750B-OCPT V2.0 بهترین پاور کامپیوتر مناسب اورکلاکینگ در سطوح متوسط رو به بالاست که تعادل قیمتی خوبی بین کارایی در ارائه فاکتورهای لازم این زمینه و قیمت را به صورت همزمان فراهم می‌کند.

پیشنهاد دوم: ANTEC NE750

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

  • توان پیوسته: 750 وات
  • سازگار با استاندارد: ATX V2.4
  • راندمان انرژی: گواهینامه 80Plus Platinum
  • کابل‌ها: فول ماژولار تخت

پیشنهاد دوم ما پاور 750 واتی ANTEC NE750 با گواهی 80 پلاس پلاتینیم است. این پاور طراحی و قطعات بسیار خوبی دارد که برای سال‌ها استفاده قابل اتکا خواهد بود. پاور 750 واتی انتک سری NE750 گواهینامه راندمان انرژی PLATINUM و خازن های تماماً ژاپنی دارد.

در مجموع NeoECO PLATINUM 750W انتک یک منبع تغذیه کامپیوتر مرغوب تمام ماژولار پلاتینیوم است.

بهترین پاور 850 واتی کامپیوتر رده بالا
پاور 850 واتی حرفه‌ای SilverStone DA850

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

  • توان پیوسته: 850 وات
  • سازگار با استاندارد: اعلام نشده
  • راندمان انرژی: گواهینامه 80Plus Gold
  • کابل‌ها: فول ماژولار تخت

پاورهای 800 تا 850 واتی برای طیف وسیعی از قطعات میان رده تا رده بالا پاسخگو هستند و انتخاب بهتری برای سیستم‌های گیمینگ محسوب می‌شوند. شما می‌توانید بسته به بودجه پاورهایی با گواهی گلد تا پلاتینیوم خریداری کنید که شاید به راحتی بتوان در این رده بهترین پاور کامپیوتر مخصوص گروه‌های مختلف کاربران حرفه‌ای را نیز شناسایی کرد. به همین دلیل ما در راهنمای خرید پاور کامپیوتر این ماه، یک گزینه بسیار خوب برای این توان در نظر گرفته‌ایم.

اولین منبع تغذیه پیشنهادی 850 واتی ما SilverStone DA850 از برند خوش‌نام سیلور استون است. این پاور از طراحی جمع و جور، قطعات مرغوب، کابل‌های تمام ماژولار، فن کم صدا و بادوام در کنار گواهی 80 پلاس گلد برخوردار است و به راحتی برای سیستم‌های گیمینگ پیشنهاد می‌شود.

منبع تغذیه کامپیوتر SilverStone ابعاد کوچکی هم دارد و فضای کمی اشغال می‌کند.

پیشنهاد دوم: DeepCool DQ850-M-V2L

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

  • توان پیوسته: 850 وات
  • سازگار با استاندارد: ATX V2.31
  • راندمان انرژی: گواهینامه 80Plus Gold
  • کابل‌ها: فول ماژولار تخت

پیشنهاد دوم ما پاور دیپ کول مدل DeepCool DQ850-M-V2L است. منبع تغذیه کامپیوتر دیپکول DQ850-M-V2L دارای راندمان انرژی و گواهی 80 پلاس گلد، طراحی تمام ماژولار، قطعات و کیفیت ساخت خوب است.

پاور 850 واتی DQ850-M-V2L دیپکول برای سیستم‌های گیمینگ پیشنهاد می‌شود. البته دیپکول یک برند پاور درجه یک محسوب نمی‌شود و برندهای بهتری هم وجود دارند که سیلوراستون نمونه‌ای از آنها است.

بهترین پاور 850 واتی کامپیوتر حرفه‌ای
پاور 850 واتی حرفه‌ای ANTEC NE850 Platinum

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

  • توان پیوسته: 850 وات
  • سازگار با استاندارد: ATX V2.4
  • راندمان انرژی: گواهینامه 80Plus Platinum
  • کابل‌ها: فول ماژولار تخت

در صورتی که یک پاور 850 واتی پلاتینیوم می‌خواهید، پاور پیشنهادی ما NE850 Platinum از برند انتک است. این پاور یک محصول تمام ماژولار با گواهی راندمان انرژی پلاتینیوم، قطعات مرغوب و بادوام و قیمت مناسب است.

انتک معمولاً پاورهای بسیار خوبی عرضه می‌کند که سری‌های NE جزء خوش قیمت‌های آنها هستند و ارزش خرید بالایی دارند. البته با هزینه بیشتر پاورهای بهتری هم وجود دارد.

پیشنهاد دوم: GREEN GP850B-OCPT V2.0

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

  • توان پیوسته: 850 وات
  • سازگار با استاندارد: ATX V2.4
  • راندمان انرژی: گواهینامه 80Plus Platinum
  • کابل‌ها: فول ماژولار تخت

پیشنهاد دوم ما پاور گرین GP850B-OCPT V2.0 است. این مدل نیز یک منبع تغذیه کامپیوتر تمام ماژولار با راندمان انرژی منطبق بر 80 پلاس پلاتینیوم، قطعات مرغوب و طراحی تقریباً مُدرن است. این پاور برای قطعات پرمصرف و گران قیمت قابل اعتماد است.

پاور گرین پلاتنیویم کابل های مرغوب، خازن های ژاپنی و فن با یاتاقان بادوام هم دارد.

FSP HYDRO PTM PRO 1000W جایگزین GP1050B-OCDG گرین گرانتره و Corsair RMx RM1000x-

بهترین پاور 1000 واتی کامپیوتر گیمینگ
پاور 1000 واتی گیمینگ FSP HYDRO PTM PRO 1000W

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

  • توان پیوسته: 1000 وات
  • سازگار با استاندارد: ATX V2.52 - EPS 12 v2.92
  • راندمان انرژی: گواهینامه 80Plus Platinum
  • کابل‌ها: فول ماژولار تخت

اگر بخواهید از پاور سیستم شما با لود و فشار زیاد استفاده نشود، برای سیستم‌های گیمینگ رده بالا پاورهای 1000 واتی پیشنهاد می‌شود. البته برای قطعات پرچم‌دار چون کارت گرافیک RTX 4090 به پاورهای 1200 واتی نیاز پیدا می‌کنید.

FSP HYDRO PTM PRO 1000W یک منبع تغذیه کامپیوتر 1000 واتی خوش قیمت از یک برند خوش‌نام است. این پاور 1000 واتی دارای طراحی ماژولار، قطعات مرغوب، طراحی بهینه و گواهی راندمان انرژی 80 پلاس Platinum است.

پاور 1000 واتی FSP HYDRO PTM PRO یک محصول باکیفیت و خوش ساخت با ایمنی و اطمینان بالا برای قطعات گران قیمت است.

پیشنهاد دوم: Corsair RM1000x

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

  • توان پیوسته: 1000 وات
  • سازگار با استاندارد: ATX V2.4 - EPS 12 v2.92
  • راندمان انرژی: گواهینامه 80Plus Platinum
  • کابل‌ها: فول ماژولار تخت

پاور پیشنهادی 1000 واتی دوم ما Corsair RM1000x با کیفیت ساخت و دقت رگولاسیون مثال زدنی است. این پاور یک انتخاب عالی برای سیستم‌های گیمینگ و قطعات گران قیمت و رده بالا است.

پاور کورسیر Corsair RM1000x دارای گواهی راندمان انرژی 80 پلاس گلد، طراحی شکیل با کابل‌های تمام ماژولار، فن کم صدا و طول عمر بالا است و می‌تواند یکی از انتخاب‌های استاندارد و رده بالای راهنمای خرید پاور کامپیوتر این دوره باشد.

بهترین پاور 1000 واتی کامپیوتر حرفه ای
پاور 1200 واتی رده بالا Silverstone SST-ST1000-PT

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

  • توان پیوسته: 1000 وات
  • سازگار با استاندارد: اعلام نشده
  • راندمان انرژی: گواهینامه 80Plus Platinum
  • کابل‌ها: فول ماژولار تخت

اگر به دنبال یک منبع تغذیه کامپیوتر 1000 واتی با گواهی 80 پلاس پلاتینیوم هستید، ما Silverstone Strider Platinum SST-ST1000-PT را پیشنهاد می‌کنیم.

ST1000-PT سیلوراستون یک پاور مرغوب با فن کم صدا و قوی، کابل‌های باکیفیت، طراحی پیشرفته و رگولاسیون خوب است که آن را به گزینه مناسبی برای قطعات رده بالا تبدیل می‌کند. همچنین این پاور انبوهی از کانکتورهای پر کاربرد دارد. از مزایای این پاور می توان راندمان انرژی بالا، توانایی کار در دمای بالا و فشار نیاوردن به برق کشی ساختمان را برشمرد. البته پاورهایی با رگولاسیون و پروتکشن های دقیق تر هم وجود دارند که پاور بعدی یکی از آنها است.

پیشنهاد دوم: Corsair HX1000

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

  • توان پیوسته: 1000 وات
  • سازگار با استاندارد: ATX V2.4 - EPS 12 v2.92
  • راندمان انرژی: گواهینامه 80Plus Platinum
  • کابل‌ها: فول ماژولار تخت

پاور پیشنهادی 1000 واتی دیگر ما Corsair HX1000 است. این یک پاور خوش نام و پرفروش با طراحی عالی و قطعات بسیار مرغوب است که با خیال آسوده می‌توانید روی آن حساب باز کنید. پاور کورسیر بسیار بهتر از نمونه سیلیوراستون است و برای قطعات گران قیمت، اورکلاک شده یا گیمینگ پیشنهاد می شود.

در ساخت این پاور از خازن های تمام ژاپنی، پلتفرم به شدت پیشرفته و بهینه در کنار فن و کابل های مرغوب استفاده شده و یک با یک پاور تمام عیار روبرو هستیم که برخی آن را بهترین پاور کامپیوتر بازار در رده 1000 وات می‌دانند.

بهترین پاور 1200 واتی کامپیوتر حرفه ای
پاور 1200 واتی قوی GREEN GP1200B-OCDG

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

  • توان پیوسته: 1200 وات
  • سازگار با استاندارد: ATX V2.4
  • راندمان انرژی: گواهینامه 80Plus Platinum
  • کابل‌ها: فول ماژولار تخت

در صورتی که پاور 1200 واتی رده بالا می‌خواهید، GP1200B-OCDG گرین یک گزینه خوب است. این منبع تغذیه کامپیوتر از طراحی دیجیتال در بخش پایش و کنترل رگولاسیون برخوردار است و عملکرد بسیار خوبی در رگولاسیون دارد. البته قابلیت های موسوم به PC Link برای متصل شدن به کامپیوتر و پایش و نظارت نرم افزاری ندارد.

همچنین طراحی، قطعات بکار رفته و کیفیت مونتاژ پاور گرین مدل GP1200B-OCDG بسیار بالا است و با یک پاور رده بالا با راندمان انرژی و گواهی 80 پلاس پلاتینیوم روبرو هستیم. این پاور از طریق یک شرکت ثالث گواهی 80 پلاس پلاتینیوم گرفته است. پاور گرین GP1200B-OCDG گارانتی بلند مدت هم دارد که تا حد زیادی خیال خریداران را آسوده می‌کند.

پیشنهاد دوم: Corsair HX Series HX1200

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

  • توان پیوسته: 1200 وات
  • سازگار با استاندارد: ATX V2.4 - EPS 12 v2.92
  • راندمان انرژی: گواهینامه 80Plus Platinum
  • کابل‌ها: فول ماژولار تخت

پیشنهاد دوم و گران قیمت‌تر ما Corsair HX Series HX1200 با عملکرد و کیفیت بسیار عالی است. این پاور تقریباً از هر نظر عملکرد ممتازی دارد و جزء بهترین پاورها است. البته HX1200 قدری قدیمی بوده و مدل‌های جدیدتری هم عرضه شده‌اند اما هنوز یکی از بهترین پاورها است.

این مدل یک پاور درجه یک است که با خیال آسوده می توانید در هر شرایطی قطعات گران قیمت و پرمصرف خود را به آن بسپارید.

بهترین پاور 1500 واتی برای کامپیوتر
پاور 1500 واتی قوی CORSAIR HX1500i

راهنمای خرید بهترین پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر موجود در بازار ایران (پاییز 1401)

  • توان پیوسته: 1500 وات
  • سازگار با استاندارد: ATX V2.52 - EPS 12 v2.92
  • راندمان انرژی: گواهینامه 80Plus Platinum
  • کابل‌ها: فول ماژولار تخت

در نهایت اگر یک منبع تغذیه کامپیوتر قوی 1500 واتی می‌خواهید، ما یک پیشنهاد داریم و آن CORSAIR HX1500i با راندمان تیتانیوم است. CORSAIR HX1500i یک پاور رده بالا با قطعات مرغوب و طراحی پیشرفته است که جزء بهترین پاورهای 1500 واتی محسوب می‌شود. البته پاورهای بهتر و گران‌تری با گواهی تیتانیوم هم وجود دارند که CORSAIR AX1600i نمونه عالی از آنها است اما متأسفانه در بازار ما یافت نمی‌شوند.

به هر جهت منبع تغذیه کامپیوتر 1500 واتی CORSAIR HX1500i بهترین پاور کامپیوتر بازار با واتیج بالا یا حداقل یکی از بهترین پاورهای با واتیج بالاست که می‌تواند برای سیستم‌های گیمینگ، اورکلاک شده یا ورک استیشن پرمصرف مورد استفاده قرار بگیرد.

پرسش های رایج درباره خرید پاور یا منبع تغذیه کامپیوتر

در ادامه راهنمای خرید پاور کامپیوتر به برخی از رایج ترین و پرتکرار ترین پرسش ها درباره خرید پاور و انتخاب بهترین پاور به طور کوتاه پاسخ داده ایم. شما می توانید در بخش نظرها مشاوره خرید پاور و راهنمایی رایگان دریافت کنید.

چگونه بفهمیم پاور کامپیوتر چند وات است؟

برای فهمیدن واتیج پاور یا اینکه چند وات است، برچسب (لیببل) آن را بررسی کنید. بر روی برچسب تمامی پاورها قدرت یا توان آنها بر حسب وات (W) قید شده است. دقت داشته باشید پاورهای غیر استاندارد و متفرقه می توانند دارای توان اسمی غیر واقعی باشند. برای نمونه ممکن است یک پاور 600 واتی متفرقه در اصل بیشتر از 250 وات توان نداشته باشد.

برای کامپیوتر منبع تغذیه چند وات بخریم؟

برای بدست آوردن قدرت مناسب پاور باید از ابزارهای آنلاین محاسبه پاور مورد نیاز استفاده کنید که در همین نوشتار بهترین آنها معرفی شده اند. کافی است اینجا کلیک کنید تا به بخش مزبور منتقل شوید.

پاور گرین چیست؟

گرین (GREEN) یک برند پاور ایرانی است که اقدام به سفارش گذاری پاور از سازندگان خارجی و عرضه آن تحت برند گرین (با برخی تغییرات ظاهری و فنی) در بازار ایران می کند. برخی از پاورهای رده پایین و ارزان قیمت گرین در داخل ایران مونتاژ و تولید می شوند.

پاور کامپیوتر دست دوم بخرم؟

خیر به هیچ عنوان خرید پاور دست دوم یا کارکرده پیشنهاد نمی شود. پاور جزء قطعات حساس و با استهلاک بالا است و تحت هیچ شرایطی خرید پاور دست دوم پیشنهاد نمی شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا