بی‌واکنش به اخبار مثبت


مریم محبی / کارشناس بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت اتفاقاتی افتاد که در شرایط عادی باید بر بازار سرمایه نیز تاثیرات مطلوبی می‌گذاشت، اتفاق‌هایی از جمله افزایش نرخ دلار، ثبات تورم و...، اما با وجود اینکه بورس در کشور ما بازاری تورم‌‌‌‌‌‌‌‌دوست است این عوامل نتوانست باعث افزایش قیمت‌ها یا افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌ها در بورس شود. بازار سهام از یک طرف به کف‌‌‌‌‌‌‌‌های حمایتی مهم رسیده و از طرف دیگر رمقی برای افزایش قیمت‌ها ندارد و اعتمادی برای جذب سرمایه نیست و به‌رغم وجود اخبار مثبت لازم افزایش قیمت‌ها را در بورس مشاهده نمی‌کنیم.

درحالی‌که بی‌‌‌‌‌‌‌‌واکنشی به اخبار مثبت با توجه به فضای ناشفاف و بی‌‌‌‌‌‌‌‌رمق بازار سهام ادامه‌‌‌‌‌‌‌‌دار خواهد بود با توجه به اینکه در انتهای سال‌ هستیم، ممکن است اخبار منفی به بورس مخابره شود. اخباری مثل گزارش‌های عملکرد نامناسب و آمار اقتصادی ضعیف‌‌‌‌‌‌‌‌تر از چیزی که پیش‌بینی می‌شد، قطعی گاز، کمبود منابع و به‌طور کلی اخباری که می‌تواند باعث شود شرکت‌ها عملکرد منفی داشته باشند. در صورت اعلام مخابره‌شدن این اتفاقات منفی می‌توان انتظار کاهش شاخص‌کل را نیز داشت. با وجود اینکه بازار رشد خوبی را در ماه گذشته تجربه کرد، به دلیل نبود نقدینگی در بورس این روند متوقف و فرسایشی شد و سپس شاهد شیب ملایم کاهشی بودیم. در این میان باید توجه داشت پولی که توسط بانک‌مرکزی چاپ می‌شود با توجه به رشد و در نتیجه جذابیت بازارهای موازی مثل طلا، مسکن و دلار به آن سمت می‌رود و در این میان سهم بازار سرمایه با توجه به مداخلات شدید دولت و دستکاری‌‌‌‌‌‌‌‌های زیاد در بازار و حتی در شاخص‌کل تقریبا هیچ است.

این موضوع باعث می‌شود جو ناپایدار و بی‌‌‌‌‌‌‌‌اعتمادی را در بازار مشاهده کنیم و این‌ها مانع از ورود پول هوشمند و ماندگار به بازار می‌شود. به‌نظر می‌رسد که این سیاست همچنان حداقل در کوتاه‌مدت ادامه‌‌‌‌‌‌‌‌دار باشد. در این میان باید توجه داشت که ارزش جایگزینی شرکت‌ها در این مدت تغییر کرده و دارایی شرکت‌هایشان تورم را پذیرفته و بزرگ‌تر شده، لذا فعلا انتظار عددهای جدید را برای کف‌‌‌‌‌‌‌‌های حمایتی ندارم اما اگر بازار نتواند جلب‌اعتماد و جذب سرمایه داشته باشد به‌نظر می‌رسد روند فرسایشی بتواند عده‌ای از سهامدارانی که الان در بازار حضور دارند را مجددا ناامید کند و باعث خروج پول شود و در نهایت نیز شاخص‌کل ریزش داشته باشد. اگر جذب پولی صورت نگیرد، روند معاملات مطلوب نباشد و بورس عملکرد مثبتی نداشته و اعتماد عمومی را جذب نکند؛ نه به تندی شیب قبل اما کف‌‌‌‌‌‌‌‌های حمایتی را خواهیم دید. در این میان دولت با به تعویق انداختن ارائه لایحه بودجه‌۱۴۰۲ به مجلس بر این عدم‌شفافیت‌‌‌‌‌‌‌‌ها دامن زده است. مشخص‌نبودن و عدم‌شفافیت برنامه‌های آتی دولت بر بی‌‌‌‌‌‌‌‌اعتمادی و ریسک ورود به بازار دامن زده و در نهایت پتانسیل بازار را برای ریزش تشدید می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان