همه چیز درباره سنگ صفرا؛ از علائم تا تشخیص و درمان


همه چیز درباره سنگ صفرا؛ از علائم تا تشخیص و درمان

سنگ صفرا از تجمع مواد در کیسه صفرا بروز می کند که دارای علائم خاص خود است، در این مطلب به علائم سنگ کیسه صفرا و روش های پیشگیری و درمان اشاره می کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از بهداشت نیوز، سنگ‌های صفراوی را می‌توان تجمع مجموعه‌ای از مواد صفراوی در کیسه صفرا نامید؛ اما آیا می‌دانید که اندازه آن‌ها می‌تواند به اندازه یک ذره شن یا حتی به اندازه یک توپ بزرگ باشد؟

گاهی اوقات این سنگ ها می توانند عوارضی مانند عفونت، یرقان، سپتیسمی، پانکراتیت و ... ایجاد کنند.

کیسه صفرا عضوی در بخش تحتانی کبد است که صفرای ترشح شده از کبد در آن تجمع یافته و هنگام نیاز از طریق مجرای صفراوی مشترک (CBD) به روده باریک ریخته می‌شود.

سنگ کیسه صفرا به معنای سنگ های کوچک تشکیل شده از کلسترول است که در کیسه صفرا تشکیل می شوند.

«نئتا مودی»، یکی از متخصصان هندی در این باره گفت: سنگ کیسه صفرا فقط علائم رایجی مانند اسیدیته شدن بیش از حد، حالت تهوع و درد شکم را منجر می شود با این حال، این سنگ ها بعداً می توانند عوارض زیادی را ایجاد کنند. بهتر است به این علائم توجه داشته باشید و فوراً با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید؛

هشدار؛ مراقب مصرف داروهای ضد افسردگی در بارداری باشید

زنگ خطر شیوع ویروس HPV در ایران؛ راه پیشگیری چیست؟

علل ایجاد سنگ کیسه صفرا

نئتا مودی توضیح داد: سنگ های صفراوی به دلیل عدم تعادل در ترکیب شیمیایی صفرا در داخل کیسه صفرا ایجاد می شوند. بنابراین، کلسترول صفرا بیش از حد بالا می رود و کلسترول اضافی به سنگ تبدیل می شود. اگر فردی اضافه وزن و دیابت داشته باشد و زیاد چربی مصرف کند، در معرض خطر بیشتری قرار دارد.

در صورت مشاهده علائمی مانند درد مکرر در ناحیه شکم، اسیدیته شدن بیش از حد، حالت تهوع، استفراغ و ... به پزشک مراجعه کنید زیرا تاخیر در تشخیص می تواند منجر به عوارض دیگری شود.

تشخیص سنگ کیسه صفرا

همه چیز درباره سنگ صفرا؛ از علائم تا تشخیص و درمان

به گفته نئتا مودی، برای تایید تشخیص سنگ کیسه صفرا، جراح شما را به طور کامل معاینه می کند. وی همچنین افزود: پزشک در مورد سابقه بیماری شما نیز سوال خواهد کرد. سپس از شما خواسته می شود که آزمایش خون و سونوگرافی انجام دهید. گاهی اوقات سی تی اسکن نیز می تواند برای بیمار مفید باشد. پزشک پس از تاییدِ تشخیص این عارضه، یک روند درمانی مناسب را به بیمار پیشنهاد خواهد کرد.

درمان سنگ صفرا

به گزارش هندوستان تایمز، این متخصص توصیه کرد: فرد باید فقط دستورالعمل های داده شده توسط پزشک را دنبال کند. اگر علائمی مانند درد شکم، یرقان و حتی پانکراتیت دارید، جراحی "کوله سیستکتومی" برای برداشتن کیسه صفرا برای شما توصیه می شود. با این حال جراحی "لاپاراسکوپی" ترجیح داده می شود زیرا خطر کمتر و بهبودی سریعتر دارد و ایمن است. پس از برداشتن کیسه صفرا، بیماران می توانند با یک رژیم غذایی عادی، زندگی عادی خود را ادامه دهند.

منبع: بهداشت نیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس