ایام فاطمیه فرصتی برای محبین حضرت زهرا(س) برای محبوب شدن است


ایام فاطمیه فرصتی برای محبین حضرت زهرا(س) برای محبوب شدن است

حجت الاسلام غیاث گفت: دوست داشتن خوب ها هنر نیست. هنر این است که خوب ها ما را دوست داشته باشند. از وقتی که خودمان را شناخته ایم معمولا در جامعه ما نسبت به شخصیت حضرت زهرا (س) بحث محب بودن مطرح بوده است. هنر این است که در کنار محب بودن محبوب هم باشیم.

خبرگزاری شبستان؛ گروه قرآن و معارف: فلسفه دهه فاطمیه زنده نگه داشتن فرهنگ فاطمی است. فلسفه دهه فاطمیه نشر و ترویج ویژگی های منحصر به فرد حضرت فاطمه زهرا و تبعیت از ایشان است. سبک زندگی حضرت فاطمه(س) باید آموخته شود. این شخصیت مربوط به 1400 سال پیش نبوده و قطعا می تواند نقش بسیار اثرگذاری در زندگی ما داشته باشد. ایام فاطمیه با بیست روز شهادت به جای یک روز، فرصتی است که مناقب، فضائل و حتی مصائب بی بی دو عالم گفته شود و مدحیه و مرثیه او خوانده شود تا مردم نسبت به وجود مبارک حضرت زهرا(س) آگاهی بیشتری پیدا کنند.

همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان در گفت و گو های سلسله وار با حجت الاسلام رحمان غیاث، استاد علوم دینی و کارشناس برجسته مذهبی مباحثی با عنوان «با فاطمه (س) تا خدا» طرح کرده است که اولین بخش آن با عنوان «از محب بودن تا محبوب شدن» می باشد. بخش اول گفت و گوی خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام غیاث را در ادامه می خوانید:

حجت الاسلام غیاث گفت: دوست داشتن خوب ها هنر نیست. هنر این است که خوب ها ما را دوست داشته باشند. محب بودن تا محبوب بودن زمین تا آسمان فرق می کند. از وقتی که ما خودمان را شناخته ایم معمولا در جامعه ما نسبت به شخصیت هایی مانند حضرت زهرا (س) بحث محب بودن مطرح بوده است.

این استاد علوم دینی افزود: ما محب حضرت زهرا (س) هستیم حتی اسامی هیئت ها را می بینیم مثلا محبین حضرت زهرا (س)، محبین امام رضا (ع)، محبین امام صادق (ع) می گذارند. من در طول عمر خود ندیده ام متاسفانه تابلویی که حکایت از بودن یک هیئت در یک جا بکند و روی تابلو محبوب حضرت زهرا(س) یا محبوبین زهرا(س) نوشته باشند.

این استاد علوم دینی خاطرنشان کرد: به هر حال کمال جویی انسان اقتضا می کند از محب بودن به محبوب بودن برسد. همه خوبها را دوست دارند، حتی آدم های بسیار بد هم اگر در ظاهرشان کنکاش کنید در دل شان خوب ها را دوست دارند. هنر این است ما کاری کنیم خوب ها ما را دوست داشته باشند. هنر این است که در کنار محب بودن محبوب هم باشیم.

حجت الاسلام غیاث گفت: جالب است در قرآن کریم در ارتباط با دوست داشتن خدا هم همین مسئله مطرح شده است. در سوره مبارکه آل عمران آمده است: قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ .... ای پیغمبر به مردم بگو اگر خدا را دوست دارید از من پیامبر(ص) تبعیت کنید، پیروی کنید و خدا هم شما را دوست داشته باشد یعنی در چهارچوب تفکر قرآنی، در جا زدن در محب بودن درست نیست.

وی ادامه داد: انسان باید از مرحله محب بودن به مرحله محبوب بودن برسد. این نگاه یک نگاه لازم بوده، هست و خواهد بود که ما سعی کنیم به محب بودن حضرت زهرا (س) دلمان را خوش نکنیم. آن چیزی که ما باید برای آن تلاش و سعی کنیم، محبوب حضرت زهرا (س) شدن است. در رابطه با دوست داشتن ما می بینیم که جو حاکم جو احساسات است، جو نگاه است اما در اینکه شخصیت هایی مثل حضرت زهرا (س) ما را دوست داشته باشند جو قالب جو عمل و سعی و تلاش است. قرآن هم می فرماید فَاتَّبِعُونِی، اگر قرار است خدا شما را دوست داشته باشد باید در میدان عمل حضور داشته باشید آن هم عملی مبتنی بر پیروی از پیامبر بزرگ اسلام از یک انسان کامل. در افکار، در اعمال، در اخلاق.

این کارشناس برجسته مذهبی افزود: بنابراین باید برویم به این سمت که انشاءالله بنای ما بر این باشد که کاری کنیم که حضرت زهرا (س) ما را دوست داشته باشد. دوست داشتن ایشان را حفظ کنیم. نسل به نسل در فرزندان مان هم سعی کنیم وجود داشته باشد اما دلمان را به این دوست داشتن خوش نکنیم و در اینجا درجا نزنیم بلکه سعی کنیم در این مسیر بر اساس کمال جویی به سمتی برویم و طوری رفتار کنیم که حضرت زهرا (س) ما را دوست داشته باشد و در یک کلمه از محب بودن به محبوب بودن برسیم.

حجت الاسلام غیاث گفت: لازمه این مسئله داشتن یک نگاه خاص نسبت به حضرت زهرا (س) است. نگاه هایی که داشته ایم غالبا نگاه های آیینی، نگاه های مذهبی، سیاسی و اجتماعی بوده است، خوب است اما آن نگاهی که باعث می شود زمینه حرکت محب بودن به محبوب بودن تحقق پیدا کند نگاه تربیتی است که در بخش بعدی به لطف خداوند متعال در این باره با هم سخن خواهیم گفت.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نشنیده آیسان آقاخانی زن محمدرضا گلزار ! + عکس ها و خصوصی ها