آغاز طرح کشت قراردادی گندم آبی در خراسان رضوی


آغاز طرح کشت قراردادی گندم آبی در خراسان رضوی

مشهد ـ مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی گفت: طرح کشت قراردادی گندم آبی در خراسان رضوی با هدف حمایت از کشاورزان و تأمین گندم مورد نیاز آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، وحیدرضا فریدونی ظهر یکشنبه در نشست خبری تشریح سیاست‌های ابلاغی و اجرایی کشت قراردادی گندم در خراسان رضوی اظهار کرد: در کشت قراردادی گندم آبی از سال گذشته تعداد ۶ استان کشور از جمله خراسان رضوی به صورت پایلوت (آزمایشی) این طرح را اجرا کرده‌اند و در سال جاری نیز امسال گام‌های استوارتری در این زمینه برداشته خواهد شد.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی افزود: کشاورزانی که دارای زمین با کشت آبی هستند، می‌توانند نسبت به انعقاد قرارداد کشاورزی گندم اقدام کنند و حتی کشاورزانی که کشت گندم را انجام داده‌اند نیز می‌توانند نسبت به عقد قرارداد اقدام کنند.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود بیش از ۸۰ درصد کشت آبی استان وارد این طرح شوند، هر میزان گندم کاشته شود، ما نیاز داریم و خریدار آن هستیم.

فریدونی افزود: در این مدل کشت قراردادی به شیوه حمایتی دولت وارد عمل می‌شود.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی بیان کرد: در قالب اجرای این طرح طی پنج روز گذشته برای چهار هزار هکتار، ۲۲۰ قرارداد با کشاورزان خراسان رضوی ثبت شده است که تا پایان آذر ماه ادامه دارد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه مبحث تولید، خودکفایی و خوداتکایی در گندم بحث راهبردی و مهمی است، این طرح صرفاً برای گندم آبی در نظر گرفته شده است.

فریدونی با اشاره به اینکه ارتقای وضعیت تولید به لحاظ کمی و حداکثر بهره وری از کودها در زمینهای کشاورزی و رسیدن به الگوی پایدار در کشت و حوزه خودکفایی گندم هدف اصلی اجرای این طرح است، افزود: امسال بنا داریم تمامی سطح زیر کشت گندم آبی استان در قالب طرح کشاورزی قراردادی قرار گیرد که افزون بر ۱۲۷ هزار و ۶۰۰ هکتار را شامل می‌شود.

مدیرکل غله خراسان رضوی گفت: سال گذشته در مجموع افزون بر ۳۵۷ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده است که در این راستا چهار هزار و ۹۹ میلیارد تومان به کشاورزان به واسطه دریافت ۶۶۲ محموله از ۱۷ هزار و ۶۹۳ کشاورز پرداخت شده است.

وی همچنین گفت: خراسان رضوی امسال در خرید گندم رتبه پنجم کشور را با بیش از ۲۴۰ درصد رشد نسبت به سال قبل از آن کسب کرده است.

فریدونی با بیان اینکه در این طرح ۵۰ درصد هزینه کود پتاسه و فسفاته ابتدا توسط دولت پرداخت می‌شود، گفت: صندوق بیمه کشاورزی برای کشاورزانی که در کشت قراردادی ثبت نام کنند، ۲۰ درصد تخفیف درنظر گرفته است، از سوی دیگر هزینه حمل گندم به مبلغ ۴۰۰ هزار ریال بابت هر تن به کشاورزان این طرح پرداخت خواهد شد که البته بیمه محصولات اجباری نیست.

مدیر کل غله خراسان رضوی اظهار کرد: کشاورزان از شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران نرم افزار کشت قراردادی را دریافت کنند. ضمن اینکه قبل از ورود به این نرم افزار باید سطح زیر کشت خود را جهت درج در سامانه پهنه بندی جهاد کشاورزی ثبت کنند و سپس با ثبت نام در نرم افزار وارد عملیات کشت قراردادی شوند.

وی گفت: همچنین به ازای هرتن گندم در فصل خرید ۱۰۰ هزار تومان به عنوان کمک هزینه حمل بلاعوض در اختیار کشاورزان در قالب کشت قراردادی قرار می‌گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فوری / مرکز فرماندهی اسرائیلی‌ها در غزه به آتش کشیده شد