کاخ سفید: روابط ایران و روسیه به سوی مشارکت دفاعی کامل پیش می‌رود


کاخ سفید: روابط ایران و روسیه به سوی مشارکت دفاعی کامل پیش می‌رود

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در نشستی ادعاهای غرب علیه ایران و روسیه را تکرار کرد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در یک نشست مجازی به خبرنگاران گفت: ما به دنبال گزینه‌هایی برای گردهم آوردن چندین کشور برای گفتگو در مورد همکاری نظامی روسیه و ایران هستیم.

به گزارش الجزیره، او مدعی شد: روابط بین مسکو و تهران در حال تغییر به سمت یک مشارکت دفاعی کامل است که شامل تبادل تسلیحات و تخصص است.

این مقام کاخ سفید مدعی شد: ما از تمام ابزار‌هایی که در اختیار داریم برای برهم زدن مشارکت دفاعی بین مسکو و تهران استفاده خواهیم کرد.

کربی همچنین ادعا کرد: ایران پهپادهایی را به روسیه می‌دهد که مسکو از آنها برای تقویت حملات خود علیه اوکراین استفاده کرده است. در حال حاضر صدها موشک بالستیک از سوی ایران به مسکو ارائه شده است.

این در حالی است که کربی چند روز پیش در خصوص ادعا‌های مطرح شده در مورد انتقال موشک‌های بالستیک از ایران به روسیه، به خبرنگاران گفته بود که آمریکا مدرکی مبنی بر انتقال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه برای استفاده علیه اوکراین مشاهده نکرده است.

کشور‌های بلوک غرب در هفته‌های اخیر ادعا‌های متعددی را در خصوص ارسال پهپاد و موشک از ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین مطرح کرده‌اند. این مسئله تا جایی پیش رفت که آمریکا و کانادا به این بهانه بخشی از صنعت پهپادی کشورمان را تحریم کردند.

با این حال، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان اخیرا در این خصوص تصریح کرده است: اظهارات آن‌ها در مورد بخش موشکی کاملا غلط بوده و در مورد پهپاد‌ها نیز پیش از آغاز جنگ اوکراین تعداد محدودی پهپاد از ایران به روسیه ارسال شده است.

او همچنین اظهار داشت که ایران از اوکراین خواسته شواهدی در خصوص استفاده از پهپاد‌های ایرانی در جنگ ارائه دهد و در همین راستا یک هیئت دفاعی از ایران برای نشست مشترک با اوکراین به اروپا رفته، اما کی‌یف به دلیل فشار آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی در نشست شرکت نکرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید