اوموآموا، جسم مرموز فضایی، با منظومه شمسی وداع می‌کند


اوموآموا، جسم مرموز فضایی، با منظومه شمسی وداع می‌کند

اوموآموا – Oumuamua جسم مرموز فضایی که از چند سال قبل مهمان ناخوانده منظومه شمسی شده بود، حالا از مدار پلوتو گذشته و در حال وداع با این منظومه است. از اوموآموا به عنوان نخستین شی میان‌ستاره‌ای وارد شده به منظومه شمسی اسم برده...

اوموآموا – Oumuamua جسم مرموز فضایی که از چند سال قبل مهمان ناخوانده منظومه شمسی شده بود، حالا از مدار پلوتو گذشته و در حال وداع با این منظومه است.

از اوموآموا به عنوان نخستین شی میان‌ستاره‌ای وارد شده به منظومه شمسی اسم برده می‌شود. اواخر سال 2017 بود که دانشمندان، این جسم مرموز فضایی را با طول تقریبی 400 متر کشف کردند. در این مدت، کم نبودند محققانی که مدعی شدند اوموآموا منشاء مصنوعی یا دست‌ساز دارد؛ یعنی اینکه یک تمدن بیگانه آن را برای سرکشی از زمین فرستاده است.

این فرضیه، بر اساس شتاب زیاد Oumuamua مطرح شد؛ یا افزایش افراطی سرعت آن که در قالب تاثیر گرانشی خورشید، قابل توضیح نیست. این موضوع، هنوز هم دانشمندان را سردرگم کرده است.

بنابر اعلام ناسا، وقتی این جسم فضایی در حال جولان درون منظومه شمسی بود، 87.3 کیلومتر در ثانیه سرعت داشت. این سه برابر بیشتر از میانگین سرعت سیارک‌های کمربند اصلی منظومه و 109 بار بیشتر از میانگین سرعت یک گلوله است. به هر حال طی این پنج سال، چیز زیادی از اوموآموا دستگیرمان نشد؛ جز اینکه سرعت سرسام‌آوری دارد.

همین موضوع، طبقه‌بندی آن را مشکل کرده است. واقعا دانمشندان نمی‌دانند اوموآموا را در چه دسته‌ای قرار دهند. ابتدا گمان می‌رفت که یک سیارک باشد؛ یعنی قطعه سنگی جدا شده از یک منظومه ستاره‌ای در دوردست. بعدا تصور شد که یک دنباله‌دار است؛ یعنی یک توده یخ فضایی پرتاب شده از ناکجاآباد!

هنوز اما دانشمندان به جمع‌بندی دقیقی نرسیده‌اند. حالا این مهمان ناخوانده با گذر از مدار پلوتو، در حال پایان دادن به گشت و گذار خود در منظومه شمسی است؛ البته وداع کامل اوموآموا با ما و ورود آن به فضای میان‌ستاره‌ای، دو سال طول می‌کشد.

شما می‌توانید سرعت و موقعیت فعلی این جسم مرموز را از سایت spacein3d دنبال کنید.

منبع :spaceexplored

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هوافضا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


غار کوه گره خان آباد