ایستگاه فضایی تیانگونگ چین توسعه می‌یابد


ایستگاه فضایی تیانگونگ چین توسعه می‌یابد

چین قرار است ایستگاه فضایی تیانگونگ را با افزودن یک ماژول دیگر گسترش دهد.

چین پس از دستیابی به نقطه عطف دیگری در برنامه ایستگاه فضایی خود، ممکن است در نهایت مجموعه مداری خود را بزرگ‌تر کند و از آن برای کمک به ارزیابی فناوری‌های مورد نیاز برای اکتشافات احتمالی انسان در ماه استفاده کند.

وانگ شیانگ (Wang Xiang)، فرمانده سیستم ایستگاه فضایی در آکادمی فناوری فضایی چین (CAST) توضیح داد که چین در موقعیتی قرار دارد که می‌خواهد ساخت ایستگاه فضایی تیانگونگ خود را در آینده بیشتر گشترش دهد.

وانگ به تلویزیون مرکزی چین گفت: در مورد ایستگاه فضایی، ما در ابتدای برنامه و توسعه خود قرار داریم.

چین در سال جاری دو ماژول به ایستگاه فضایی تیانگونگ که ظاهری شبیه به حرف T دارد، پرتاب کرد که ظاهراً قرار بود مجموعه سه ماژولی آن را تکمیل کند. اما وانگ گفت که می‌توان یک "ماژول اضافی" برای اتصال به بخش جلویی تیانگونگ پرتاب کرد. این ماژول فضای بیشتری را برای اتصال وسایل نقلیه ورودی فراهم می‌کند و محیط بزرگ‌تر و راحت‌تری به خدمه ارائه می‌دهد.

وانگ افزود: این طرح همچنین فضای بیشتری را برای انجام آزمایش‌های علمی، در داخل و خارج از ایستگاه فراهم می‌کند.

وانگ به تلویزیون مرکزی چین گفت: به عنوان مثال، اگر در آینده بخواهیم به اکتشاف ماه با فضانوردان بپردازیم، برخی از فناوری‌های این فضاپیما‌ها را می‌توان در فضای خارجی ایستگاه تایید صلاحیت کرد.

جاه طلبی‌های ایستگاه فضایی آینده چین با بازگشت ماموریت شنژو ۱۴ (Shenzhou ۱۴) به زمین تقویت شده است. این فضاپیما شش ماه را متصل به ایستگاه تیانگونگ سپری کرد.

کپسول شنژو ۱۴، حامل فضانوردانی همچون چن دونگ (Chen Dong)، لیو یانگ (Liu Yang) و کای شوژه (Cai Xuzhe) بود و روز یکشنبه (۴ دسامبر/۱۳ آذر) با چتر در محل فرود دانگ‌فنگ (Dongfeng) در مغولستان داخلی در شمال چین نشست.

شائو لیمین (Shao Limin)، معاون مدیر فناوری سیستم فضاپیما‌های سرنشین‌دار در آکادمی فناوری فضایی چین، می‌گوید: ما ماموریت‌های مداری را طبق برنامه انجام دادیم. فضانوردان همگی در سلامت کامل از کابین خارج شدند و همه چیز طبق برنامه پیش رفت.

پایه و اساس محکم

شو چونگ (Xu Chong)، مدیر مرکز تحقیقات و آموزش فضانوردان چین، گفت که خدمه شنژو ۱۴ پس از ماموریت ۱۸۳ روزه خود، همگی از نظر روحی و جسمی در وضعیت خوبی قرار دارند.

او به تلویزیون مرکزی چین گفت: بازگشت و فرود آن‌ها نیز بدون مشکل بود؛ بنابراین این پایه و اساس محکمی برای فعالیت‌های بعدی در زمینه تضمین نظارت بر بهداشت و پزشکی و کل سیستم فناوری در طول دوره عملیاتی ایستگاه فضایی ایجاد کرده است.

خدمه شنژو ۱۴ در روز پنجم ژوئن به سمت ایستگاه فضایی پرواز کردند. در طول مدت حضور خود در فضا، آن‌ها شاهد اتصال پنج فضاپیما بودند و سه پیاده‌روی فضایی و انواع مختلفی از آزمایش‌های علمی و فناوری را انجام دادند.

فضاپیمای شنژو ۱۴ در حالی که در مدار زمین بود، اولین‌های زیادی را برای چین رقم زد. برای مثال، اولین اتصال بین دو فضاپیمای ۲۰ تنی و اولین جابجایی یک ماژول ایستگاه فضایی در مدار در طول این ماموریت رخ داد. فضانوردان این ماموریت همچنین رکورد سه راهپیمایی فضایی در یک ماموریت را به ثبت رساندند.

شنژو ۱۴ پیش از عزیمت به سمت زمین، شاهد اولین تحویل شیفت خدمه نیز بود و فضانوردان این کپسول، فرماندهی تیانگونگ را به فضانوردان تازه وارد ماموریت شنژو ۱۵ (Shenzhou ۱۵) سپردند. خدمه شنژو ۱۵ که شامل فرمانده فی جونلونگ (Fei Junlong)، همراه با دنگ چینگ مینگ (Deng Qingming) و ژانگ لو (Zhang Lu) می‌شد در روز ۳۰ نوامبر وارد ایستگاه فضایی تیانگونگ شدند.

لین ژی کیانگ (Lin Xiqiang)، معاون مدیر آژانس فضایی سرنشین‌دار چین (CMSA)، به تلویزیون مرکزی چین گفت: مطابق با استانداردها، ماموریت سرنشین‌دار شنژو ۱۴ یک موفقیت کامل بود.

لین در پایان گفت: با اتمام چرخش شنژو ۱۴ و شنژو ۱۵ در مدار و بازگشت ایمن شنژو ۱۴ به زمین، ماموریت برنامه‌ریزی شده ما برای ساخت ایستگاه فضایی تکمیل شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی