راهکارهای ساده برای جلوگیری از کم‌آبی بدن


راهکارهای ساده برای جلوگیری از کم‌آبی بدن

محیانیوز نوشت: کم‌آبی بدن می‌تواند باعث اختلال در متابولیسم، افزایش حس خستگی و خواب‌آلودگی و همچنین تشدید تحریک‌پذیری عصبی شود.

کم‌آب شدن بدن در روزهای سرد سال بیشتر از روزهای گرم سال اتفاق می‌افتد زیرا معمولا تمایل افراد برای نوشیدن آب ساده با سرد شدن هوا کمتر می‌شود. کم‌آبی بدن می‌تواند باعث اختلال در متابولیسم، افزایش حس خستگی و خواب‌آلودگی و همچنین تشدید تحریک‌پذیری عصبی شود. در ادامه این مطلب با راه‌هایی ساده برای پیشگیری از کم‌آبی بدن در سرما آشنا خواهیم شد که به ترتیب عبارتند از:

۱. صبح‌ها بلافاصله بعد از بیدار شدن آب بنوشید

یکی از راه‌های پیشگیری از کم‌آبی بدن در سرما، این است که شب‌ها قبل از خواب حتما یک بطری آب بالای سرتان بگذارید و صبح‌ها بلافاصله بعد از بیدار شدن، آب این بطری هم‌دما با محیط را بنوشید. آبرسانی به بدن در ساعات اولیه روز می‌تواند به بهبود متابولیسم بدن کمک کند و باعث پیشگیری از پرخوری در طول روز شود. تحقیقات نشان داده‌اند که اگر شما در سه نوبت صبح، ظهر و عصر، آبرسانی مناسبی به بدن داشته باشید، حتما اشتهای کاذبتان سرکوب خواهد شد و به این ترتیب جلوی ریزه‌خواری شما در طول روز هم گرفته می‌شود. اگر می‌خواهید بدنتان در روزهای سرد سال کم‌آب نشود، می‌توانید با یک برنامه‌ریزی ساده، ساعات نوشیدن آب را به این صورت تنظیم کنید: ۱ لیوان آب بلافاصله بعد از بیدار شدن، یک لیوان آب حدود یک ساعت قبل از هر وعده غذایی (مانند ناهار و شام)، یک لیوان آب همراه با میان‌وعده‌ها و یک لیوان آب حدود ۲ ساعت قبل از خواب.

۲. بطری آبتان را خالی کنید

شما باید برای پیشگیری از کم‌آبی بدن در روزهای سرد سال، حداقل ۱ تا ۱.۵ لیتر آب در طول روز مصرف کنید. به این منظور می‌توانید ۲ عدد بطری آب ۵۰۰ تا ۷۵۰ میلی‌لیتری را در نظر بگیرید و سعی کنید از صبح که بیدار می‌شوید تا حدود ۲ ساعت قبل از خواب شبانه، آب هر دوی این بطری‌ها را بنوشید. نوشیدن آب کافی در طول روز می‌تواند با دفع سدیم اضافی از بدن باعث کاهش فشار خون و بهبود عملکرد کلیه‌ها شود. از طرف دیگر، نوشیدن آب کافی در طول روزهای سرد سال به بهبود گردش خون و تنظیم دمای بدن هم کمک می‌کند و باعث می‌شود که شما کمتر احساس سرما داشته باشید.

۳. دمای آب را تغییر دهید

بعضی افراد به دلیل سرد بودن آب در روزهای سرد سال، تمایلی به مصرف آن نشان نمی‌دهند و با این کار باعث کم‌آبی بدنشان می‌شوند. بعضی دیگر از افراد هم در هوای سرد، تمایلی به نوشیدن آب ساده ندارند. از این‌رو اگر شما هم جزو این گروه از افراد هستید، می‌توانید دمای آب را تغییر دهید؛ مثلا به‌جای نوشیدن آب سرد، بطری آب را در دمای محیط قرار دهید تا سرمای آب کاهش پیدا کند. اگر هم با طعم ساده آب مشکل دارید، می‌توانید ۱ تا ۲ تکه میوه فصل مانند پرتقال، نارنگی، کیوی یا حتی برش‌هایی از خیار را داخل بطری آب بیندازید. افزودن یک تکه زنجبیل تازه به بطری آب هم می‌تواند علاوه بر تغییر دادن طعم آب باعث افزایش خاصیت ضدالتهابی آب شود و همچنین دمای بدن شما را در روزهای سرد سال نیز افزایش دهد.

راهکارهای ساده برای جلوگیری از کم‌آبی بدن

بیشتر بخوانید:

این افراد باید در نوشیدن قهوه احتیاط کنند/ نکاتی مهم درباره مصرف قهوه

آخرین آمار کرونا در ایران؛ شناسایی ۴۹ بیمار جدید و دو فوتی

۳۵۲۳۶

کد خبر 1704555

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403