دانشجو به عنوان موذن جامعه باید مطالباتی در مقایس جهانی داشته باشند


دانشجو به عنوان موذن جامعه باید مطالباتی در مقایس جهانی داشته باشند

حجت الاسلام جهانگیری گفت: دانشجوی تراز انقلاب اسلامی نباید سقف مطالباتش پایین بیاید، نباید بازیچه جریان های سیاسی شود، بلکه به عنوان موذن جامعه باید مطالبات و تحقیقاتش در مقیاس جهانی باشد و این می تواند اتفاق بزرگ تری را رقم بزند.

حجت الاسلام والمسلمین یحیی جهانگیری سهروردی؛ استاد حوزه و دانشگاه و مبلغ بین المللی در گفت و گو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان در خصوص ویژگی دانشجوی تراز انقلاب اسلامی گفت: متاسفانه سقف مطالبات دانشجویان امروز به شدت پایین آمده است و این مطالبات وارد جریان های سیاسی شده است.

حجت الاسلام جهانگیری سهروردی افزود: جریان های سیاسی امروز می بینند سقف پرش و مطالبات دانشجویان به شدت پایین است پس از این فضا استفاده می کنند و این جریان ها را وارد بازی های سیاسی می کنند. مثلا یک جریانی می آید با این عنوان که گفتمان عدالت و توجه به طبقه ضعیف جامعه را مورد توجه قرار دهد، می بینیم این بار وارد این بازی های سیاسی می شود. در جایی دیگر با رویکرد دیپلماسی، فضای دانشجویی را وارد این بازی ها می کنند. چیزی که ما می بینیم این است که فضای مطالبات دانشجویی مانند تند باد جهش پیدا می کند و با تغییر هر دولتی به آن سو حرکت می کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: متاسفانه مطالبات دانشجویی با جریان های سیاسی سویچ می خورد و این جریان بسیار خطرناک است چرا که دانشجو موذن جامعه است. یعنی فردی که جامعه را بیدار می کند نه اینکه با تند باد جامعه حرکت کند.

وی خاطر نشان کرد: اینجاست که می بیبینم دانشجو آنجایی که باید، درگیر مطالبات جزئی است در صورتی که باید ببیند روند هایی که جهان با آن درگیر است چیست؛ در صحبت های مقام معظم رهبری با دانشجویان، ایشان می فرمایند مطالبات شما باید حتی در حوزه بین الملل باشد. در دنیا چه اتفاقاتی رقم می خورد چه کسانی دارند جهان را به این سو و آن سو می برند.

حجت الاسلام جهانگیری گفت: دانشجویان امروز به عنوان موذن های جامعه باید به این نکات توجه کند، اما وقتی قد و سقف مطالبات پایین می آید. توسط جریان های سیاسی مطالبات دانشجویی مورد سوء استفاده قرار می گیرد. یکی از مطالباتی که باید در دانشجویان شکل بگیرد اصلا مسئله خود دانشگاه است. الان آیا حجم ورودی دانشگاه و جذب این همه دانشجو و فارغ التحصیل برای آینده نظام کارساز است. خیلی از کشورها سقف ورودی دانشگاه را محدود کرده اند و قرار نیست همه افراد جامعه وارد دانشگاه شوند. چه کسی گفته ما در کشورمان این همه دانشگاه داشته باشیم و بعد آمار بدهیم که از بسیاری از کشورها دانشجو و دانشگاه بیشتر داریم.

این مبلغ بین المللی ادامه داد: الان ببینید در خیلی از کشورهای پیشرفته تعداد دانشگاه ها به تعداد دانشگاه های ما در یک استان هم نمی رسد اما همین کشورها کیفیت دانشگاه را بالا برده اند. یکی از مطالبات دانشجویان می تواند این باشد که کیفیت دانشگاه بالاتر برود. دانجشویان باید پیگیر این مباحث باشند که چه مقدار مباحثی که در دانشگاه مطالعه می کنند با بوم زیست ما همگون و همگن است و چقدر این مباحث می تواند مسئله های موجود در جامعه ایرانی را حل کنند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: این مسئله باید از سوی دانشجویان به عنوان مطالبه باید مورد توجه قرار بگیرد که اساسا رشته های موجود در دانشگاه ها آیا مسئله های موجود در کشور ما را حل می کنند یا از جای دیگر و یا کشور دیگر وارد کشور ما شده اند و مسئله های آنها را حل می کند. به عنوان مثال این همه پزوهش های که اتفاق می افتد و پایان نامه هایی که دفاع می شود چه مقدار در راستای حل مشکلات جامعه است و دردی را درمان می کند. چرا در کشور ما این همه نوشته و هزینه برای پایان نامه ها می شود.

حجت الاسلام جهانگیری سهروردی خاطر نشان کرد: متاسفانه امروز دانشگاهی که قرار بود مسئله را حل کند، خود مسئله شده است. دانشگاهی که قرار بود فارغ التحیلان آن نیازهای جامعه را حل کنند فارغ التحیلانش نیازمند کار در جامعه هستند، این را باید دانشجو مطالبه کند، پس دانشجوی تراز انقلاب اسلامی نباید سقف مطالباتش پایین بیاید، نباید بازیچه جریان های سیاسی شود، بلکه به عنوان موذن جامعه باید مطالبات و تحقیقاتش در مقیاس جهانی باشد و این می تواند اتفاق بزرگ تری را رقم بزند.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است