اقتصاد ترکیه درحال تجربه روزهای سخت


نظرسنجی رویترز نشان داد که انتظار می‌رود شاخص تولید صنعتی ترکیه در ماه اکتبر به سختی افزایش پیدا کند و برخی از اقتصاددانان معتقدند که کاهش سرعت رشد برخی از شرکای تجاری اصلی ترکیه به فعالیت کارخانه‌ها آسیب زده است. به گزارش ایسنا، فعالیت...

نظرسنجی رویترز نشان داد که انتظار می‌رود شاخص تولید صنعتی ترکیه در ماه اکتبر به سختی افزایش پیدا کند و برخی از اقتصاددانان معتقدند که کاهش سرعت رشد برخی از شرکای تجاری اصلی ترکیه به فعالیت کارخانه‌ها آسیب زده است.

به گزارش ایسنا، فعالیت صنعتی پس از موج اولیه ویروس کرونا در آوریل ۲۰۲۰ به شدت بازگشته و از آن زمان در حال گسترش است اما رشد سالانه به طور قابل‌توجهی از تابستان کاهش یافته و تقاضا به دلیل کاهش بیشتر رشد جهانی کاهش یافته است.

برآورد میانگین در نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد که شاخص تولید صنعتی تعدیل‌شده در اکتبر رشد سالانه تنها ۰.۰۸ درصد داشته است. چهار اقتصاددان انتظار داشتند که این شاخص که به عنوان یک شاخص اولیه رشد در نظر گرفته می‌شود، تا یک درصد افزایش یابد، در حالی که دو اقتصاددان دیگر انتظار داشتند که تا ۱.۱ درصد کاهش یابد.

برنامه اقتصادی طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه رشد، صادرات، سرمایه‌گذاری و اشتغال را در اولویت کاهش نرخ بهره قرار داده است. پس از آنکه اردوغان خواستار تک رقمی شدن نرخ ارز تا پایان سال شد، بانک مرکزی در چهار ماه گذشته نرخ بهره خود را ۵۰۰ واحد کاهش داد و در ماه نوامبر به ۹ درصد کاهش داد.

این بانک، کاهش را با بیان اینکه شرایط مالی برای حفظ رشد تولید صنعتی باید حمایت کننده باشد، توجیه کرد. این شاخص در ماه سپتامبر تنها ۰.۴ درصد رشد کرد که بسیار کمتر از پیش‌بینی‌ها بود که نشان‌دهنده تأثیر کاهش تقاضا به دلیل رکود اقتصاد جهانی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو