تاوان فشار بر بانک‌ها


 تاوان فشار بر بانک‌ها

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: دولت ۵۷۰هزار میلیارد تومان به نظام بانکی بدهی دارد که اگر این مبلغ با برنامه‌ریزی در بودجه‌های سنواتی آینده و شیوه‌های دیگر تسویه نشود به‌شدت ناترازی بانکی را افزایش داده و موجب بروز مشکلاتی در کشور می‌شود.

سؤال اینجاست که ریشه ناترازی بانک‌ها چیست و برنامه دولت و مجلس برای رفع این چالش سنگین کدام است؟ بدیهی است که راه برون‌رفت بانک‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین تامین‌کننده مالی در اقتصاد ایران در گروی این است که هم دولت و هم مجلس بپذیرند که حجم بالای تسهیلات تحمیلی به بانک‌ها در شرایطی که سرمایه نظارتی آنها پایین‌تر از استانداردهای بین‌المللی است، باعث اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی شده و بر میزان خلق پول و نقدینگی می‌افزاید.

با این پیش‌فرض نخست قوای مجریه و مقننه لازم است که تا راه تامین کسری بودجه از مسیر چاپخانه بانک مرکزی بسته شود و به‌جای آن نقشه راهی برای افزایش نسبت کفایت سرمایه و تعیین تکلیف وضعیت مطالبات بانک‌ها از دولت در برنامه هفتم توسعه تدوین شود تا دولت همه ساله ملزم به تسویه بدهی‌هایش به سیستم بانکی شود.

بپذیریم که بانک‌ها از بیماری ناترازی رنج شدید می‌برند و افزایش فشار بر آنها مسیر اصلاحات بانکی را سخت، پرهزینه و پیچیده‌تر می‌سازد. در چنین شرایطی زنجیره تامین مالی اقتصاد از مسیر بانک‌ها هم گسسته می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی