آخرین وضعیت آلودگی هوا در کشور


آخرین وضعیت آلودگی هوا در کشور

به گزارش تجارت‌نیوز، سازمان هواشناسی کشور در جدیدترین اطلاعیه خود، برای سه شهر، هشدار زرد آلودگی هوا صادر کرد. امروز سه شهر تهران، کرج و اراک با مخاطره سکون هوا و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی مواجه هستند....

به گزارش تجارت‌نیوز، سازمان هواشناسی کشور در جدیدترین اطلاعیه خود، برای سه شهر، هشدار زرد آلودگی هوا صادر کرد.

امروز سه شهر تهران، کرج و اراک با مخاطره سکون هوا و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی مواجه هستند. سازمان هواشناسی اثر این مخاطره را در موارد زیر خلاصه کرده است:

  • افزایش غلظت آلاینده‌ها
  • افزایش شاخص آلودگی هوا
  • کاهش کیفیت هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس
  • در صورت مهارنشدن منابع آلاینده، ناسالم شدن کیفیت هوا برای همه گروه‌ها

افزایش 1.5 برابری آلودگی هوا در تهران

شاخص کیفیت هوا در تهران روز گذشته هم ناسالم اعلام شد. ضمن این‌که برای فردا نیز پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد این وضعیت ادامه دارد.

به طور کلی تهران از ابتدای سال تا کنون فقط 2 روز هوای پاک داشت. سایر روزها شهروندان تهرانی هوای آلوده تنفس کرده‌اند.

بررسی گزارش‌های آلودگی هوا در پایتخت نشان می‌دهد، نه‌تنها این آلودگی مهار نشده است، بلکه با سرعت بیشتری هم در حال افزایش است. کافی است شاخص‌های سال جاری را با سال گذشته مقایسه کنیم.

کمتر از چهار ماه دیگر تا پایان سال 1401 مانده است. تا همین میانه آذر اما شاخص آلودگی نسبت به سال گذشته پیشی گرفته است. تا امروز 17 آذر، 103 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در تهران به ثبت رسیده است.

این در حالی است که سال گذشته در تهران 61 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شد. یعنی تا همین امروز افزایش بیش از 1.5 برابری آلودگی هوا را شاهد هستیم.

ضمن این‌که امسال به ترتیب 2 روز هوای بسیار ناسالم و 2 روز هوای خطرناک ثبت شد. در حالی‌که سال گذشته هیچ روزی در این دو وضعیت اعلام نشد. (صفر)

آخرین وضعیت آلودگی هوا در کشورآلودگی هوا و تعداد روزهای هوای ناسالم در تهران نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

هشدار برای شهروندان تهرانی

امروز شرکت کنترل کیفیت هوای تهران برای گروه‌ها حساس پیام هشدار روی وب سایت خود به نمایش گذاشته است.

بر اساس اطلاعیه این شرکت در حال حاضر، شاخص کیفیت هوای تهران در بازه 151-200 قرار دارد؛ یعنی هوای ناسالم.

این شرکت توصیه کرده است که افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید از فعالیت طولانی یا سنگین بیرون از خانه خودداری کنند.

البته سایر افراد نیز در امان نیستند. سایر گروه‌های جامعه هم باید کمتر آسیب دیدن، فعالیت بیرون از خانه را کاهش دهند. اما فعالیت سنگین و طولانی شامل چه فعالیت‌هایی می‌شود؟

بر اساس اطلاعیه شرکت کنترل کیفیت هوای تهران؛ فعالیت طولانی شامل هر گونه فعالیت بیرون از منزل می‌شود که چند ساعت طول می‌کشد. این شرایط موجب می‌شود نفس کشیدن سخت‌تر شرایط از حالت عادی صورت بگیرد.

فعالیت سنگین هم شامل آن دسته از فعالیت‌هایی می‌شود که نفس کشیدن را سخت می‌کند؛ مانند دویدن.

افزایش مازوت‌سوزی در اراک

به جز تهران، هوای اراک هم در وضعیت ناسالم قرار دارد. فعالان محیط زیست در سال‌های اخیر نسبت به مازوت سوزی در شازند اراک هشدار داده‌اند.

آنطور که مدیرعامل مؤسسه محیط زیستی سبزاندیشان اراک به ایلنا گفت: «هر سال به بهانه‌هایی از جمله اینکه سوخت مازوت در این نیروگاه موقتی است، در نیروگاه شازند سوخت مازوت مصرف می‌شود.»

حمید اخوان گفت: «متأسفانه مازوت سوزی در نیروگاه حرارتی شازند نه تنها کاهش پیدا نکرد، بلکه از حجم 300 میلیون لیتر سوخت مازوت در سال 1399 به حجم 470 میلیون لیتر مازوت سوزی در سال 1400 رسید.»

کارزار اینترنتی توقف مازوت‌سوزی در شازند

اخیرا نیز برخی از شهروندان اراکی و فعالان محیط زیست در کارزاری اینترنتی خواستار توقف مازوت‌سوزی در این شهر شدند. این کارزار اینترنتی از 12 آذر شروع شده و تا 20 دی ادامه دارد.

در بخشی از متن کارزار نوشته شده: «هر ساله در تمامی فصول علل الخصوص نیمه دوم سال نیروگاه شازند (اراک) جهت گرمایش بویلرها و ایجاد بخار اقدام به سوزاندن مازوت می‌کند.»

در ادامه این کارزار اینترنتی آمده: «درخواست داریم سریعا مانع از سوزاندن مازوت توسط نیروگاه شازند شوند و گازهای با آلودگی کمتر را جهت تولید برق جهت گرمایش بویلرهای نیروگاه شازند را مانند سایر نیروگاه های کشور فراهم کنند.»

مازوت‌سوزی علت اصلی آلودگی هوا در اراک عنوان شده است. این امر می‌تواند منجر به درد قفسه سینه، مشکلات تنفسی، قرمزی چشم و احتمال بروز بیماری‌های قلبی و تنفسی شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر