طراحی واکسنی که به سلول‌های ایمنی بدن آموزش درمانی می‌دهد


به گزارش شفاف، طبق تحقیقات موسسه ایمونولوژی لا جولا (LJI) دلایلی وجود دارد که تأیید می‌کند، واکسن تولید شده علیه آبله می‌تواند به بدن در مبارزه با mpox (بیماری ویروس آبله میمون) نیز کمک کند. واکسن MVA-BN (با نام تجاری JYNNEOS) سلول‌های T ضد...

به گزارش شفاف، طبق تحقیقات موسسه ایمونولوژی لا جولا (LJI) دلایلی وجود دارد که تأیید می‌کند، واکسن تولید شده علیه آبله می‌تواند به بدن در مبارزه با mpox (بیماری ویروس آبله میمون) نیز کمک کند.

واکسن MVA-BN (با نام تجاری JYNNEOS) سلول‌های T ضد ویروسی را برای تشخیص توالی‌های mpox آموزش می‌دهد.

طراحی واکسنی که به سلول‌های ایمنی بدن آموزش درمانی می‌دهد

پروفسور الساندرو ست می‌گوید: این مطالعه به ما اطمینان می‌دهد که پاسخ سلول‌های T ناشی از واکسن JYNNEOS باید بتواند ویروس mpox را نیز تشخیص دهد.

این مطالعه در حالی انجام می‌شود که بیش از ۱۰۰ کشور شیوع بی سابقه mpox را گزارش کرده اند.

در آمریکا بیش از ۲۸۰۰۰ مورد گزارش شده و ۱۱ مورد مرگ ناشی از mpox از ماه می ۲۰۲۲ گزارش شده است.

چرا به داده‌های واکسن mpox نیاز داریم؟

اگرچه واکسن JYNNEOS بر اساس یک ویروس ارتوپاکس ضعیف شده غیر زنده به نام واکسن اصلاح شده آنکارا (MVA) برای جلوگیری از عفونت mpox و بیماری شدید تأیید شده است، اما محققان هنوز داده‌های اثربخشی بالینی از آزمایش‌های انسانی را ندارند.

با این حال، محققان می‌دانند که ویروس mpox به اندازه کافی شبیه سایر ارتوپاکس ویروس‌ها است که ایمن‌سازی در برابر ویروس ارتوپاکس به نام واکسینیا (VACV) نیز می‌تواند سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با mpox آموزش دهد.

همانطور که می‌دانید mpox یکی از اعضای خانواده ویروس‌های ارتوپاکس است. البته مرگبارترین آن ویروس واریولا بود که باعث بیماری معروف به آبله شد.

آبله در سال ۱۹۸۰ با تلاش یک کمپین واکسیناسیون گسترده برای تجویز واکسن Dryvax بر اساس VACV در سراسر جهان ریشه کن شد. VACV و ویروس واریولا دارای آنتی ژن‌های مشترک بسیاری برای تحریک سیستم ایمنی بدن هستند. به همین دلیل آموزش بدن برای تشخیص VACV همچنین به سلول‌های ایمنی یاد می‌دهد تا ویروس واریولا را تشخیص دهند.

اما یک نکته منفی هم وجود داشت و آن اینکه Dryvax (و نسخه جدیدتر به نام Acambis ۲۰۰۰) عوارض جانبی مضری داشت، به ویژه در افرادی که نقص‌ایمنی دارند.

JYNNEOS برای داشتن مشخصات ایمنی بهتر طراحی شده است. در حالی که واکسن در آزمایش‌های پیش بالینی عملکرد خوبی داشت. ریشه‌کنی آبله به این معنی بود که دانشمندان نمی‌توانستند عملکرد JYNNEOS در بیماران انسانی را در عفونت‌ها مانند شیوع آبله یا مورد احتمالی جنگ بیولوژیکی مبتنی بر آبله ببینند.

چگونه واکسن آبله در برابر mpox محافظت می‌کند؟

برای مطالعه جدید، تیم LJI شروع به بررسی این موضوع کرد که آیا پروتئین‌های ویروسی شناخته شده توسط سلول‌های T ناشی از واکسیناسیون VACV، در JYNNEOS و mpox نیز حفظ می‌شوند.

محققان توضیح می‌دهند: در حالی که آنتی بادی‌ها برای اثربخشی واکسن و جلوگیری از عفونت مجدد کلیدی هستند، سلول‌های T هم برای جلوگیری از عفونت‌های شدید و "به یاد آوردن" عفونت‌های گذشته ضروری هستند.

سلول‌های T با شناسایی سلول‌های آلوده به ویروس، می‌توانند میزان انتشار ویروس‌ها در بدن را محدود کنند و شدت بیماری را تعدیل کنند و در نهایت عفونت را خاتمه دهند.

پاسخ‌های سلول‌های T همچنین معمولاً طولانی‌مدت هستند و در برابر جهش‌های ویروسی برای فرار از تشخیص ایمنی مقاوم هستند.

آنچه در زمینه SARS-CoV-۲ دیده‌ایم این است که حتی اگر ویروس تا حدودی جهش پیدا کند، واکنش‌پذیری سلول‌های T همچنان تا حد زیادی حفظ می‌شود.

محققان نشان دادند، اهداف شناخته شده پاسخ‌های سلول T که در واکسن با اثربخشی اثبات شده VACV مشاهده می‌شود، در JYNNEOS و mpox نیز یافت می‌شود. واکسن JYNNEOS در واقع می‌تواند پاسخ سلول T موثری را در برابر عفونت mpox ایجاد کند.

در آزمایش اولیه فرضیه دانشمندان بر اساس ایجاد پپتید‌های ویروسی "مگاپول" یا معرف‌هایی بود که برای تشخیص واکنش سلول‌های T به آنتی ژن‌های mpox طراحی شده بودند. آزمایش‌ها همچنین نشان داد، از این مگاپول‌ها می‌توان برای تشخیص دقیق سلول‌های T خاص استفاده کرد.

واکسن‌هایی مانند JYNNEOS باید قادر به القای سلول‌های T باشند که mpox را نیز تشخیص می‌دهند و می‌توانند از بیماری‌های شدید محافظت کنند.

آیا واکسن می‌تواند در بیماران دچار نقص ایمنی عملکرد مطلوب داشته باشد؟

محقق ست توضیح می‌دهد: مهم است که یاد بگیریم افرادی که HIV مثبت هستند در مقایسه با افراد HIV منفی چگونه به عفونت و واکسیناسیون واکنش نشان می‌دهند. تحقیقات فعلی، پیشینه مناسبی برای مطالعات آینده است تا این نکته کلیدی را مشخص کند.

محقق ست تاکید می‌کند که بیشتر افراد HIV مثبت لزوما در معرض خطر بیشتری برای عفونت mpox یا بیماری شدید نیستند.

او می‌گوید: ما انتظار نداریم که افراد HIV مثبت به عفونت و واکسیناسیون واکنش متفاوتی نشان دهند. در بیشتر موارد افرادی که با HIV زندگی می‌کنند به دلیل درمان‌های موجود، با HIV کنترل شده زندگی می‌کنند. با این وجود ارائه این داده‌ها به جامعه آسیب دیده از این شیوع و به جامعه علمی عمومی بسیار مهم است.

مطالعه جدید محققان در Cell Host Microbe منتشر شده است.

منبع: سایت مدیکال اکسپرس

باشگاه خبرنگاران جوان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیروقت خوابیدن مشکلی ایجاد می‌کند؟