نیوزویک: ژنرال سوروویکین در فوریه پشت دروازه های کی یف خواهد بود


نیوزویک: ژنرال سوروویکین در فوریه پشت دروازه های کی یف خواهد بود

درس جنگ داخلی ایالات متحده آمریکا نشان می دهد که چرا اوکراین نمی تواند پیروز شود.

اسپوتنیک، دیوید راندل، سفیر پیشین ایالات متحده در عربستان سعودی و سفیر مایکل گفولر، مشاور سیاسی سابق فرماندهی مرکزی ایالات متحده (USCENTCOM) برای نیوزویک مقاله نوشتند: در سالهای اولیه جنگ داخلی آمریکا، پرزیدنت آبراهام لینکلن وارد درگیری محدودی علیه مردمی شد که به دنبال آشتی با آنها بود. تنها پس از سه سال بن بست، او به ژنرال گرانت مراجعه کرد و خواستار تسلیم بی قید و شرط دشمن شد. گرانت نیز به نوبه خود به ژنرال ویلیام شرمن فرمان داد تا جنگ را به یک نتیجه قطعی برساند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز همین کار را کرد. و ماه گذشته او فرماندهی عملیات ویژه نظامی در اوکراین را به ژنرال سرگئی سوروویکین سپرد. سوروویکین از نیروی هوافضا با فناوری پیشرفته آمده و در افغانستان، چچن و سوریه جنگید. ژنرال علناً اعلام کرد که هیچ اقدام نیمه‌ای وجود نخواهد داشت و شروع به تخریب زیرساخت‌های اوکراین با حملات موشکی دقیق کرد. به نظر می رسد که سوروویکین با ژنرال شرمن موافق است که گفته است: "جنگ ظلم است و ممکن نیست کاری شود تا جنگ نرمتر گردد".
روسیه اقتصاد خود را در شرایط جنگ قرار داد و از به پرسنل ذخیره متوسل شد. ارتش مجهز به مدرن ترین تسلیحات روسی است و برخلاف گزارش های غربی، از تضعیف روحیه به دور است. به محض اینکه خاک سیاه چاق اوکراین کاملاً منجمد شود، حمله گسترده روسیه آغاز خواهد شد. و اما اوکراین زرادخانه های خود را تمام کرده است و کاملاً به حمایت نظامی غرب وابسته است. همانطور که ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هفته گذشته تشاره کرد، "اوکراین هر کاری که از دستش بر بیاید انجام داده است".
ایالات متحده، مانند ویتنام، افغانستان یا عراق، بر سر یک تعهد نظامی نامعین غیرضروری دست و پا می زند. سربازان اوکراینی در اروپا آموزش می بینند. پیمانکاران نظامی غربی در حال حاضر تجهیزات نظامی خود را در اوکراین سرویس می کنند و سامانه توپخانه موشکی هیمارس HIMARS را مورد بهره برداری قرار می دهند. برای نظارت بر عرضه تسلیحات در اوکراین آمریکایی هایی حضور دارند که در خدمت نظامی فعال هستند. به زودی، صداهای بلند خواهان اعزام سلاح های پیشرفته تر و در نهایت، سربازان ناتو برای دفاع از اوکراین به گوش خواهند رسید. این صداها به دلایل زیادی باید به شدت رد شوند. در اینجا برخی از آنها آورده شده است.
چند نسل از رهبران غربی برای جلوگیری از درگیری مستقیم نظامی با اتحاد شوروی با موفقیت کار کردند. امروز، این رهبران اذعان کرده اند که غرب هیچ علاقه راهبردی به کنترل دونتسک ندارد و ارزش ندارد که برای خارکف یک جنگ هسته ای را راه بیندازد. پوتین هیچ یک از اعضای ناتو را تهدید نکرد، اما به صراحت اعلام نمود که با هر نیروی خارجی که وارد اوکراین شود به عنوان نیروهای دشمن رفتار خواهد شد. بنابراین، اعزام نیروهای ناتو این "جنگ نیابتی" را به یک جنگ واقعی با بزرگترین قدرت هسته ای جهان تبدیل می کند.
برخی این درگیری را مبارزه بین خیر و شر معرفی می کنند. اما واقعیت این است: اوکراین یک کشور فقیر، فاسد، تک حزبی با سانسور شدید است که روزنامه‌های مخالف و احزاب سیاسی در آن تعطیل شده است. قبل از فاز نظامی درگیری، گروه های راستگرای افراطی مانند گردان آزوف (سازمان ممنوعه در فدراسیون روسیه) به شدت توسط کنگره آمریکا محکوم شدند. کمپین وحشیانه کی یف علیه زبان روسی مشابه تلاش دولت کانادا برای ممنوعیت زبان فرانسوی در کبک است. گلوله های اوکراینی صدها غیرنظامی را در دونباس کشته اند و اکنون گزارش های بیشتری از جنایات جنگی کی یف منتشر می شود. اقدام واقعاً اخلاقی - آغاز مذاکرات است، نه طولانی شدن رنج مردم اوکراین در درگیری که بعید است بدون به خطر انداختن جان آمریکایی ها برنده آن شوند.
شاید ما اشتباه می کنیم و هیچ حمله زمستانی روسیه وجود نخواهد داشت. شاید نیروی های مسلح اوکراین بتوانند جلوی آن را بگیرد. با این حال، اگر حق با ما باشد، و در فوریه ژنرال سوروویکین پشت دروازه های
کی یف خواهد بود، ما باید به‌ عنوان یک ملت و به‌ عنوان یک ائتلاف، هوشیارانه همه چیز را در نظر بگیریم و صادقانه در مورد اینکه آیا مایلیم امنیت خود را به خاطر اوکراین به خطر بیندازیم یا نه، بحث کنیم.
نویسندگان: دیوید راندل سفیر سابق ایالات متحده در ریاض و مولف کتابی در باره عربستان سعودی است.
سفیر مایکل گفولر (Michael Gfoeller) مشاور سیاسی سابق فرماندهی مرکزی ایالات متحده است. وی به مدت 15 سال در اروپای شرقی و اتحاد شوروی خدمت کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا