اجرای داخلی دانش فنی هزینه تمام‌شده را تا 40 درصد کاهش می‌دهد


اجرای داخلی دانش فنی هزینه تمام‌شده را تا 40 درصد کاهش می‌دهد

به گزارش خبرنگار شانا، مجید دفتری در نشست تخصصی «معرفی نیازها و چالش های فناورانه» که در نخستین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش‌بنیان در صنعت نفت برگزار شد، ضمن معرفی سابقه شکل‌گیری و فعالیت و معرفی بخش‌های مختلف شرکت پژوهش و فناوری،...

به گزارش خبرنگار شانا، مجید دفتری در نشست تخصصی «معرفی نیازها و چالش های فناورانه» که در نخستین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش‌بنیان در صنعت نفت برگزار شد، ضمن معرفی سابقه شکل‌گیری و فعالیت و معرفی بخش‌های مختلف شرکت پژوهش و فناوری، گفت: از آنجا که در تعاریف معاونت فناوری و علمی ریاست جمهوری تنها مؤسسه خصوصی و تعاونی به عنوان شرکت دانش بنیان تعریف شده و شرکت پژوهش و فناوری هم مجموعه ای پژوهشی ، حاکمیتی و توسعه ای است که مجوز خود را از مجلس شورای اسلامی دریافت کرده، در قالب‌های مورد نظر معاونت ریاست جمهوری به‌عنوان یک مجموعه دانش بنیان قرار نگرفته است و این موضوع اکنون یکی از چالش‌های ما با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

وی با تأکید بر لزوم وجود زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و مشوق‌های اجرایی و تقویت آنها برای امکان‌پذیر شدن ساختار اقتصاد دانش‌بنیان، افزود: اولویت بخشی به پژوهش‌های دانش‌بنیان و روزآمد کردن شاخص‌های بهره‌وری و حمایت از تولید بار اول و تجاری‌سازی محصول از جمله مهمترین مسائلی است که باید در ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با اعلام اینکه اکنون با مشتریانی متفاوت از پتروشیمی تبریز، بوشهر، اسلام‌آباد غرب، کیمیا قشم تا مشتریانی از شرکت‌های دانش بنیانی مثل ماشین‌سازی اراک، فاتح صنعت و دیگر شرکت‌های مهندسی همکاری داریم، گفت: یکی از مهمترین مزایای توجه و اولویت دادن به دانش‌بنیان‌ها این است که مشتریان و کارفرماها به آسانی می‌توانند با کارشناسان اجرایی دانش فنی و تجهیز مربوطه اطلاعات را مبادله کنند، در حالی که در موارد مشابه خرید تجهیزات و لایسنس از خارجی‌ها این ارتباط ماه‌ها طول می‌کشید و در شرایط تحریمی هم به هیچ‌وجه چنین ارتباطی برقرار نمی‌شود.

دفتری با بیان اینکه امکان بهبود فرآیند بر اساس بازخوردها یکی از دسترسی‌های بسیار خوب در ارتباط بین مشتریان با مجموعه‌های دانش‌بنیان است، گفت: این قابلیت که کارفرما یا مشتریان در جریان استفاده از تجهیز مربوطه بازخوردهای مختلف را دریافت یا اعلام کنند، در روند تکمیل پروژه اثرگذاری زیادی دارد. در عین حال این همکاری می‌تواند مرجع خوبی برای صادرات و ارزآوری برای کشور باشد.

وی با اشاره به تست شده اولین محموله کاتالیست پتروشیمی این شرکت در روسیه و تقاضای ۵۰ تن از آن، گفت: در صنعت پتروشیمی ۲۵۰ دانش فنی وجود دارد که می‌توان برای بومی‌سازی آن اقدام شود و می‌توان گفت صنعت پتروشیمی یکی از پر تعداد ترین شرکت‌های وزارت نفت و صنعت کشور است که ظرفیت بالایی برای توسعه دارد، اگر در نظر بگیریم که برای هر دانش فنی تا ۱۰۰ نفر از نخبگان درگیر و مشغول به کار می‌شوند، می‌توان گفت که این فرآیند اثرگذاری بالایی در جلوگیری از فرار مغزها و نخبگان دارد.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با تأکید بر اینکه در عمل اثبات کرده‌ایم با اجرای داخلی عملیات و دانش فنی، هزینه تمام شده پروژه را ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهیم، گفت: هنوز ارتباط مجموعه صنعت نفت و شرکت‌های مختلف با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها تعریف شده نیست. هر شرکت دانش‌بنیان که کار خود را آغاز می‌کند می‌تواند دانشگاه و پژوهشگاه استان خود را به‌عنوان قطب پژوهشی خودش تجهیز کند و از پژوهشگران و نخبگان آن بهره ببرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه پتروشیمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان