بورس همچنان عقب‌تر از خودرو، سکه و دلار


بورس همچنان عقب‌تر از خودرو، سکه و دلار

شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته، 5 درصد رشد کرد تا هفته‌ای سبز برای بازار سرمایه رقم بخورد. شاخص کل بورس در هفته‌ای که گذشت کاری کرد که بازار سرمایه در رتبه چهارم پربازده‌ترین بازارهای سرمایه‌گذاری جای بگیرد. جایی که خودرو، سکه و دلار هر یک به ترتیب ۷.۷، ۷ و ۵.۶ درصد رشد هفتگی را تجربه کردند.

ارزش معاملات خرد بازار سرمایه نسبت به هفته گذشته رشد خوبی داشته و به ۲۰ هزار و ۸۵۹ میلیارد تومان رسید. طبق آمارهای موجود روز دوشنبه ۲۴۳ میلیارد تومان و روز سه‌شنبه ۳۰۹ میلیارد تومان ورود پول انجام شد. در مقابل روزهای شنبه ۳۹۶ میلیارد، یکشنبه ۲۷ میلیارد و چهارشنبه ۱۶۲ میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد. فدرال رزرو به تازگی نرخ بهره خود را 0.5 درصد افزایش داده و این نرخ را به رقم 4.5 درصد رساند.

نفت خام هم در بازارهای جهانی در روز پنجشنبه حوالی 76 دلار به ازای هر بشکه مورد معامله قرار گرفت و اونس طلا هم روی رقم 1776 دلاری مورد داد و ستد قرارگرفت. در بازار داخلی نیز خبر دعوت ایران از تیم فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ (یکشنبه ۲۷ آذر) با هدف رسیدگی به مشکلات پادمانی باقی‌مانده که پیش‌تر توسط گروسی، مدیرکل آژانس اتمی گزارش شده بود در سرخط خبرهای رسانه‌ها قرار داشت.

همچنین محمد آرام به عنوان سکاندار جدید معاونت ارزی بانک مرکزی معرفی شد. تغییر معاونت ارزی در حالی رخ داد که بازار ارز در هفته‌های اخیر با تحولاتی مواجه شده و فعالان اقتصادی را نسبت به وضعیت آینده دچار ابهام‌ کرد. با اینکه بخشی از هفته سبزرنگ بورس را باید به رشد قیمت دلار در بازار آزاد و همنوایی دلار نیمایی با آن مرتبط دانست اما در صورت چشم‌پوشی از تحولات گروه خودرویی، همچنان سایه ابهامات زیادی بر بورس تهران سنگینی می‌کند.

یکی از موارد آن نزدیک شدن به فصل سرما و معاملات کم‌رمق بورس تهران به صورت تاریخی در فصل زمستان به دلیل قطعی‌های دوره‌ای گاز صنایع است که تولید و فروش شرکت‌ها را در این مدت با چالش جدی مواجه می‌کند. اگرچه تا قبل از شروع فصل سرما بسیاری از مسوولان وعده عدم قطعی گاز را می‌دادند اما طبق خبرهای تاییدنشده‌ای گویا قطعی گاز برخی پتروشیمی‌ها شروع شده و خطوط تولید چند پتروشیمی حاضر در عسلویه متوقف شده است.

در کنار موضوع قطع گاز صنایع می‌توان به باقی ماندن ابهامات چند ماه اخیر نیز اشاره کرد که تاثیر مستقیمی بر روند بورس تهران خواهند داشت. از مسائل سیاسی و مذاکرات هسته‌ای که اکنون کاملا به حاشیه رفته تا بحث لایحه بودجه ۱۴۰۲ که در حال حاضر از انتشار در اوایل آذر به اوایل فروردین سال آینده موکول شده و بررسی آن به صورت دو مرحله‌ای خواهد بود. چالش‌هایی که می‌توانند سرعت‌گیر حرکت بورس در مسیر صعودی باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!