پنتاگون با گوگل، اوراکل، مایکروسافت و آمازون برای ساخت شبکه رایانش ابری شریک شد


یک سال پس از اتهامات مربوط به سیاسی شدن قرارداد پیشین و جدالی قضایی که باعث شد ارتش آمریکا روند اعطای قرارداد خود را تغییر دهد،‌ گوگل، اوراکل، مایکروسافت و آمازون همگی در قرارداد ۹ میلیارد دلاری پنتاگون برای ساخت شبکه رایانش ابری شریک...

یک سال پس از اتهامات مربوط به سیاسی شدن قرارداد پیشین و جدالی قضایی که باعث شد ارتش آمریکا روند اعطای قرارداد خود را تغییر دهد،‌ گوگل، اوراکل، مایکروسافت و آمازون همگی در قرارداد ۹ میلیارد دلاری پنتاگون برای ساخت شبکه رایانش ابری شریک شدند.
پنتاگون با گوگل، اوراکل، مایکروسافت و آمازون برای ساخت شبکه رایانش ابری شریک شد
قرارداد امکانات مشترک ابر جنگی (JWCC) قرار است امکان دسترسی به داده‌های غیرمحرمانه، محرمانه و فوق محرمانه را برای کارکنان ارتش آمریکا در سراسر جهان فراهم کند. انتظار می‌رود که این ابر به ستون فقرات عملیات‌های مدرن جنگی پنتاگون تبدیل شود. عملیات‌های مدرن جنگی به هواپیمای بدون سرنشین و ارتباطات ماهواره‌ای وابسته‌اند و البته راهی هم برای ارائه سریع اطلاعات به نیروی‌های مستقر برروی زمین نیاز است.
این قرارداد در ژوئن سال ۲۰۲۸ به پایان می‌سد و براساس بیانیه پنتاگون به صورت مشترک به چهار شرکت یادشده اعطا می‌شود.
قراردادهای عظیم دولتی و شرکتی در حوزه ابری با رقابت تنگاتنگ شرکت‌ها همراه است. این پروژه‌ها قرار است با ساخت شبکه‌های رایانش جهانی برای ذخیره، اشتراک‌گذاری و حفظ امنیت داده‌ها، جایگزین سیستم‌های کامپیوتر محلی شوند. قرارداد ابری پنتاگون یکی از مهم‌ترین قراردادهایی است که در واقع برچسب تاییدی برای فعالیت شرکت‌ در پروژه‌های امنیتی مهم محسوب می‌شود.
دنیل آیوز، که صنعت ابری را برای شرکت سرمایه‌گذاری ودبوش سکیوریتیز (Wedbush Securities) بررسی می‌کند، می‌گوید: «این مهمترین قرارداد ابری است. موضوع اصلی داشتن پنتاگون در لیست مشتریان است. [حضور در این قرارداد ابری] به معنی تصور بسیار خوب آنها در مورد فروشنده است و در این جهان [پنتاگون] یکی از بهترین نمونه مشتریانی است که می‌توان داشت.»
پنتاگون در جولای سال ۲۰۲۱ خبر لغو قرارداد سابق ابری خود به نام JEDI را منتشر کرد. پنتاگون در آن زمان اعلام کرد که قرارداد را به دلیل تاخیر در روند و تغییرات گسترده تکنولوژی در این دوره زمانی لغو می‌کند. به گفته آنها، تکنولوژی به حدی تغییر کرد که قرارداد سابق با مایکروسافت دیگر جوابگوی نیازهای وزارت دفاع (DOD) نیست.
در این بیانیه به مشکلات حقوقی و تاخیر ناشی از به چالش کشیدن قرارداد از سوی آمازون اشاره‌ای نشد. آمازون در آن زمان تصمیم دولت دونالد ترامپ را زیر سوال برد و اعلام کرد روابط منفی ترامپ با جف‌ بزوس، مدیرعامل وقت آمازون، باعث اعطای قرارداد به مایکروسافت شده است.
جان شرمن، رئیس ارشد اطلاعات پنتاگون، در ماه جولای و پس از انتشار خبر لغو قرارداد گفت، احتمال دارد آمازون و مایکروسافت هر دو در قرارداد جدیدی حضور داشته باشند.
گزارش بازرس ارشد پنتاگون شواهدی از اعمال نفوذ نابجا پیدا نکرد اما در این گزارش گفته شد از آنجایی که کاخ سفید اجازه دسترسی کامل به شاهدان را نمی‌دهد، قادر به بررسی گستره ارتباطات دولت با تصمیم‌گیرندگان پنتاگون نیستیم.
دوین دیکرسون، تحلیلگر فارستر، می‌گوید اعطای قرارداد به چهار شرکت به جای یک شرکت نشان‌دهنده یک «استراتژی چندابری» است که پنتاگون را برای مذاکره با ارائه‌دهندگان بزرگ ابری در جایگاه بهتری قرار می‌دهد و دسترسی دفاتر مختلف وزارت دفاع به تکنولوژی‌ها و خدمات ابری ساده‌تر می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس