وضع عوارض برای واردات فولاد چین/ پکن مقابل امریکا و اروپا می‌ایستد؟


وضع عوارض برای واردات فولاد چین/ پکن مقابل امریکا و اروپا می‌ایستد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، خبر وضع تعرفه‌های جدید بر واردات فولاد و آلومینیوم از مبدا چین به امریکا و اتحادیه اروپا را بلومبرگ روز سه‌شنبه، 6 دسامبر، منتشر کرد و آن را حمله دوباره بر صادرات این دو محصول نام...

به گزارش تجارت‌نیوز، خبر وضع تعرفه‌های جدید بر واردات فولاد و آلومینیوم از مبدا چین به امریکا و اتحادیه اروپا را بلومبرگ روز سه‌شنبه، 6 دسامبر، منتشر کرد و آن را حمله دوباره بر صادرات این دو محصول نام گذاشت.

پیش از این در سال 2018 و در جریان جنگ تجاری چین و امریکا نیز تعرفه واردات شماری از کالاهای چینی به امریکا از جمله دو کالای یادشده افزایش پیدا کرد و به ایجاد تنش میان این دو قدرت اقتصادی جهان انجامید.

با این حال بنا بر گزارش بلومبرگ این بار خبری از جنگ و تنش نیست و امریکا و اتحادیه اروپا با هدف تقویت عوامل بازدارنده انتشار کربن اقدام به افزایش تعرفه‌ها کرده‌اند.

اما برخی کارشناسان معتقدند که این موضوع در بلندمدت باعث مقابله دوباره پکن با آمریکا و اروپا می‌شود.

فولاد متهم ردیف دوم آلایندگی در چین

اوج صادرات فولاد چین در سال 2015 میلادی به وزن 112 میلیون تن بود. این رقم امروز به نصف رسیده است، با این حال چین همچنان بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده فولاد و آلومینیوم جهان شناخته می‌شود و مازاد تولید خود را به سراسر دنیا صادر می‌کند.

این کشور البته بزرگ‌ترین آلاینده جهان هم به شمار می‌آید و اتحادیه اروپا و امریکا این تصویر را ترسیم می‌کنند که چین با تولید آلومینیوم و فولاد و صدور آن، جهان را در باتلاقی از مازاد این دو محصول فرو می‌برد.

چین بزرگ‌ترین کشور آلاینده جهان است و صنعت فولاد آن پس از تولید برق متهم ردیف دوم انتشار دی‌اکسیدکربن به جو زمین به شمار می‌آید. علاوه بر این فولاد و آلومینیوم در تولید حدود یک پنجم کربنی را که چین منتشر می‌کند، سهم دارند.

سهم ناچیز غربی‌ها از فولاد چین

با این تفاسیر به نظر می‌رسد امریکا و اتحادیه اروپا در تلاش هستند تا چین را برای کاهش تولید فولاد و آلومینیوم در فشار بگذارند و اسباب کاهش انتشار کربن را به جو زمین فراهم آورند، با این حال بلومبرگ می‌گوید که تنها 10 درصد از کل صادرات فولاد و آلومینیوم چین به مقصد امریکا و اتحادیه اروپا می رود و 90 درصد دیگر را سایر نقاط جهان دریافت می‌کنند، به طور مثال در سال گذشته میلادی چین تنها یک میلیون تن فولاد به امریکا صادر کرد و این وزن 1.3درصد کل صادرات فولاد چین را دربر می‌گرفت.

همچنین به گفته زو شیانگ شن تحلیلگر مای‌استیل در سال گذشته میلادی تنها حدود 3 میلیون تن از فولاد چین به اتحادیه اروپا صادر شد و این وزن برابر با 4.6درصد از کل صادرات فولاد چین بود.

در مورد آلومینیوم اوضاع فرق می‌کند. فروش آلومینیوم چین در ماه مه سال جاری میلادی رکورد زد و به وزن 677 هزار تن رسید که مقصد بیشتر آن هم اروپا بود. دلیل تقاضای بالای اروپا برای آلومینیوم چین جهش هزینه‌های انرژی در این قاره به دلیل جنگ اوکراین است، اتفاقی که تعطیلی واحدهای ذوب اروپا را در پی داشته است.

رویکرد دوگانه چین به تولید فولاد

با این حال هنوز تصویر واضحی از سازوکار افزایش تعرفه‌ها توسط امریکا و اتحادیه اروپا، تاثیر آن بر معیارهای گره خورده به اهداف آب و هوایی و در پی آن کاهش تسلط چین بر فولاد نیست.

در چین نیز رویکرد دوگانه‌ای بر تولید فولاد حاکم است. از یک سو فولادسازان خصوصی سرمایه‌گذاری سنگینی بر فناوری‌های مرتبط با تولید فولاد سبز کرده‌اند و این نشان از عقب نشینی صنعت فولاد این کشور به نفع محیط زیست دارد از سوی دیگر بنا بر گزارشی که مرکز بررسی انرژی و هوای پاک در ماه گذشته منتشر کرده، سرمایه‌گذاری چین بر کوره‌های ذوب آهنی که با سوخت زغال سنگ کار می‌کنند، در نیمه نخست سال جاری میلادی افزایش پیدا کرده و این اقدام با سیاست‌های ضدکربنی پکن سازگاری ندارد.

تولید جهان کاهشی است

همچنین در حالی که امریکا و اتحادیه اروپا از افزایش فشار بر چین برای کاهش تولید فولاد خبر می‌دهند، بنا بر آخرین داده‌های انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد خام چین در ژانویه تا اکتبر سال جاری 2.2درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است. البته تنها چین نیست، بنا بر داده‌های انجمن در میان 10 کشوری که در گروه تولیدکننده‌های بزرگ فولاد جهان به شمار می‌آیند، 7 کشور ژاپن، امریکا، روسیه، کره جنوبی، آلمان، ترکیه و برزیل نیز همگی در سال جاری تولید خود را کاهش دادند و تولید فولاد خام تنها در هند و ایران افزایشی بوده است.

برای مطالعه بیشتر خبر قیمت فولاد در کف هفت سال اخیر را بخوانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...